Det enda jag ångrar var att jag inte slog ut en garderob bredvid badrummet för att få ett större badrum när jag renoverade. Då hade jag fått plats med tvättpelare också. Men jag renoverade innan jag flyttade in och var under tidspress och jag har för mig att det hade krävts styrelsens godkännande och kanske till och med bygglov.

Det jag var extra nöjd med är eluttag i badrumsskåpet, handdukstorken, vägghängt förvaringsskåp och ”regnskogsduschen”. Och att jag bad att få handfatet högre satt än standardhöjd (minns inte om det var 5 eller 10 cm upp), det har jag och min ännu längre sambo uppskattat! Saknar det badrummet..
 
Glömde att jag var missnöjd med höjden på duschen. Jag är manlig medellängd och hade inte förväntat mig att den skulle satts så lågt att jag knappt fick plats under. Hantverkaren påstod att han satt den på standardhöjd.
 
Glömde att jag var missnöjd med höjden på duschen. Jag är manlig medellängd och hade inte förväntat mig att den skulle satts så lågt att jag knappt fick plats under. Hantverkaren påstod att han satt den på standardhöjd.
Och nu kom jag på att jag satte även duschen högre än standard :D
 
Jag ångrar att vi valde ljus fog till golvet istället för mörk. Det är grå klinker och duschväggar, vilket gör att fogen i duschen alltid är mörk (pga vattnet uppenbart) och i resten av badrummet är den ljus. Badrummet är väldigt litet så det blir typ 50/50, så det är himla fult 😔
 
Vi har precis renoverat vårt badrum. Har inte hunnit använda det så länge än men än så länge är jag nöjd med det mesta.

Tips:

- Toalett utan spolkant! Blir så mycket lättare att städa
- Om ni ska "möblera om" jämfört med innan. Fundera på var krokar för små handdukar och toalettpappershållaren ska sitta. Är så störigt när det inte finns någon vettig plats för dem (så var det i vårt badrum innan renovering)
 
Tack! Vi har sådana till de små handdukarna och de fungerar bra, men de har tyvärr inte hållt för tunga badlakan de heller :(
Men har ni kikat på ex. Tesa och Noll hål i väggen? Alltså inte sådana som man bara trycker fast med någon slags dubbelhäftande tejp utan där man typ... speciallimmar upp? De ska ju kunna bära glashyllor och allt möjligt.
 
Men har ni kikat på ex. Tesa och Noll hål i väggen? Alltså inte sådana som man bara trycker fast med någon slags dubbelhäftande tejp utan där man typ... speciallimmar upp? De ska ju kunna bära glashyllor och allt möjligt.

Nej, det måste jag kolla på! :up: Provade bara någon variant med dubbelhäftande tejp och gav upp sedan :o
 
Saker jag har på priolistan är:
-golvvärme (främst för att det torkar snabbt om man slabbar, men även för att ovärmd klinker är svinkallt!)
-handdukstork med timer
-eluttag
-djupt badkar (De sittbadkar som säljs nu har ju oftast samma längd, men en högre "rygg". Mycket bekvämare!)

Hade jag valt dusch hade jag alla gånger siktat på invikbara dörrar och "avloppsränna".

Dimbar belysning är en självklarhet, men idag går det ju så enkelt att lösa i efterhand med smart belysning så det är inte så viktigt i byggskedet. Många möjligheter till ljusanslutning är dock viktigt.
 
Förresten, jag har redan kantfri toalett och gott om förvaring. Det är ju annars ett måste. Vill ha plats extra handdukar, toapapper, hygienartiklar för alla familjemedlemmar i ordning, extra tandborstar, städgrejer till badrummet och helst även tvättkorgen bakom dörrar. Har enbart handtvål, nagelborste och handkräm framme på handfatet.

Vi har tex varsin liten nätkorg med alla duschprodukter, istället för att ha badkaret helt belamrat med flaskor och burkar. När man duschar ställer man den på badkarshyllan, och sen kan allting smidigt lyftas in i skåpet igen. Trasor och rengöring för badrummet ska också få plats, så att man snabbt kan dra av det vid behov, istället för att först bege sig till städskåpet.

Jag som älskar tropiska växter och har fönster (+växtbelysning) i badrummet har även en spaljé med växter som har svårt att trivas i för torrt klimat, men det kanske inte är så allmängiltigt. 😅 (Någon växt i badrummet tycker jag dock gör väldigt mycket för intrycket av "rum".)

Finns det mycket plats vill jag gärna ha något att sitta på också, en pall eller om möjligt fåtölj. Och rejält med ljus runt spegeln så att man inte sminkar sig i halvskum belysning!

Edit: på listan över "låt bli" säger mina erfarenheter från hemstäd: ljusa golvfogar, homogent mörkt golv (minsta damm syns om det inte finns någon förvillande struktur eller färgskiftning) och vägghängd toalett. Vägghängda toaletter strular så mycket mer än golvstående så det är verkligen inte värt det.

D
 
Senast ändrad:
Vi renoverade vårt ena badrum När vi flyttade in i huset för 1,5 år sedan. Vi velade länge och funderade hur vi ville ha det och det finns både plus och minus.

På plussidan
+ Bra med eluttag, vi hade både vanliga och usb.
+ Inbyggd hylla i duschen, skönt att inte behöva någon lös duschhylla.
+ Nattlampa som styrs av ljuset vid toaletten, behöver inte tända när man ska gå på toa på natten.
+ Stor kommod med lådor = mycket förvaring

Minussidan
- Jag ville väldigt gärna ha ett handfatt om står på bänkskivan, vilket vi också har, men vi tänkte inte riktigt på att vi då inte kunde sätta badrumsskåpet tillräckligt långt ner (för då gick det inte att använda kranen), så jag ser knappt hela mitt huvud i spegeln. Det hade nog funkat om vi hade tänkt till lite när vi valde skåp men nu har vi ett där det först är en lite hylla och sen kommer spegeln.
- Kran som är öppen och ger vattenfallseffekt (heter säkert något men vet inte vad). Snyggt men tar en evighet innan vattnet blir varmt pga lågt tryck.
 
Jag är van vid badrum där man måste låta badrumsdörren så öppen efter en vanlig dusch om det någonsin ska bli icke-fuktigt där inne igen... :meh: Glömmer oftast bort att det inte nödvändigtvis är så överallt.
Jag säger bara AVFUKTARE! Så himla bra i badrummet. Innan vi skaffade den hade vi fuktigt på övervåningen mest hela tiden.
 
Jag visste inte att det existerade toaletter utan kant! Blir definitivt en sån i nästa badrum. Jag älskar dock vägghängda, blir enklare att städa.
Jag ville ha denna, IFÖ SPira ARt WC-stol 6240 pga ingen spolkant, snygg men framför allt lätt att rengöra även på utsidan.
Tyvärr är rördragningen gjord så nära väggen att det blev för trångt så i stället blev det Gustavsbergs Estetic 8300 med öppen spolkant, snygg och lätt att rengöra på utsidan.

 

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
29
· Visningar
1 192
Senast: BernT
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 746
Senast: BernT
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 482
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp