M

malört

Hur ofta och hur länge kan man ge b-vitamin? På flaskan står det ju 14 dar. men om man vill ge längre eller om man märker att hästen svarar på b-vitaminet men sen blir håglös, slö efteråt kan man ge ny kur igen..eller kan det vara nåt annat som saknas. Vad händer förutom att man blir fattig om man ger en kur igen? Gav hästen en kur pga att den var lite slö och uttråkad, trodde det berodde på pälssättning även om det är sent på hösten men efter kuren blev den som innan.
Eller kan det vara nån annan vitaminbrist eller nåt? :confused:
 
B-vitaminer är det ingen fara att ge en till kur, hästen tar upp det den behöver och sen kissar den ut överskottet.
Jag tycker att den ska "kureras" i en månad ungefär, fast lite mindre mäng på slutet.
Vad är det för märke på vitaminerna?

Fast om hästen känns slö och uttråkad som du säger, så beror det säkert både på pälssättning och på det tråkiga vädret. (vet ju själv hur jag känner mig nu liksom) :smirk:

Jag ger min häst nyponskal nu på hösten (det köper man på hälsokost el liknande) det är nyttigt, gott och en liten "piggelinkur" ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö När man ska ge hästen b-vitamin hur mycket bör en häst äta som väger 600 kg. Jag köpte en häst nu i sommar och förra äger sa att han...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Masse
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 867
Senast: MayGrace
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp