Bukefalos 28 år!

B-VITAMIN distution

Pratade med stallkompis på msn...om att hon påstod att b-vitamin påskyndade fällningen:

Jannike säger:
du b-vitamin skyndar inte på fällningen för hästar

Elin | Sjuk säger:
hahaha joo

Jannike säger:
det är till för att de inte skall falla ur så vid fällningen det tar väldigt mkt på dem

Elin | Sjuk säger:
det gör så att hennes skinn inte blir så himla ömt vid fällningen

Jannike säger:
"Man ger inte b-vitamin för att hästen ska tappa pälsen fortare utan för att pälstappning/sättning är en krävande process hos djur och då kan det behövas extra tillskott på vitaminer. Vissa hästar bli dåliga (trötta) under tiden då de tappar pälsen och då kan tillskott vara bra att använda."

Jannike säger:
ja men inte så att de fäller tidigare/fortare

Elin | Sjuk säger:
nej de sa jag inte men eftersom hon e så känslig för fällningen så börjar fällningen tidigare och tar det sukesivt

Jannike säger:
ja men du sa i stallet att hon fällde redan nu för att hon går på b-vitamin

Jannike säger:
men då har du det för att hon inte skall ömma osv nu då

Elin | Sjuk säger:
jaa för den har börjat påverka så att det kommer suksesivt

Hon ångrade sig ganska snabbt...;)

VEM HAR RÄTT?
 
Sv: B-VITAMIN distution

B-vitamin gör att fällningen går fortare.. och hjälper hästen eftersom det är krävande..

Ni har alltså båda rätt :D
 
Sv: B-VITAMIN distution

Dessvärre har ingen av er rätt. Bland andra faktorer så är det foderstat, allmäntillstånd och framförallt ljuset som påverkar fällningen/pälssättningen. Ev brist av B-vit är osannolik. De flesta normalt fungerande hästar har tillräcklig B-vit.produktion i tarmarna. Däremot kan en brist av proteiner uppstå vid pälssättning. Det kan alltså vara idé att ge lite extra protein exv. lusern.
 
Sv: B-VITAMIN distution

Det finns ju en anledning till att man ger b-vitamin, vilket MÅNGA gör, och det är för att underlätta pälssättning/fällning. Det är ljuset som gör att hästen börjar fälla (dagarna blir längre/kortare), och visst klarar dom ett pälsbyte utan b-vitaminer, men det går lättare om de får det.
 
Sv: B-VITAMIN distution

Bvitaminet är ju för att de inte ska bli trötta & så när de fäller som värst, eftersom det "tar rätt mycket på krafterna".
Det påskyndar/påbörjar inte fällningen i sig, utan det kan bara vara så i vissa falla att hästarna behöver det just under de veckor som de fäller sådär gräsligt mycket som vissa hästar kan göra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
2 965
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 252
Senast: skuggi
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp