Halt vid verkning

Liionnea

Trådstartare
Har nyligt fått hem mina två 1åriga gotlandsruss.
Igår kom hovis och verkade båda.
Hon påpekade då att den ena var lite skev vä.fram vilket även förra ägaren berättat sen tidigare.

Tog in idag för borstning och hon var halt, inte jätte,ycket men var öm i de flesta hovarna. Var mycket värre på grusväg och i gräshagen syntes det knappt.

När hon verkade den andra sa hovis att hon hade hålvägg i båda framhovarna.
Vä.fram ser man knappt någonting medans det är en liten skåra i hö.fram. Kan även säga att ingenting syntes innan verkning. Dock sa hovis att jag bara behövde rensa bort det värsta gruset?

Har dock läst att man bör rengöra med jodopax. Så ikväll när jag skulle ta in andra ponnyn var hon riktigt halt efter grusväg. Rengjorde ordentligt och fick sedan gå in i hagen igen, därhon knappt haltade.

Är det vanligt att unghästar får hålväggar? Enligt hovis var det tydligen så och skulle snabbt gå över av sig själv? Är det vanligt att dom blir så öm efter verkningar? Iom att båda var halt och båda alltid gått barfota. Har nämligen bara haft skodd häst tidigare och aldrig haft problem med hålvägg.
Är första gången jag använder mig av denna hovslagaren men bara hört bra saker.
 
Sv: Halt vid verkning

Ingen erfarenhet av hålväggar, men det jag läst här på Buke osv så verkar det ju inte så 'bara' och ska verkas upp osv.

Men ang verkning, så aldrig någonsin haft en unghäst som blivit öm av verkning, inte ens de som kommit lång i fötterna och där man fått ta ganska mycket så att säga. Så det tycker jag absolut INTE är normalt. Sen om det beror på verkad för hårt eller något annat är ju svårt att säga. Har de varit oömma på grusvägen INNAN verkning? Jag har nämligen haft en som var plattfotad och tunnsulad redan som liten, och han var alltid öm på grusväg. Men det blev inte värre av verkning.
 
Sv: Halt vid verkning

Näe tycker inte heller att det verkar vara något man bara låter vara, just därför jag blev väldigt fundersam.
Har som sagt bara haft dem en kort period men inte märkt av tidigare att dom skulle ömmat av att gå på grus.
Nu är jag verkligen ingen expert på verkning. Men när jag kikade idag såg det ut som att hon tagit väldigt mycket runt kanterna? Tänkte om hon kanske tagit för mycket? Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men var iaf väldigt stor skillnad om man jämför med hur det såg ut innan verkningen.

Får kika imorn om dom fortfarande haltar isåfall blir det att ringa hovis.
Är då ingen skillnad i hagen utan dom springer ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 409
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 070
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 060
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp