Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

L

LuckyLady

...vad är skillnaden, eller är det samma sak?

Har sökt som attans här men inte hittat något svar.

Hovis sa att pållen hade fått bärrandsseparation. (Det har gått tillbaka massor nu, från att ha varit på båda fram är det bara ca 1 cm kvar på en hov! :D)
Men nu tyckte jag att gammelherren som alltid haft starka & friska hovar började "samla på sig lite grus i hoven", men efter verkningen syntes inget. (Var ca 2 v sen med att få ut hovis, blev lite lång.) Har han kanske blivit smittad... (Båda går barfota)

Tänkte förebygga med virkon på honom direkt

Samma marker som i "alla tider", inga andra hästar som gått här heller. Har såpass gigantiska hagar att dom inte heller behöver stå i söndertrampat heller :banana:
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Det är väl typ samma, eller de hör ihop iaf.

Separation, då har lamellerna trasats sönder och släpper från varann lite. Bärranden blir då utsträckt. Finns väl lite olika orsaker till det.

Om hästen är lite gam-verkad och/eller har separationer så blir lamellerna lätt trasiga och grus och skit kan tränga upp där = bärrandsröta.
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Bärransröta är väl en svampinfektion om jag inte minns fel. Om man inte behandlar ordentligt letar sig infektionen upp och det blir hålväggar, eller det lite finare ordet, bärransseperation.

Vi har blivit rekommenderade att ta på ättiksprit, det ska tydligen vara effektivt, så det har vi börjat med nu.

Här är en bild på min ponnys fina (:crazy:) hov hos förra ägaren
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/27090000-27099999/640x480/27098447.jpg
Kan säga att nu är hoven (efter 1år) helt återställd och ser ut som en normal hov!
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

ok, men då är det nog bara bra att köra på med virkon direkt.

Bättre att förekomma, och förhoppningsvis så behöver det inte bli något mera på den andre. ;)

Vad är gam-verkad, undrar en hov-okunnig...:angel:
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Ooush, det var ingen rolig fot det där! :cry: Vad fick ni göra för att få det att gå tillbaka?

Ja, för när min pålle fick lite hål uppe i hovarna(ca 6 månader sen) så sade hovis "att så blir det ibland, absolut ingen fara, det kommer allt att försvinna, det var inget jag behövde göra" men nämde inget om bärrandsröta el bärrandsseparation då.
Jag mitt nöt trodde det var för att jag nyss hade börjat ha honom barfota, så jag tänkte slänga på dojjorna med en gång, fast det behövdes ju inte! :p

Men så igår så såg jag att nästan allt gått tillbaka :banana::bump:, utan att jag gjort någonting alls men blev lite orolig för den andre som börjat "grusa" lite i lamellerna.

Har blivit rekommenderad Virkon S av många vid bärrandsröta (därför jag undrade om det var samma som bärrandsseparation!)
Det ska tydligen ta både bakterier som trivs i syrefattiga miljöer & de som vill ha syre!
Och om jag förstått det rätt så kan det vara antingen/eller vid bärrandsröta...
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Annars kan man pensla tjära där oxå. Det funkar med. :D
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Jag tvättar ordetligt sen så tar jag på blåspray, fungerar jätte bra. När hon kom så var det riktigt djupt nu är det bara 1,5 cm kvar.
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Vad bra! :)
Har pratat med två andra som tyckte att varken blåspray, tjära eller jodopax har hjälpt.
Men det har kanske stor betydelse hur långt det gått, leriga hagar osv.

För deras hästar stod i väldigt små och söndertrampade hagar så då kanske det blir tio resor värre att få bukt med det!

Så med andra ord kanske jag skulle hafr lite is i magen, sparat in lite pengar & provat hederlig blåspray först...:p
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Annars kan man pensla tjära där oxå. Det funkar med. :D

Ja, det var ju det där med att jag skulle ha is i magen!
Modet fattades mig att börja i rätt ände... ;)

Jag måste ju tycka att jag har alldeles för mycket pengar så det ska inhandlas det värsta :p
 
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Min häst hade separationer när jag fick honom, det var bara för han hade gått långt mellan verkningarna (gått barfota då förståss). Han hade dock väldigt hårda hovar och ingen röta alls.
Separationerna är borta nu efter 6 månader så det satt nog inte "djupt" om man kan säga så. Han går fortfarande barfota.

Tjära är bra, det funkade kanoners på min gamla häst som hade röta. Kan man ju även ta lite förebyggande. Handskar rekommenderas dock, det luktar illa och sitter läääänge om man får det på sig :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bärrandsseparation vs bärrandsröta...

Har haft hovis här igen & det var här som det var för dig!

Ingen röta på gammelherren utan "bara" separation.

Så då betydde det inte samma iaf! :angel:
& det var inga problem med att fortsätta att gå barfota heller!!!

Hade du problem med att det fastnade "mojs" i lamellerna? Är rädd att det ska gröpas ur mera, fast det kanske går ok om jag inte karvar för mycket?

Tjära = mucho kladdigt!!! Men luktar mysigt! Smörjar skimmeln både högt & lågt för insekterna älskar honom annars!
Kanske möjligen något bra förslag på insektsmedel?! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 869
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: Tennessee
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 171
Senast: Liten
·
Hästvård Har nyligt fått hem mina två 1åriga gotlandsruss. Igår kom hovis och verkade båda. Hon påpekade då att den ena var lite skev vä.fram...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: Liionnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp