Back On Track vs. Fleecelindor!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 603
Sv: Back On Track vs. Fleecelindor!

*lånar knapp*

Jag skulle också vilja veta hur täckena är? I effekt, storlek och så? Kanske någon som tycker att täckena är olika bra etc?

Ja, jag tycker också att det är rätt svårt att greppa om BoT egentligen ÄR bättre än vanliga tjocka paddar? Kanske att BoT värmen går mer "in i lederna" och att det blir varmare men jag vet inte. Och innan BoT var så känt som det är nu sp var ju vanliga paddar helt ok fungerande, så egentligen undrar man ju om skillnaden på just paddarna är så stor.

"lånar knapp"

jag hittade strumpor på nätet med bot. jag är ju ganska frusen av mig.. undrar om det skulle fungera så man inte fryser sönder fötterna på vintern :idea: . Hmm

Jag tänkte beställa BoT strumpor åt min pojkvän sen om jag orkar för han har verkligen frusna fötter! :cool:

Jag har utetäcket till mina hästar. Är nöjd med "funktionen" men passformen kunde ha varit bättre...
Dom får väldigt mkt bogskav av det t ex trots att det är bogveck.
Kryssgjordarna fick jag sy in & bukgjorden är nästan kort...
Tror att de är aningens små i storleken, men det kan vara ändrat nu.
Fick jag välja igen skulle jag köpa innetäcket (har visst kommit i en ny förbättrad version) Men man har ju inte råd att köpa båda.. :(
Samtidigt tror jag att det är bättre med utetäcke för att man får bäst resultat om hästen är i rörelse".
Men såhär på vintern kan man ju ha innetäcket under ett utetäcke iofs...
Tycker att B&T-täcket hjälper bra. Särskilt på min ena häst som kollas regelbundet av min ET då hon varit ganska så sne...
Nu när hon håller på att muskla om sig är det bra att hon får lite "hjälp" så blir det inte så mkt träningsvärk :D.
Brukar lägga på det en timme innan jag ska träna (då jag har möjlighet) så värms musklerna upp litegrann... :idea:
MVH

Okej! Tack för svaret! :bow:

Varför skulle du hellre köpt innetäcket?

Skulle hellre köpa inntetäcket, för att det har bättre passform, är billigare & att utetäcket är ju fodrat också, så det är för varmt att använda på sommaren...
Som jag skrev innan tror jag att det ger bättre resultat att ha på ute när de rör sig, men man kan ju lägga ett regntäcke eller nåt över då... :idea:
MVH

Jag har båda utetäcken och innetäcken till mina hästar, och som någon sa, det är bättre passform på innetäcket. Mina har varit med i några år nu och jag har just beställt nya uppsättningar, ska bli kul o se vad de gjort åt passformen, som särskilt på vintertäckena är dåligt. Och jag kan garanterat säga att de fungerar, jag provade själv att krypa in i ett vintertäcke när jag fick hem det, detta va på hösten, klädde helt enkelt av mig till underkläderna :o och kröp in i täcket som jag virade om mig, maken trodde jag blivit psykiskt sjuk :D , efter ca 20 minuter omvirad i detta täcke börjar det "pirra" och kroppen blir genast mycket varmare, och jag är övertygad om att täcket fungerar, det var precis nytt och helt klart va det täcket som framkallade "pirrandet" därför att när jag sedan klätt på mig kläderna igen slutade "processen" att upphöra.
Jag använder både täckena och deras vaddar, allt i förebyggande syfte. Araben sväller gärna i benen under natten och han har blivit mycket bättre sedan jag regelbundet använder BoT. Inga gallor eller liknande, dock är han mer svullen i år än förra året, men det beror på att jag har ett väldigt proteinrikt grovfoder, annars är han helt ok.
Älskar verkligen BoT! :banana:

Lord Owen skrev:
*lånar knapp*

Jag skulle också vilja veta hur täckena är? I effekt, storlek och så? Kanske någon som tycker att täckena är olika bra etc?

Jag har inte täcket men ryggpadden och den GER resultat, riktigt fint resultat. Provat den både inne och ute.

Jo, det kan ju vara gallor, men de gallorna jag har känt på har inte varit som de här... Men de kan väl kännas väldigt olika och vara väldigt olika stora... Jag får väl se om de försvinner helt när jag har använt BoT bandagunderläggen ett tag :)!

Vad ger den för resultat då? Du kanske kan beskriva? Att den ger resultat kan jag gå med på men då vill jag gärna veta VAD för slags reslutat? :crazy:

Till alla:
Har inte riktigt fått något svar på vad ni lindar med för lindor på BoT paddarna än? Ger det någon "ökad effekt" eller liknande om man lindar med fleecelindor ovanpå?

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte det spelar så jättestor roll vad man lindar med. Bara det sitter kvar. Det ska ju vara paddarna som ger effekten och inte lindorna. Jag skulle nog linda med fleecelindor för det tycker jag är praktiskt. Har redan stallindor som är fleecelindor. :D

Lord Owen skrev:
Vad ger den för resultat då? Du kanske kan beskriva? Att den ger resultat kan jag gå med på men då vill jag gärna veta VAD för slags reslutat? :crazy:

Till alla:
Har inte riktigt fått något svar på vad ni lindar med för lindor på BoT paddarna än? Ger det någon "ökad effekt" eller liknande om man lindar med fleecelindor ovanpå?

Det blir märkbart betydligt varmare oavsett vad man jämför med för täcke (material, tjocklek etc) och musklerna blir på lilldamen med spända muskler mjuka och fina, även valackens problemfria muskler blev mjukare och finare men där var skillnaden mindre, på valacken är det mer som om han är uppvärmd redan från när jag sitter upp, men på unghästen (med ett problem i botten) var det otrolig skillnad i hur avslappnade och mjuka musklerna var.

Efter att ha provat på mig själv kan jag säga att dom värmer otroligt mkt mer än vad en vanlig padd gör... Och hästen blir faktiskt bättre att rida efter att ha haft ryggplattan på när det är kallt iaf...

Huntress skrev:
Nej, nej, kostar inte täckena runt 2000 "bara"?

Hittade ett BoT innetäcke för 1800 kr i helgen, men det var storlek 145, så det var för litet. Så priserna är som du säger runt 2000 kr :)

Var hittade du det?! :) Min häst har storlek 145. :D

Jag vill också gärna ha tips om inköpsställe, det kan vara bra att veta! :) PM:a gärna om du inte vill skriva i tråden!

Idag har jag fått hem mina BoT paddar till pållan. Hur ska man göra med invänjningsschema nu? Hur länge ska man ha på dem i taget i början? Hur länge ska man vänta innan man kan använda hela natten?
:confused:

Jag tog 1 timme första dagen och typ 3-4 timmar andra och tredje dagen och sen hade jag de på hela natten. Min pålle verkade inte öm eller så efter att han haft de på, så jag körde på rätt fort. Det är väl ganska olika, men testa nån timme och se hur pållen reagerar ;).

De fick sitta på hela natten.... :o . Men hon var inte irriterad alls på morgonen idag. Varm och gosig :D . Men hon har ju haft valiga lindor innan på natten. Hoppas att de hjälper nu bara.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: __sofia__
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S