Svenskt strö?

the_connemara

Trådstartare
Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat) alternativ att ha överst i bädden som funkat bra med min dammkänsliga häst. Jag tycker dock inte det funkade helt hundra som enbart strö till bädd och funderar på vad jag ska testa att lägga under när jag fyller upp bädden i höst igen.

Jag hade velat ha något svenskproducerat strö gärna av biprodukter. Viktigt att det funkar till dammkänsliga hästar och köps på pall som kan förvaras ute, div säckar funkar jättebra. Är mest inne på halm/spånpellets men öppen för förslag. Det ska alltså främst läggas i bottem där hästarna kissar mycket och sedan linströ ovanpå.

Tycker dock ofta det är svårt att de varit från råvaran kommer och var det är producerat. Som med mycket annat alltså 😅 Men tänker att något som alltid går åt hade jag gärna, om priset inte blir för högt, använt ett lite mer hållbart alternativ.

Vanlig halm och kutterspån vet jag iaf att det helt går bort.

Hur tänker ni? Tips?
 
Yesbox ska ha dammfritt stallströ. Det kanske kan vara något att titta på?

YesBox deLuxe​

  • Den här varianten är dammsuget och sållat fritt från små partiklar
  • De här balarna väger lite mindre men innehåller mer volym
  • Ett grövre strö
  • Används till bl.a. djurkliniker eftersom det är viktigt att det är helt dammfritt.
  • Passar väldigt bra till fjäderfän där det är extra viktigt att ströet inte packar sig för hårt, vilket då kan leda till mögel och svamp.
  • Ger ett luftigt och fluffigt resultat
  • Förbrukning: 1,5-2 st balar i veckan. (3 st balar för att fylla upp en box på 3x3 kvadratmeter)
De har pellets också, men vet inte om det specifikt är dammfritt. Svensktillverkat tror jag att allt är iaf.
 
Har också problem att hitta en bra lösning..

Vill helst inte använda spån eller pellets av trä eftersom det tar så sjukt lång tid att brytas ner.

Torv känns inte bra med tanke på miljön.

Halmpellets äter mina hästar upp. Halm med.

Linströ har jag inte funnit här uppe i Dalarna ännu.

Helst skulle jag vilja ha en välfungerande varmbädd med halm överst 😄
 
Jag tänker att de 3-4 balarna torv jag lägger i bottnen av boxen pr år får vara ok, trots miljöbelastningen. Har provat med träpellets, men hästen blev tjock i benen. Kanske blev det för hårt? Har också provat med halmpellets, men det binder ammoniak sämre . Har lagt torv i bottnen och halmpellets ovanpå. Hoppas vi kan få tag på halmpellets i år också.
 
Har också problem att hitta en bra lösning..

Vill helst inte använda spån eller pellets av trä eftersom det tar så sjukt lång tid att brytas ner.

Torv känns inte bra med tanke på miljön.

Halmpellets äter mina hästar upp. Halm med.

Linströ har jag inte funnit här uppe i Dalarna ännu.

Helst skulle jag vilja ha en välfungerande varmbädd med halm överst 😄

Har du prövat rapshalmspellets som inte är lika gott som halmpellets?
 
Nu har jag ingen dammkänslig häst, men tycker att en ordentligt vattnad bädd av halmpellets är nästintill dammfri. Alltså vattning typ varje dag och kratta ner det lite grann.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala...
Svar
16
· Visningar
1 025
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp