Bädd eller inte...

L

Liljan80

...till häst som alltid ligger och sover?
Vad rekomenderar ni?
Funderar på om man skall lägga en bädd nu i vinter då han står inne på nätterna eller om han skall få fortsätta stå på gummiplattor med spån på. Hur skulle ni göra? Han ligger ner och sover varje natt.

tack på förhand!
Emma
 
Jag har precis tagit bort mina bäddar för mina pållar röre bara upp det översta lagret så det blev jättesmutsigt. Fask jag tror att får man vill en riktigt bra bädd så är det nog att föredra och det blir mer lättmockat.
Har han liggsår? Annars måste du inte ha bädd. Är spånlagret tillräkligt tjockt så går det lika bra utan bädd.
 
MIn häst stod i förra stallet på torvbädd violket jag tyckte var otroligt bra. Mjukt, varmt och lättmockat. Nu står han på spån (ej bädd) och rör runt i boxen så det tar nästan 25 min att mocka varje dag. Dessutom blir det dyrt då jag får strö så mycket. Därför funderar jag på att anlägga spånbädd nästa höst. Kan man göra bädd redan nu och det blir bra?
 
Favina ligger ner varje natt och sover (hårt som attan dessutom, gudasöt! :love:), ännu mer sen jag bytte till bädd dessutom. Har bädd på halm, och jag ångrar att jag inte haft det tidigare :bow:.
Det är varmt och skönt, finns inte en chans att hon ska kunna komma ner till betonggolvet då bädden är ca 20-30 cm i "botten" sen rent överst (krafsar i spån och torv, fick sår på haserna till slut - hur mkt spån jag än la in).

Naturligtvis är det upp till var och en vad de vill ha i boxarna, men Jag rekomenderar helt klart bädd - förstår inte varför jag inte gjort sån tidigare :bow:. Lättskött som attan och dessutom sparar man in på massor av halm ;) (går åt ca 2 balar/vecka).

Bädd finns hos de andra hästarna också, men det andra stoet rör upp det så jäkla mkt att vi igår fick ta ut allt och halma som vanligt igen. Nackdelen med bädd är alltså om man har en häst som snurrar runt mkt eller gräver...då funkar det inte.
 
Båda våra har bädd och båda ligger ner och sover. Den ene är bara att plocka bort bajshögarna och ibland strö på lite ny halm. Håller otroligt rent omkring sig. Den andre river runt och är en liten lortgris så där får man arbeta lite mer och halma på lite mer. Dock har han ett sovhörn där han sällan skiter. Funkar iallafall bättre än att mocka ut allt varje dag.
 
Har du ute Elr innestall? Utestall är bäst med bädd eftersom det blir alldeles för kallt annars. Kanske är det skönare på bädd då det blir mjukare att ligga på O nu i vinter är det nog bra att ha så att hästen ej blir stel.
 
vi har bädd.

i början när det var väldigt tunt så fick hon sår på haserna (liggsår) av det, nu är om borta när voi har lagt på mer spån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 255
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp