Bada hunden

Sv: Bada hunden

En gang i veckan pa ett ungefar.

Annars skulle han inte fa bo i huset.
Vi tranar i ridhus och ni kan ju tanka er hur en regnblot hund som rullat sig i ridhusunderlag ser ut. :eek:

Annars sa dammsuger jag honom bara.
Det alskar han.

ja det kan jag tänka mig inte är så mysigt:D

Vad gulligt att dammsuga :) Min hund tycker att dammsugaren är ett ondskefullt monster som har småhundar som favoriträtt! :devil:
 
Sv: Bada hunden

Tror det blir ca 2 ggr i månaden nu på vintern. Sambon är allergisk och håller henne hellre lite väldoftande och mer fräsh i pälsen pga det. Nu på vintern är det ingen fara när det är snö ute men damen är vit och inte alls fisförnämd så till våren blir det nog mer duschar för att inte se helt katastrofal ut och skräpa ner så otroligt. I höstas duschade jag mest av benen för att slippa det värsta skräpet.

Sedan fick hon duscha innan och efter löpet för att hon luktade så och ibland hittar hon något spännande när husse & hon är ute och jagar som hon rullar sig i = duschen direkt!

Emot utställningstider duschar hon innan varje gång, pälsen får bäst kvalité om hon får duscha någon dag innan. Sedan är det väl alltid ett plus att hon är som vitast på utställning :p En väldigt välduschad tjej och känns bäst att hålla henne så fräsh som möjligt, hon är ju dessutom ganska berikad med päls också, framförallt på benen och magen.

Hon knatar själv in i duschen när det är dags så hon verkar tycka det är helt ok. Skägget däremot är hon inte lika förtjust att jag försöker tvätta men det har en tendens att bli svart så det är ett måste :D
 
Sv: Bada hunden

När det behövs (vilket egentligen är aldrig skulle jag tro...). Ett undantag i somras när en hund i bekantskapskretsen fick loppor. Då badades han med loppschampo.
 
Sv: Bada hunden

Jag brukar bada min när han klipps och en eller två gånger mellan klippningarna, så det blir varannan månad kanske? Klipper var 3e-4e månad. Men nu när pälsen vuxit så märks det att det snart behövs igen, fast det bara var en månad sedan sist ...

Jag försökte dra ut det till varannan vecka när han var fullpälsad, men helst gjorde jag det varje vecka ... Beardispäls drar till sig ALLT och tovar om den är skiten.
 
Senast ändrad:
Sv: Bada hunden

Borde bada havanaiserna minst varannan vecka, men det blir inte så ofta, men nu kommer de små upp i pälslängd så då blir det till att bli flitigare så de håller sig fina och i bra pälsskick till utställningarna.
 
Sv: Bada hunden

Med schampo blir det väl ca 2-3 gånger om året, efter löp eller för att hon blivit extra smutsig. Spola av underredet (och alla extra prickar på ryggen) i duschen görs tidvis minst en gång om dagen men då utan schampo.
Bada frivilligt utomhus gör hon så ofta hon får chansen :p

Hon blir inte fet i pälsen och luktar knappt hund (bara gott) :laugh:
En hund med längre päls gissar jag att man får tvätta oftare. Sallys främsta pälsskötsel heter dammsugare...
 
Sv: Bada hunden

min sch/bc har aldrig badat i badkar, en enda gång har han blivit schamponerad i en sjö och han är 10,5 år...dsg'n har aldrig haft schampo på sig och han är 5 år...
 
Sv: Bada hunden

hmm.. nar den/de luktar Skunk. Och har ar det nar det ar varmt ute.

I sverige, i lagenhet sa var det: nar hundskruttet luktade illa eller lyckats bli extremsmutsig. Las: Ung schafer. Med forkarlek for allt vad lera, lov, grus, lort, uckel o muckel heter.

.sa..... en gang var tredje manad kanske? For lagenhetshund.

..o da ar det Dusch. Bada badkar? Da skulle bade jag o hunden drunknat.
 
Sv: Bada hunden

På sommaren var tredje vecka i och med klippningen.

Nu på vintern ungefär var tredje månad och i och med klippningen:laugh:

Jag har en pudel.
 
Sv: Bada hunden

Tibben badades rätt ofta ungefär var 10 dag när han hade päls. Jag minns inte sist jag badade rottweilern. Nån gång i våras kanske? Men han behöver faktiskt ett bad nu.
 
Sv: Bada hunden

Dvärgpudeln badar var tredje - fjärde vecka. Islänningen badar en gång om året, på våren när vinterpälsen släpper. Ett bad då får underullen att lossna i stora sjok, sen får man borsta och plocka tussar, det senare både på hunden och i omgivningen!

Det är en enorm skillnad mellan olika raser. Pudlar kräver mycket pälsvård, både bad, borstning och klippning. En urhund som islänningen kräver en och annan borstning. Han kan se ut som :devil: när han varit ute, men när pälsen torkat är han ren och fin igen.
 
Sv: Bada hunden

Bada hela hunden med schampo etc gör jag aldrig. Trimmaren gör det när han är där, vilket har varit 2 gånger sen i maj.
Dock duschar vi av ben och skägg i princip dagligen under hösten (för att slippa så mycket skit inne), och ibland för att det fastnar kladd från benen. Idag fick han duscha för att få bort massa snöbollar...

Har en dvärgschnauzer.

Edit: Är han torr så luktar han inte alls, nu börjar han dock lukta rätt illa när han är blöt (ja, blöt hund luktar ju inte gott och det är det enda han luktar, men tycker det har blivit värre sista tiden). Gissar dock på att det inte åthjälps med ett bad, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Bada hunden

När dom sprungit räcer i dypölarna på jeepbanan
30294794.jpg


30294799.jpg


och när dom badat i havet :)
 
Sv: Bada hunden

Jag har aldrig badat Leia, hon fyller 2 i mars...:o Har tänkt det några gånger men det har alltid varit när jag varit på väg att trimma henne och då skall de ju inte bada. Och efter, ja, då har hon varit ok i pälsen igen.
Tycker att det varierar oerhört, både mellan olika raser och individer. Ena daghunden som är en terv skulle jag gott kunna tänka mig att bada underredet på i alla fall någon gång i veckan, han pissar på såväl fram- som bakben och på "magfransen" trots att jag ansat honom en hel del.
 
Sv: Bada hunden

Ett par gånger om året kanske om de inte rullat sig i skit eller något annat mysigt.

Goldentiken får förstås extrabad inför utställningar och så brukar jag göra tappra försök att skölja bort havssalt ur pälsen på henne emellanåt, men hon badar i havet mer eller mindre dagligen om där inte ligger is så har liksom gett upp det och hundarna har alltid varit fina i både päls och hud trots saltet.

Man får variera promenaderna och gå vid en sjö emellanåt så håller de sig rena och fina :D
 
Sv: Bada hunden

Mysigt:p

kl

Hm,jag badar min när jag bytt sängkläder. Trevligt att ligga i en HELT ren och godluktande säng iaf 1 natt i veckan!!

Jag har en IG,som pissar på sin mage och frambenen(okoncentrerad o tappar balansen:grin:)bökar i hö,går runt i hästbajs nästan dagligen,ligger under använda hästtäcken(päls,lera blandat),älskar att ligga i tvättkorgen, och allt möjligt annat snusk han håller på med som jag inte ens vill kännas vid:crazy:

Hans sovplats är förresten under våra täcken i sängen:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 656
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Fetaost
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp