Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
_Runaway_ skrev:Oj, visste inte om karensen. Tack för att du sa det, ska nämligen tävla om två veckor. Gäller karensen även Shy Feeder B?
Hillevie: Hjälp, jag kan inte ge självDå måste man väl veta exakt hur djupt och var man sticker.
_Runaway_ skrev:Oj, visste inte om karensen. Tack för att du sa det, ska nämligen tävla om två veckor. Gäller karensen även Shy Feeder B?
Hillevie: Hjälp, jag kan inte ge självDå måste man väl veta exakt hur djupt och var man sticker.
stommen skrev:Du bör inte ge det själv!
Hästar får lätt bölder om man inte sprutar tillräckligt djupt i muskeln och det finns ju faktiskt en anledning till att det är på recept.
Mycket enklare och säkrare att ge flytande blandat i fodret (finns på Granngården och andra hästaffärer).
Dessutom är B-vitamin vattenlösligt vilket gör att det inte stannar kvar nån längre tid i kropppen utan bör tillföras dagligen under en period för bästa effekt.
Jag brukar alltid rekommendera via fodret till "mina" djurägare (är distriktsveterinär) och ger även mina egna hästar via fodret.
stommen skrev:Du bör inte ge det själv!
Hästar får lätt bölder om man inte sprutar tillräckligt djupt i muskeln och det finns ju faktiskt en anledning till att det är på recept.
Mycket enklare och säkrare att ge flytande blandat i fodret (finns på Granngården och andra hästaffärer).
Dessutom är B-vitamin vattenlösligt vilket gör att det inte stannar kvar nån längre tid i kropppen utan bör tillföras dagligen under en period för bästa effekt.
Jag brukar alltid rekommendera via fodret till "mina" djurägare (är distriktsveterinär) och ger även mina egna hästar via fodret.
sita skrev:Stämmer det att B-vit som ges intramuskulärt är väldigt vävnads irriterande? Hörde det av någon, så därför ger jag alltid mina hästar via fodret. Köper B-vi-plex forte på apoteket för 93 kr litern. Ger 1 dl/dag i 10 dagar.
lundsbo skrev:Penicillin är också receptbelagt och det lämnar veterinärerna
till oss djurägare för att vi ska sticka själva.
Visst, varje injektion är en risk, men jag tycker det är 100gånger värre att spruta penicillin än beviplex...
Aha...Mia_R skrev:Hon sprutades morgon och kväll eftersom överskott kissas ut, totalt sett per omgång förbrukade vi ca 1,5 flaska varje vår och varje höst.