B*rjes täcken?

R

Real_Life

Hur är dom?
Håller de, sitter de bra o.s.v.?
Nu menar jag typ fleecetäcke, stalltäcke och regntäcke av den billiga sorten :p
 
Orkan regntäcket (det gröna) verkar va jättebra (en istallet har sånt), tror aldrig det läckt igenom el så o passar D-ponnyn bra.
Likaså föregångaren RS regn (det gråa) va superbra, bra passform o vattentätt för billig peng.

Deras billigaste fleecetäcken (det svarta m guld på o det andra "vanliga" polarfleece eller vad dom kallar det, är ganska elektriska i tyget o stora i halsen. Dom funkar ju, men har inte super passform. Är väl mer lämpliga som stalltäcken/transporttäcke än att ha under ett annat täcke i hagen eftersom de är stora i halsen.
De har annars ett par dyrare (runt 400) fleecetäcken i affären, jag har ett sånt o det är superbra. T o m nylonfoder vid bogen så det inte kan töja sig.
Ylletäcket (det billiga rutiga) är oxå stort i bogen. ALla de täckena kommer från samma leverentör/tillverkare.
De har Mia's ylletäcke i affären, det är superbra men lite dyrare kanske 800 kr.
Ja det va väl allt... :)
 
Min kompis har ett orkan regn till c-ponnyn. Hästen är två år. Men jag tycker det är lite stor halsöppning. Annars är det bra, liksom orkan vinter.
 
Jag har ett Orkan vintertäcke som jag köpte för att ha tills jag hade råd att köpa ett dyrare, men jag blev förvånad att det är så bra som det är. Har igentligen inget att klaga på, hade önskat bogveck på det bara... Det är något stort i bogen, men det är ju ställbart och det har än så länge inte gett något skav.

Har även ett äldre ylletäcke och det är också bra, men stort i bogen. Så det har jag sytt om för att det ska passa bättre.

// :bump:
 
Jag har det vinröda termotäcket, och är nöjd för det priset. :) Inte super passform, men det duger.

Har även Orkan regn, men är INTE nöjd...Höll tätt i en dag när det regnade, och nästa gång läkte det som ett såll...
 
En i vårat stall har ett vintertäcke för nästan 1000kr, macpro skulle jag gissa på att det heter? blå/grönt rutigt, hon tycker att det är bra. (eftersom hon använder det varje dag till sitt frusna arabsto så måste det ju vara bra!)
 
Jag har haft gamla upplagan av Macpro, den som blev lilarutig efter att den blekts i solen. :angel: Är dock jättenöjd med det täcket som kostade drygt 400 kr i inköp men hållt i snart 5 år! :)

Har oxå fleecetäcket (polarfleece) för ca 200 kr, även det bra för den låga peng det kostar. Dock inte superpassform för att ha i boxen, jag har det som fram/avskrittningstäcke när hästen ska torka osv.

Sen har jag ett ridtäcke som knäpps framför sadeln oxå, kostade under 200 kr. Nöjd med det oxå. Inte lika snyggt som Mias rs ridtäcke men så får man oxå över tre stycken för samma pris! :D
 
Har endast två täcken från dom, är ingen börjes-fan direkt... :p Båda är gammla! Ett fleecetäcke, gick sönder i bogen efter en vecka. Urkass kvalite.
Sen så har jag ett stalltäcke, det har jag haft som undertäcke i säkert fem år, och har även tvättat i maskin flera ggr/år, och det är fortfarande helt!! Dock inte så mkt fyllning kvar, men inga hål eller så. :bow:
 
Jag har både Orkan regntäcke och det vinröda termotäcket och är jättenöjd med båda!

En gång har det regnat igenom regntäcket, men den dagen regnade det igenom alla hästars täcken, även de som hade dyrare :D
 
Jag har köpt ett vintertäcke billigt från Börjes för några år sen och det har varit bra. Har fått laga det en gång, men det var värt pengarna.

Köpte sedan deras billiga fleecetäcke, det svarta med guldkant. Det höll väl i ungefär 3 dagar kanske, sen vara halva täcket söndertrasat. Vet inte vad som hände, om det antagligen gled på snedden och att hon sen trampade på det. Hade tänkt kontakta börjes ang det, men sen gick min häst och dog, så det blev aldrig av. :crazy:

/ Maris
 
Har ett RS-regn. Perfekt passform, väldigr bra ytt och jag blev POSITIVT överraskad över hur bra det var med tanke på att det kostade 299 kr (det har utgått nu dock). Det började dock läcka som ett såll efter ett halvår. Jag har impregnerat det, men det har inte varit läge att prova det igen sen. Men det är det enda täcke jag haft som börjat läcka.

Sen har jag ett ylletäcke, som kostade 265 kr men som också utgått. Tjockt ylle för att vara så billigt, välsytt och bra passform utom att det är åt helsike för stort i bogen.

Hållbarhet kan jag inte uttala mig så mycket om då jag har hästar som är vääääldigt snälla mot täcken. Däremot har regntäcket klarat vilt hagbus, galopper genom skog och buskar och frekventa rullningar. Ylletäcket har klarat av detsamma som undertäcke, samt rullande och skrubbande i boxen.
 
I vårt stall finns väldigt många börjestäcken (både ylle, regn, vinter, termo, rid osv) o har nog aldrig varit ngt som gått sönder. men vi har iofs inga täckesbitare heller.
 
hade ett fleecetäcke därifrån som jag ibland använde som ridtäcke. en gång flög pållan i luften och jag ramlade av, pållan sprang hem till stallet och när jag kommer dit hittar jag täcket runt hennes ben, sönderslitet, till och med spännena hade gått av. :crazy:
ok att ett täcke kan gå sönder, men herregud, att det går sönder så mkt av det där lilla :mad::crazy:
 
Det där lilla..hur kan du säga så?

Om du hade det som ridtäcke så antar jag du inte hade någon gjord. Och under skenturen hem till stallet är det rätt troligt att täcket snurrat, och ett täcke runt halsen trampas sönder oavsett märke. Det SKA trampas sönder för att hästen inte ska skadas.

Samma sak om de fastnar i täcket, alla täcken SKA brista då, för säkerheten.
 
Jag har sunny bomullstäcket och det är stort i bogen men lagomt annars kostade 129kr?
Har även Orkan vinter och det har fungerat bra hitils (dock kanppt ej använt) stort i bogen men kort över ryggen men det verkar vara börjes special!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: sweep
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
837
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: super
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp