Bäddsoffor!

Jozze

Trådstartare
Jag ska flytta den 1 juni och högst upp på inköpslistan står en bäddsoffa!

Den ska vara
  • tillräckligt bred för två personer (minst 1,60 i utvecklat tillstånd)
  • enkel att fälla ut och ihop
  • hyfsat billig
  • snygg ;) (subjektivt iofs, så håll er till ovanstående punkter)

Bonus: avtagbar och tvättbar klädsel.

Jag kommer ihåg en tråd för länge sedan där en bäddsoffa som man vek ut och ihop med ett enkel *tjoff* nämndes, men jag fick aldrig något svar på vad den hette.

Släng in era bästa tips! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Bäddsoffor!

Två personer i en soffa? :eek:
Då är det inte budgetsoffor som ni ska titta på. En bäddsoffa är en bäddsoffa är en bäddsoffa och kan nog inte vad jag sett, jämföras med en vanlig sängmadrass.
Jag 'flyttade in i bäddsoffa' för några månader sedan, och det var viss inställningstid kan jag säga innan jag lärde mig sova bra i den. Det är en tvåsitsoffa som jag viker ut framåt med ett 'tjoff' - hur enkelt som helst. Bädden är bäddad med lakan och täcke när jag viker in, kuddarna har jag i en kista bredvid.
Men det är trots allt lite 'hängmattestuk' i den. Det är ju ingen tjock madrass som det är i säng, utan 'bara' en ca 5-6 cm tjock bäddmadrasstyp.
Jag köpte min soffa på blocket. Har ingen aning om vad det är för märke, men den är exklusiv i tyg & kuddar och var aldrig använd utan kom från ett företag som typ bara hade haft soffan som 'inredning'. Jag letade länge efter bra bäddsoffa, men hittade inget. Jag var på jakt efter ikeas 'tomelilla' som jag tror bara finns på begagnatmarknaden nu, men så hittade jag den här jag har nu. Men tomelilla och 'ektorp' tror jag är liknande.
 
Sv: Bäddsoffor!

Men... det finns ju bäddsoffor som det är till för två personer att sova i..? :confused: Du menar att det inte går pga komforten?

Den är tänkt att i ett första läge vara säng åt mig (som kan sova på vad som helst), och om pojkvännen sover över så är det ju trevligt om han också får plats. Sedan när jag skaffat en riktig säng så ska den få vara sova-över-soffa åt alla vänner som jag räknar med kommer och hälsar på ;)

Hur bred är bädden på din soffa ca? Vad kostade den?
 
Sv: Bäddsoffor!

Jag har sett resp. sovit i diverse bäddsoffor genom åren. Det är inget jag rekommenderar att göra varje natt jämt. Det är de för obekväma för. Var rädd om din rygg. Dessutom har jag hittills inte sett någon bäddsoffa som är så bred som 160. De brukar vara max 140 cm och är ofta lite kortare än en vanlig säng. Bäddarna är ganska klena konstruktioner så jag vet inte hur mycket vuxenaktiviteter de pallar för.;)
 
Sv: Bäddsoffor!

:angel: Nu skrev jag faktiskt att vi skulle sova - ingenting annat! ;)

Nej, 1,60 inser jag var att verkligen ta i, men 1,40 duger alldeles utmärkt.

Får väl skrota mina bäddsoffeplaner och satsa på en enkel madrass tills jag införskaffat säng... (Fast jag ska iaf provligga lite bäddsoffor på IKEA innan jag ger upp helt... )
 
Sv: Bäddsoffor!

Själva bädden är 125 bred. Jag betalade 1000:- för den och den hade kostat runt 6000:- i nypris.

Som Maran säger så är inte långvarigt och regelbundet sovande i bäddsoffa speciellt ergonomiskt. Jag hade planerat att jag skulle ha den lösningen med bäddsoffa som stadigvarande, men känner att jag nog får lov att investera i något bättre för min rygg mår inte bra i längden av soffan. Just nu lutar det åt en sk 'dagbädd' med en riktig madrass i, som inte ser så uppenbart sänglik ut. Jag bor i en trea med två tonårsdöttrar som behövde ha varsitt eget rum innan de slog ihjäl varandra i sitt delade rum, så då flyttade jag ut i vardagsrummet.
Och även kapitlet 'vuxenaktiviteter' är som Maran säger, inte så optimalt i en bäddsoffa. *rys*
 
Sv: Bäddsoffor!

Fast jag har en kompis som, iaf när vi gick i gymnasiet, hade en bäddsoffa som permanent säng och han trivdes ypperligt! Nu var det ca fyra år sedan jag hälsade på honom, men visst var hans variant en stadigare sak än de man kan få på IKEA för fem lakan. Men helt omöjligt tror jag inte att det är! :laugh:

På vilket sätt är det dåliga för ryggen? Har det att göra med att de är för hårt så är jag en person som gärna ligger på golv och sover! Är det däremot mjukt eller knöligt så kanske även min rygg säger ifrån.
 
Sv: Bäddsoffor!

Jag har en sån här, liknande.

39319_PE131762_S3.jpg


Det är inget *tjoff tjoff* för att bädda ut, men den är bekväm och stabil nog även för "aktiviteter" :angel:.

Underdelen dras ut med ett enkelt *tjåååååååf* och sen kastar man på en madrass till. Min är 1,60 i utbäddat tillstånd. Lite knöl att bädda ihop men lådorna under rymmer täcken och kuddar m.m. Extramadrassen ställer jag bakom mellan säng och vägg så märks den knappt. Är det bara ibland funkar det perfa!

060723_190_15.JPG


Har haft den i fem år. Med ett par stooora kuddar och ett gäng mindre är den supermysig att ha som soffa och krypa i framför tvn.
 
Sv: Bäddsoffor!

Jag kollade på min bädd nu och där hittade jag ordet 'Som´toile' och när jag googlade på det så betyder det tydligen en viss typ av teknik inom bäddsoffe-genren. Det är alltså bädd av samma typ som på bilderna på den här sidan --> http://www.kehls.co.za/sleep.htm

Men lägg till en madrass på den - 5-6cm tjock. Och det blir hängmattestuket. Det blir uppförsbacke när man ska ur sängen på morgonen.
 
Sv: Bäddsoffor!

Det var ett jäddra tjat om aktiviteter! :D Jag vill sova god dammit! :D

Den ser onekligen ut att vara av det stabilare slaget, men inte riktigt den typ jag tänkt mig.

Tillägg: men den var ganska söt och påminner om de väggfasta sofforna/bänkarna vi har i köket :laugh:
 
Sv: Bäddsoffor!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00099807

Här är en från Ikea. Är en sådan som man bara, Tjoff, fäller ut och så är det klart. Tror även man kan välja vilken sorts madrass man vill ha om man ska sova i den dagligen. Vi har två sådana fåtöljer och det är smidigt att tvätta tygen och den är ganska OK att sitta i. Något hård kanske. De kan väl ha förbättrats då det säkert är 5 år sedan vi köpte dom.
 
Sv: Bäddsoffor!

*KL*
En annan sak att tänka på med bäddsoffor som "permanent" säng är att om man som jag är lite lat blir det sällan av att man tjoffar ihop soffan för man ska ju ändå tjoffa ut den snart igen.
 
Sv: Bäddsoffor!

Jag tjoffar nog ihop min dagligen. Enda gången jag inte gör det är när jag sovit länge efter nattpass och i princip bara vaknar och går till jobbet igen.

Det är så förtvivlat enkelt att tjoffa annars så det går på två röda.
Det är för övrigt inte så, att bädden inte bjuder till att slänga sig i mer än nödvändigt dårå. Så den kan lika gärna vara intjoffad när man inte behöver den! (Och jag är lat!)
 
Sv: Bäddsoffor!

mitt bästa tips är nog ändå att undvika bäddsoffor. De är stora och tunga och sällan bekväma och ni kanske bara kommer att bo sådär i några få år. Hellre i så fall en 1.20 säng som görs om till soffa på dagtid. Har du kollat här http://www.compact-living.se/ ?

Om du ändå gärna vill ha en bäddsoffa så köp en lite dyrare rejäl variant, inte ikeas, de är inte så jättebra på soffor är min erfarenhet.
 
Sv: Bäddsoffor!

Den där gjorde mig lite nyfiken, för jag tycker att den är rätt snygg att se på och den är helt okej att ha som en soffa, men det finns alltså ingen plats att ha madrassen till "extra" sängen i sängen/soffan?

Vi är på jakt efter bäddsoffa till två olika sommarstugor, så det handlar inte om några längre perioder som man ska sova där men det är viktigare att soffan är snygg och skön att sitta i.
 
Sv: Bäddsoffor!

Jag och sambon har en Månstad från Ikea.
75650_PE194138_S4.jpg

Bäddbredd 140 cm. Enkelt att fälla ut och ihop. Billig. Förvaringsutrymme under schäslongen för sängkläder etc. Vi letade efter en snygg bäddsoffa med schäslong, och denna var den enda vi hittade som vi kunde tänka oss för alla andra var så förbaskat obekväma. Vi sover dock inte i denna till vardags utan det är reservbädd för gäster, men vi har provsovit den några gånger. Den är ganska fast men också väldigt stadig. Klädseln är tyvärr inte avtagbar.
 
Sv: Bäddsoffor!

Den där var ju riktigt snygg! :laugh: Hoppet tändes på nytt! Två snygga färger dessutom.

Är den bekväm som soffa också?
 
Sv: Bäddsoffor!

Tack för länken, där har jag inte kikat! Ska kolla runt lite där så fort jag har tid och se vad de har för lösningar.

Det är ju iofs inte utrymmesproblem jag har så att jag är i behov av compact living, utan jag vill ha ett schysst gästsängalternativ utan att behöva ha en extra säng, sas.
 
Sv: Bäddsoffor!

Jag och sambon har en Månstad från Ikea.
75650_PE194138_S4.jpg

Bäddbredd 140 cm. Enkelt att fälla ut och ihop. Billig. Förvaringsutrymme under schäslongen för sängkläder etc. Vi letade efter en snygg bäddsoffa med schäslong, och denna var den enda vi hittade som vi kunde tänka oss för alla andra var så förbaskat obekväma. Vi sover dock inte i denna till vardags utan det är reservbädd för gäster, men vi har provsovit den några gånger. Den är ganska fast men också väldigt stadig. Klädseln är tyvärr inte avtagbar.

En sådan har sambons föräldrar och man kan inte sova mer än en natt i den för den är hård att sova i. Hade man inga ryggproblem innan så har man det efteråt:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp