Bädd o mockning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare EverydayFailure
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 048
E

EverydayFailure

Jag skulle bara vilja veta era åsikter om bäddar, i stallet där ja har min ponny finns oxå en ridskola(vilken ska vi inte säga, inte än iaf:D ). I ridskolan har dom under vinteråret "bäddar" som dom kallar de, dom "bäddarna" är genom sura av kiss när man går in i spiltorna klafsar de om fötterna, det rinner ut i stallgången och det stinker ammoniak i hela stallet. Elever o hästskötare har sagt till personalen men dom tror/tycker att de är bra med såna bäddar o att de ska vara så, trots de har dom inte så hos sina egna hästar som står på samma anläggning. E inte detta skrämmande:eek:?! Ja vill veta hur ni tycker en bädd ska vara

Sv: Bädd o mockning

Det beror ju lite på vad man har för strö hur bädden ska vara. Det som gäller rent allmänt om bäddar är väl att de ska vara fasta, torra och luktfria (så luktfritt det kan bli).

Jag red en häst förut, somhade bädd, men så mkt så att det rinner och stinker i hela stallet så mycket hade den verklige inte. Det fpår ju itne bli äckligt.

"Hästen ska ha det så rent i sin box efter det att du har mockat så att du själv kan tänkas lägga dig där."

Så verkar det inte vara på din ridskola... Fråga om de vill byta boxar att deras egna hästar får stå där och ridskole hästarna i privathästarnas. Då kommer det säkert bli rent ! Men fråga då varför är era hstar så mycket mer värda ? Jo för att de är deras men säg att ridskole hästarna då det är ju våra också de ska med få ha det bra !

ALLA HÄSTAR HAR RÄTT TILL EN BRA STALLMILJÖ !

en bädd ska vara torr, och den ska inte lukta. är det så så ska den ut.

när vi gör bädd lägger vi först kalk eller stalosan i botten, sedan sågspån. ovanpådet lägger vi "kakor" av halm och sedan strör vi med halm över det. det ska gödslas noga och all skit ska ut. efter ett tag blir det som en hård, torr "kaka" under den torra halmen. man får aldrig "gräva" ner i bäddkakan för då är risken att den "kollapsar" och man får ta ut allt.

när vi gör bädd i ligghallen (har nästan aldrig haft bädd i box/spilta men alltid i ligghallen) gör vi lika som jag skrev ovan, fast använder rundbalar av halm som vi rullar ut över spånet, sedan strör vi som vanligt ovanpå (rikligt med halm) och gödslar 1-2 ggr/dag

Öhhh... det låter inte som "bädd" i mina öron, det låter som direkt ohälsosamt, och snudd på vanvård!
Den slags miljö som hästarna verkar leva i KOMMER att påverka deras ben, hovar, andningsvägar och allmänhälsa...

Bädd passar INTE alla hästar för det första, det beror på hur "hygieniska" de är, och det passar framför allt inte vissa hästägare... det kräver nämligen lite ansvar att ha bädd till hästen...

Jag har "halv"-bädd till min häst. Han är prydlig och ordningsam, och gräver ner allt han gör. Därför blir det aldrig speciellt skitigt hos honom. Jag ser över varje dag, tar väck det som ligger på ytan, och om det är genomblött på något ställe, och strör nytt ovanpå. (Han äter av halmen.) Han har ALDRIG klafsigt i sin box, och jag skulle ALDRIG låta det gå så långt. Det är bekvämt och behändigt att ha bädd om hästen klarar av det, och du orkar hålla koll.
Någon gång i veckan, eller när det verkar behövas, mockar jag ut rubbet, sopar hela boxen och strör om.

På jobbet har vi bädd till alla hästar. De har veckobädd, som strös varje dag och mockas ur en gång i veckan. Det fungerar bra. Tömningen är VIDRIG, (stanken, åh herregud...) men hästarna står aldrig i så mycket gegg så att det är ohygieniskt. De får så mycket strö de behöver för att hålla sig torra om fötterna.

Dom stackars ridskolehästarna har samma bädd i ngra månader o de e nda dom gör e o ta ut skiten o lägger på nytt spån ngra gånger i veckan ALDRIG ngt kiss, de nya spånet blir ju surt på ngra timmar bara så de tjänar dom inget på! (fast dom tror de). Dom har redan fått anmärkningar av hovslagaren o skötarna på en del hästar har tagit ut papper om hur en bädd sak va o tänkte snmäla men de vågade inte, ja förstår inte hur dom kan se de som "bädd"!

Jag skulle bara vilja veta era åsikter om bäddar, i stallet där ja har min ponny finns oxå en ridskola(vilken ska vi inte säga, inte än iaf:D ). I ridskolan har dom under vinteråret "bäddar" som dom kallar de, dom "bäddarna" är genom sura av kiss när man går in i spiltorna klafsar de om fötterna, det rinner ut i stallgången och det stinker ammoniak i hela stallet. Elever o hästskötare har sagt till personalen men dom tror/tycker att de är bra med såna bäddar o att de ska vara så, trots de har dom inte så hos sina egna hästar som står på samma anläggning. E inte detta skrämmande:eek:?! Ja vill veta hur ni tycker en bädd ska vara

Om det stinker ammoniak, så är det direkt hälsofarligt. En bra anlagd bädd, ska inte stinka ammoniak, eller vara så blöt, att det klafsar när man går på den. Tycker synd om dessa hästar, som måste stå i detta, dels får de sina hovar fördärvade+att de kommer att få luftvägslidanden om de får stå så länge. En bra bädd, är torr och den stinker inte ammoniak eller släpper ifrån sej kiss till stallgången.

Trots att ridskolechefen är "utbildad hippolog" tycker hon det är helt ok! ja fattar inte att dom inte ser att hästarna lider:mad:

Precis som ngn sa så är det livsfarligt att ha hästarna i ammoniak-lukt.Man vet ju själv hur både andningen och ögonen blir när man känner lukten. Och personligen så tycker jag att man ska mocka rent hela boxen och inte spara kisset. Och återigen som ngn annan sa,det ska ju vara så pass rent att man själv skulle kunna tänka sig att sova där och inte f..n skulle jag vilja ligga i mitt egna kiss iaf.

I en del av betalningen av stallhyran har vi stalljouren o på söndagar ska vi mocka, men flera gånger har ja blivit utskälld för att ja tagit ut för mkt av "bädden" men ja får samtidigt inte lägga in mera spån, de ehelt knäppt!:devil:
Precis som ngn sa så är det livsfarligt att ha hästarna i ammoniak-lukt.Man vet ju själv hur både andningen och ögonen blir när man känner lukten. Och personligen så tycker jag att man ska mocka rent hela boxen och inte spara kisset. Och återigen som ngn annan sa,det ska ju vara så pass rent att man själv skulle kunna tänka sig att sova där och inte f..n skulle jag vilja ligga i mitt egna kiss iaf.

De bäddarna låter ju inte speciellt trevliga...

En bädd ska vara relativt torr och så luktfri den kan bli. Hur ofta de behöver mockas ur beror helt på hästen.

Ta ett snack med miljö- och hälsoskyddskontoret på din kommun.
Det förvånar mig att ridskolechefen inte är mera aktsam om hästarna. Hur drivs ridskolan, förresten? Är den privat eller drivs den av en ridklubb? I det senare fallet kanske du kunde prata med styrelsen. Ridskolehästarna är ju en tillgång (både ekonomisk och i praktiken) för klubben och får inte hanteras så slarvigt!

Immer

Alltså hoppas du skrivit fel:confused:
står de i spiltor och har bädd:confused:
I spiltor har man inte bädd!
Vi hade permanent bäddar på förra ridskolan jag jobbade på, med nedsänkt golv skiten kördes ut en gång i halvåret...
I det stallet luktade det knappt häst:rofl: och absolut ingen ammoniak!
Gör man en bädd ordentligt så luktar den inte! men fy vilken stank när den körs ut:eek:
ANMÄL RIDSKOLAN OMGÅENDE!!!!!! Det är varje människas ansvar att förhindra att djur mår dåligt!

Varför skulle man inte ha bädd i spilta? Det har jag och det fukar jättre bra. Nästan bättre än i boxarna faktiskt.

+immer
jo visst kan man men bevisligen inte där om det rinner ut i stallgången:eek:
Man kan allt möjligt men enligt min erfarenhet så funkar bädd (då menar jag bädd som tas ut 1-2 gånger per år) bäst med nedsänkt golv.

Senast ändrad:

mmm...jag har nedsänkt golv i min spilta. Och det skulle inte rinna ut nåt piss i gången även om jag inte hade nedsänkt golv. De har bara för lite strö från början tror jag så det inte lyckas suga upp pisset.

INTE BRA!
Permanentbäddar är bra om de sköts ordentligt. Men då ska det inte plaska om dem och rinna. Det luktar heller inte ammoniak om en väl skött permanentbädd. Ammoniaken är skadlig att andas in i stor mängd och irriterar ögon och slemhinnor på både hästar och människor.
Kan de inte sköta bädden är det bättre att de har växelströbädd åt hästarna istället.

Det ska aldrig rinna ut i stallgången, vare sig permanentbädden är i en box eller i en spilta.

Själv har jag under årens lopp anlagt många bra permanentbäddar, både med och utan nedsänkt golv.

Immer

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 671
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Tinuri
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början... 2
Svar
35
· Visningar
4 181
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka