Haft en rätt jobbig tid och varit så otroligt trött senaste veckan. Tänkte att det berodde på allt strul på jobbet men så började huden sticka, klia och bränna. Och ja, sambon tyckte att jag skulle söka läkare men jag var tveksam. Tänkte torr hud och stress och jag såg inga märken så skulle vården ens tro mig?

Lätt att vara efterklok, igår kom febern och de första blåsorna och idag skrev läkaren ut medicin. Osäkert dock om det hjälper eftersom den måste tas tidigt för att ha effekt. Känns ändå bättre att ha en diagnos och förhoppningsvis går det över utan bestående men. Idag har jag mest bara vilat. Jag är alltid trött men den här förlamade tröttheten är något alldeles extra.
 

Jag skulle rekommendera att ta medicin direkt. Det är samma som mot andra Herpes-virus, och vad jag uppfattat är det få biverkningar även om man inte har något aktivt virus. Vila räcker inte tyvärr. Medicin ska helst tas inom tre dagar från utbrottet om jag fattat det rätt.

Jag har haft herpesmeningit (hjärnhinneinflammation pga herpes) och då var läkarna först lite tveksamma om man kunde få mer effekt med mer läkemedel men det visade sig att jag fått för lite i akut skede så jag har nog läkt långsammare än om jag ätit tillräckligt med medicin tidigt.

Så: se till att få valacitovir (eller vad det heter?) utskrivet och fråga direkt hur mkt du ska ta.
 
Jag skulle rekommendera att ta medicin direkt. Det är samma som mot andra Herpes-virus, och vad jag uppfattat är det få biverkningar även om man inte har något aktivt virus. Vila räcker inte tyvärr. Medicin ska helst tas inom tre dagar från utbrottet om jag fattat det rätt.

Jag har haft herpesmeningit (hjärnhinneinflammation pga herpes) och då var läkarna först lite tveksamma om man kunde få mer effekt med mer läkemedel men det visade sig att jag fått för lite i akut skede så jag har nog läkt långsammare än om jag ätit tillräckligt med medicin tidigt.

Så: se till att få valacitovir (eller vad det heter?) utskrivet och fråga direkt hur mkt du ska ta.
Valaciclovir. Hämtade ut det så snart som läkaren skrev ut det och kommer äta det slaviskt. Önskar bara jag hört med en läkare innan, kanske jag undvikit en del av smärtan och tröttheten. Känns som att senaste veckan bara varit jobba eller sova.
 
Om jag förstår dig rätt så får du medicin inom ett dygn från blåsor och då är det helt enligt rekommendationerna (som är inom tre dygn från utslag), det låter ju jättebra! Jag fick bältros förra sommaren och fick bra effekt av medicinen samt slapp långvariga nervsmärtor efter, trots att jag började medicinera på det tredje dygnet efter utslagen börjat.

Är du allmänpåverkad så var hemma och vila! Det är väl inte märkligt om det kommer vid en anspänd period. Jag får ofta utbrott av vanlig herpes (ett annat latent virus) när jag är stressad och trött och något är det väl som ska aktivera bältrosen också. För mig kom den efter en längre antibiotikakur i kombination med allmän risighet.

Krya på dig
 
Om jag förstår dig rätt så får du medicin inom ett dygn från blåsor och då är det helt enligt rekommendationerna (som är inom tre dygn från utslag), det låter ju jättebra! Jag fick bältros förra sommaren och fick bra effekt av medicinen samt slapp långvariga nervsmärtor efter, trots att jag började medicinera på det tredje dygnet efter utslagen börjat.

Är du allmänpåverkad så var hemma och vila! Det är väl inte märkligt om det kommer vid en anspänd period. Jag får ofta utbrott av vanlig herpes (ett annat latent virus) när jag är stressad och trött och något är det väl som ska aktivera bältrosen också. För mig kom den efter en längre antibiotikakur i kombination med allmän risighet.

Krya på dig
Tack! ❤️ Jag hoppas den fungerar för mig också. Det var läkaren som var tveksam till om det var för sent. Oavsett känns det bra att veta vad det är och det är väl troligt att det kom sig av stress och så har jag gått med en långdragen förkylning.
 
Tack! ❤️ Jag hoppas den fungerar för mig också. Det var läkaren som var tveksam till om det var för sent. Oavsett känns det bra att veta vad det är och det är väl troligt att det kom sig av stress och så har jag gått med en långdragen förkylning.
Jag hade bältros i början av 2019, och eftersom att jag står på en behandling där opportunistiska infektioner som bältros är en vanlig biverkning så misstänkte jag det ganska direkt. Minns inte exakt hur snart efter symtom som jag fick medicinen, men det blev iaf inte värre efter att jag påbörjade kuren - vilket var en lättnad. Hoppas du kryar på dig så fort som möjligt! :)
 
Bältros är vidrigt! Jag förstod inte vad som var på gång när de första symtomen kom, ont som satan i halva huvudet, ner över ögonbrynet och näsan, kinden. Efter ett dygn sökte jag vård för jag fattade ju att nått var galet. Fick diagnos bältros och medicin. Samma kväll kom blåsor i skalpen, hårfästet och ögonvrån. Dessvärre även i ögat. Jag har haft eländigt ont och varit stressad över ögat men läkaren på ögon har haft koll och jag har fått div salvor som begränsat utbredningen och motverkat ytterligare infektion. Jag kommer sannolikt klara mig utan fortsatta problem. Jag har idag, fyra veckor senare, inga sår kvar men fortfarande kliar det och smärtar på en del ställen. Har en toppenbra spray som lugnar huden och tar bort en del av kliandet, cutalgan. Jag råder alla som kan att vaccinera sig för den här skiten vill man inte ha.
 
Bältros är vidrigt! Jag förstod inte vad som var på gång när de första symtomen kom, ont som satan i halva huvudet, ner över ögonbrynet och näsan, kinden. Efter ett dygn sökte jag vård för jag fattade ju att nått var galet. Fick diagnos bältros och medicin. Samma kväll kom blåsor i skalpen, hårfästet och ögonvrån. Dessvärre även i ögat. Jag har haft eländigt ont och varit stressad över ögat men läkaren på ögon har haft koll och jag har fått div salvor som begränsat utbredningen och motverkat ytterligare infektion. Jag kommer sannolikt klara mig utan fortsatta problem. Jag har idag, fyra veckor senare, inga sår kvar men fortfarande kliar det och smärtar på en del ställen. Har en toppenbra spray som lugnar huden och tar bort en del av kliandet, cutalgan. Jag råder alla som kan att vaccinera sig för den här skiten vill man inte ha.
Jag har min över bröstet och ryggen. Huvudet verkar vara mycket värre, stackars dig. Min pappa fick det där när han var 18 och det påverkar fortfarande hans öga. Skönt att det gått bra för dig!

För mig började det som sveda på ryggen vid BH-bandet och jag tänkte att huden bara var irriterad. Sen började jag få ont i armhålan. Tog nog 5 dagar innan första utslagen på ryggen, sambon trodde det var finnar. Nu när jag haft det en vecka har jag utbrott på 4 ställen, de blir fortfarande större men jag hoppas de inte blir fler nu när jag fått medicin.

Jag skulle också rekommendera folk att vaccinera sig men samtidigt är det galet dyrt. Tror de rekommenderar det om man är över 50 men jag har faktiskt inte ens fyllt 40. :rage:
 
Klådan är nog lite lite bättre, smärtan har ändrat karaktär till en mer huggande sort. Är fortfarande så himla trött. Var på stan 1 timme som sällskap och sen åt vi lunch. Kom hem och sov 4 timmar. Är uppe nu men helt vimmelkantig. Planen är att jobba från fredag men vi får verkligen se hur det går..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 533
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 157
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 372
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp