Bukefalos 28 år!

B-vitamin i Diamond V?

Emmie_75

Trådstartare
En av våra ponnyer är lite trött och håglös, inte egentligen mycket men ändå så att jag märker en skillnad. Först blev jag orolig men sedan kom jag på att det varit så här flera gånger och då alltid i samband med fällningen.

Om B-vitamins funktion för detta verkar alla ha olika uppfattning om men jag vill ändå testa och se om han kan få tillbaka den sista gnistan.

Vi ger redan Diamond V, har gett 20 gr / dag vilket är lite lågt. Men innehåller det verkligen B-vitamin? I sånt fall, kan någon berätta vilken "sorts" b-vitamin? Har även börjat ge multi-vitamin.
Men frågan är om boosten av B-vitamin blir tillräcklig av detta eller om jag även ska ge ren B-vitamin?

Läste även att man gärna ska schamponera, någon som vet om det hjälper och i sånt fall, med vilket schampo?
 
En av våra ponnyer är lite trött och håglös, inte egentligen mycket men ändå så att jag märker en skillnad. Först blev jag orolig men sedan kom jag på att det varit så här flera gånger och då alltid i samband med fällningen.

Om B-vitamins funktion för detta verkar alla ha olika uppfattning om men jag vill ändå testa och se om han kan få tillbaka den sista gnistan.

Vi ger redan Diamond V, har gett 20 gr / dag vilket är lite lågt. Men innehåller det verkligen B-vitamin? I sånt fall, kan någon berätta vilken "sorts" b-vitamin? Har även börjat ge multi-vitamin.
Men frågan är om boosten av B-vitamin blir tillräcklig av detta eller om jag även ska ge ren B-vitamin?

Läste även att man gärna ska schamponera, någon som vet om det hjälper och i sånt fall, med vilket schampo?

Har haft flera hästar som ändrat sig vid fällning/sättning, detta löste vi genom att en tid innan fällningsperioden öka intaget av protein. B-vitamin i sig är vattenlöslig, vilket innebär att vid ett överskott så kissat hästen ut det den inte behöver. Men en frisk häst med uträknad foderstat i bra balans, producerar eget B-vitamin så en giva av det är egentligen bara att kasta pärlor för svin.
 
Ja Diamond v innehåller en hel del B-vit. Men som Boj sagt kan du utan problem ge mer om du vill, överskott av B-vitamin kissas ut.
 
Vi ger redan Diamond V, har gett 20 gr / dag vilket är lite lågt. Men innehåller det verkligen B-vitamin? I sånt fall, kan någon berätta vilken "sorts" b-vitamin?
Du hittar en analys av produkten här:

http://www.diamondv.com/wp-content/uploads/productprofile_xpc_original.pdf

Analysen omfattar inte vitaminer vilket dock inte behöver betyda att produkten inte innehåller vitaminer. Vitaminer är ganska svårt och kostsamt att analysera så produkter som inte är speciellt inriktade på att tillföra vitaminer saknar oftast analys av dessa.

Du vet således varken vilka vitaminer eller i vilken mängd som produkten innehåller. Om du vill tillföra B-vitaminer så bör du använda någon annan produkt.
 
Har själv också erfarenhet av att hästen blir bättre vid fällning (eg. pälssättning) när den i god tid får ökad proteingiva. Det är inte fällningen som ställer till det, det är den nya pälsen som suger kraft.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 730
Senast: Allevo
·
B
Hundhälsa Har setat och läst om massa olika hundmater för att hitta ett bra foder som bägge mina hundar kan/vill äta. Hoppas att någon här kan...
Svar
1
· Visningar
811
Senast: Milosari
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 425
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 979
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp