Hur kompensera utebliven tjänstepension vid arbetslöshet?

LillaGubben

Trådstartare
Blev uppsagd pga arbetsbrist sent i höstas. Får akassa nu medan jag letar jobb och då får man ju allmän pension inbetald men hur bör man tänka kring tjänstepension som man inte har under arbetslösheten.
Det är ju svårt att spara några större summor på akassa. Funderar på om jag med privat sparande (när jag fått jobb) ska försöka kompensera den uteblivna tjänstepensionen.

Så hur har ni i liknande situation gjort och tänkt?

Jag har varit arbetslös i omgångar, både kortare och längre perioder.
Kompenserar inte alls. Det är så kort period sett till hela yrkeslivet tänker jag.

Däremot tog jag verkligen vilket jobb som helst, det kan man kanske se som en slags kompensering.

Privat sparande är aldrig fel, oavsett tillvaro.

Blev uppsagd pga arbetsbrist sent i höstas. Får akassa nu medan jag letar jobb och då får man ju allmän pension inbetald men hur bör man tänka kring tjänstepension som man inte har under arbetslösheten.
Det är ju svårt att spara några större summor på akassa. Funderar på om jag med privat sparande (när jag fått jobb) ska försöka kompensera den uteblivna tjänstepensionen.

Nej, jag hade inte börjat spara i låsta sparanden som pension i en sådan situation eftersom pengarna bättre hålls tillgängliga när osäkerheten i ekonomin är större. Och vet man att det är en kort period i arbetslöshet så tänker jag att man också kan skippa att spara de tusenlapparna.

Sen är utväxlingen på att stoppa in färdigskattade pengar i pensionssparande sådär - mycket svårt att matcha en tjänstepension ändå.

Men man behöver ju inte nödvändigtvis låsa sparandet. Det finns ju möjlighet att spara separat på sparkonto eller isk tex.
Budget finns redan för oförutsedda utgifter så av den anledningen behöver inte sparande vara fritt.

Jag var arbetslös ca 1 år för några år sedan och är det nu igen. Funderar dessutom på att plugga 3 år med start i höst. Och kommer jag inte in så kan det dröja med att hitta ett jobb, det är hög arbetslöshet inom min bransch även om det finns en del jobb att söka.
Blir det studier så kommer det betyda att jag missar runt fem år utan tjänstepension. Min fundering är då hur påverkad min framtida pension blir av det.

Hum kan man inte se olika scenarier avseende sin pension på minpension.se? Jag har för mig det i alla fall. Så värt att kolla.

Sparande via ISK tycker jag aldrig är fel, sen innebär väl att typ sparande via ISK någon risk, även om man kan välja låg risk, jämfört med att ha sparande på sparkonto. På samma sätt har ju ISK större möjlighet till ökat kapital jämfört med ett sparkonto. Så här får du kanske fundera på vilken sparform du vill välja.

Med hänsyn till att man fortfarande säger att kvinnor förlorar mycket pension pga föräldraledighet och deltidsarbete så är har jag full förståelse för din fråga TS (även om din situation gäller arbetslös). Jag själv skull, om möjligheten finns, i din situation, se över möjligheterna för sparande. Dock då sparande som du skulle kunna använda "idag" eller inom x tid om situationen skulle kräva det. (För sparkonton kan man väöö få bättre ränta om pengarna är låsta 1-2 år).

Men man behöver ju inte nödvändigtvis låsa sparandet. Det finns ju möjlighet att spara separat på sparkonto eller isk tex.
Budget finns redan för oförutsedda utgifter så av den anledningen behöver inte sparande vara fritt.

Jag var arbetslös ca 1 år för några år sedan och är det nu igen. Funderar dessutom på att plugga 3 år med start i höst. Och kommer jag inte in så kan det dröja med att hitta ett jobb, det är hög arbetslöshet inom min bransch även om det finns en del jobb att söka.
Blir det studier så kommer det betyda att jag missar runt fem år utan tjänstepension. Min fundering är då hur påverkad min framtida pension blir av det.
Jag tycker det är bra att aktivt ta beslut om det och det går inte att ge några ”råd” riktigt - jag bidrog mer med mitt resonemang som om det hade gällt mig själv.

Men du borde kunna ta hjälp av banken och få lite mer ingående svar och råd om vad man kan titta på för lösningar - med brasklappen att vissa banktjänstemän är väldigt hårt säljande och det kan bli både jobbigt och fel.

Vilka förutsättningar du har att spara, vet jag inte, men kunde ett ISK-konto vara något för dig? Pengarna är inte låsta, och du kan välja en lagom risknivå genom att månadsspara i aktier eller fonder. Du kan ha kontot i en annan bank än din vanliga, exempelvis Avanza eller Nordnet. Jag tror, att de erbjuder bäst möjligheter. Att ha det långsiktiga sparandet skilt från vardagsekonomin kan minska frestelsen att använda pengarna i förväg samtidigt som det endast tar någon dag extra att överföra dem, om du skulle behöva dem.

Undrar varför jag inte tänkte på minpension.se som infokälla? Eller pensionsmyndigheten? Jag kan ju inte vara den första med frågan. Får googla lite tror jag.:banghead:

Nu när jag funderat lite till så är jag nog mest ute efter att förstå hur pensionen påverkas av en sån situation.

Måste tipsa om lysa som alternativ till avanza/nordnet/storbank. Otroligt enkelt och lätt att spara på det bästa sättet enligt forskningen + anpassa sin risknivå.

Angående huvudfrågan att spara för att kompensera för uteblivet tjänstepensionssparande - jag hade nog inte sparat specifikt till det, iom de aspekter @sjoberga nämner. Men att däremot starta ett långsiktigt "sparande" (aka investera), med sikte på att det ska växa till pensionen, det hade jag absolut gjort!

Så länge det finns utrymme för sparande så är det väll bara att spara så mycket som det går. Själv har jag aldrig sparat i de situationer du beskriver, alla pengar har behövts för överlevnad just då, det har varit orimligt att spara när vardagsekonomin inte går ihop.

Det är inte en fråga om att spara just nu utan mer hur pensionen påverkas av situationen.

Jag inser när jag läser svaren att jag förmodligen uttryckt mig dåligt eftersom det kommer sparråd och inte svar på det jag funderat över. Eller så är det ingen på Buke som funderat över det här.

Det är inte en fråga om att spara just nu utan mer hur pensionen påverkas av situationen.

Jag inser när jag läser svaren att jag förmodligen uttryckt mig dåligt eftersom det kommer sparråd och inte svar på det jag funderat över. Eller så är det ingen på Buke som funderat över det här.

Du uttryckte dig tydligt. Du skrev själv: ”Funderar på om jag med privat sparande (när jag fått jobb) ska försöka kompensera den uteblivna tjänstepensionen.”

Eftersom du funderade på sparande i framtiden, har du också fått sparråd. Jag rekommenderade ett ISK-konto som det bästa, när du kan börja spara. Implicit var det ett svar, att du bör spara för att kompensera för den lägre tjänstepensionen.

De gånger jag varit arbetslös, vilket är ett flertal vid det här laget så har jag främst fokuserat på här och nu och inte funderat så mycket på min pension. Jag kommer kanske ångra det när jag blir äldre men med tanke på att när jag går i pension så lär jag vara 70-75 år och därmed inte ha så många levnads år kvar tänker jag att det får bli ett problem då. Orkar jag inte med livet nu finns det ju ändå ingen pension att oroa sig för. Jag har också ett yrke där jag om jag är i form kan fortsätta att jobba efter pensionen för att bättra på inkomsten. Är jag inte i form så lär jag inte orka bry mig om låg inkomst heller tänker jag.

Jag tycker din fråga är intressant, såsom jag tolkar den. Jag har själv funderat över att gå ner i arbetstid en kortare eller längre tid, antingen genom att jobba färre timmar eller genom att ta tjänstledigt en tid. Men jag tycker också att det är svårt att reda ut hur mycket jag förlorar på det när det gäller pensionen. Utebliven inkomst räknat som lön jag inte får här och nu är ju lätt att se, men hur det skulle slå på pensionen är svårare.

Tanken är att jag i så fall skulle kompensera mig själv så att pensionen inte drabbas, men det är svårt att veta hur påverkan blir. Det handlar inte om att spara allmänt - det är alltid bra och det gör jag redan, och jag förstår att pensionen påverkas av hur min löneutveckling blir fram tills dess, men allt annat lika - hur mycket kostar det mig sen att vara ledig ett halvår nu?

Jag vill kunna göra ett medvetet val. Sedan vet jag att andra hellre lever gott nu och vill inte bry sig om hur det blir senare, men det är inte för mig. Om jag blir genomsnittligt gammal så vill jag ändå kunna leva hyfsat gott de sista 15-20 åren, det är ändå lång tid och jag vill inte då känna att jag inte skulle bränt alla pengarna under de yngre åren när jag hade en bättre inkomst och möjlighet att jobba än jag kommer att ha då. Det blir en slags inkomst- och utgiftsutjämning i livet som jag ser det.

Jag tycker nog att det är lite konstigt att det inte pratas mer om hur det påverkar.
Det finns ju andra situationer än arbetslöshet, tex gå ner i tid eller arbetsgivare där man faktiskt inte har tjänstepension.

Jag kollade på pensionsmyndighetens sida och
det nämns kort att " det kan vara bra att spara privat" om man inte får full tjänstepension.
Precis som några föreslår i tråden så är ISK eller kapitalförsäkring det som rekommenderas. Och det står 4,5 till 6 % av månadslön upp till
ca 50 000 kr som summa.
Räknade på prisbasbeloppet och 4,5% blir 2267 kr i månaden. (6% blir ca 3000 kr i månaden).

Det känns ju tufft nu såklart som arbetslös.
Men det kan ju vara en idé att när jag får jobb räkna ut antal månader jag missat och om lönen tillåter det spara extra för att kompensera.
Har redan ett privat pensionssparande där planen är att fortsätta som vanligt under arbetslöshet.

Jag tycker nog att det är lite konstigt att det inte pratas mer om hur det påverkar.
Det finns ju andra situationer än arbetslöshet, tex gå ner i tid eller arbetsgivare där man faktiskt inte har tjänstepension.

Jag kollade på pensionsmyndighetens sida och
det nämns kort att " det kan vara bra att spara privat" om man inte får full tjänstepension.
Precis som några föreslår i tråden så är ISK eller kapitalförsäkring det som rekommenderas. Och det står 4,5 till 6 % av månadslön upp till
ca 50 000 kr som summa.
Räknade på prisbasbeloppet och 4,5% blir 2267 kr i månaden. (6% blir ca 3000 kr i månaden).

Det känns ju tufft nu såklart som arbetslös.
Men det kan ju vara en idé att när jag får jobb räkna ut antal månader jag missat och om lönen tillåter det spara extra för att kompensera.
Har redan ett privat pensionssparande där planen är att fortsätta som vanligt under arbetslöshet.

Att arbetsgivaren betalar in tjänstepension och att öka sin inkomst är det viktigaste man kan göra för att få en bra pension i framtiden. Att vara arbetslös i kortare perioder då och då är inget som borde påverka särskilt mycket. Dock bör du utifrån de pensionsinbetalningar du redan fått se över så att du har premiepensionen i AP7 SÅFA och din eventuella tjänstepension i något annat än traditionell förvaltning (det är för låg risk om du är under 55 år). Det gör väldigt stor skillnad i slutänden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 007
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: Verdandi
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 248
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 205
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka