Bukefalos 28 år!

bäst uppläggning ?

J

Josse58

sitter och funderar..hur jag ska dela upp pållens mat.
just nu får han

morgon
1kg kornkross (håller på att byta till musli, men blir väl samma , kanske 1,5 kg dock)
3 dl befor
6-7 dl lucern(pellets)
3 kg hö

2 kg hö till eftrmiddag..

kväll
1 kg kornkross(samma som ovanstående)
1,4 - 1,6 l lucern
3 dl betfor
5 kg hö

det jag vill ha hjälp med är att hur jag kan dela upp det enklast för att et inte ska bli så stora portioner ? just nu är det jättemycket på kvällen, imed lucernet.. men han behöver det (!) eftersom han är lite under hull just nu.

funderar på att eventuellt ge honom en del lucern när han kommer in från hagen och får sitt e.m hö., men saken är den att jag kommer till stallet ungefär då, och rider vid den tiden.. men hur är lucern? inte så bra att rida direkt när dem ätit det? eller det räknas helt som grovfoder och är ingen fara ??

han äter inte heller gärna lucernet så snabbt, eftersom det är ju inte spec. gott enligt honom. ofta har han kvar lucernet från morgonen frör han äter inte upp det förrän han kommer i fårn hagen igen..

man kanske kan ge honom lucernet och lite betfor de dagar jag inte rider? för då är det ju ingen fara med magen osv.. men de dagar jag rider är det värre...

tacksam för lite tips ! :banana:
 
Sv: bäst uppläggning ?

Kraftfodret ska/behöver inte delas upp på lika många mål som höet har jag läst...(i bla "rätt foderstat -bättre häst")
Max 200 g stärkelse per 100 kg häst och utfodringstillfälle.
Det är bättre att ge som du gör nu än att ge några dagar och vissa inte:smirk:
Du kan ju byta märke/sort på lucernet det kan inverka på smakligheten.
Sen skulle du ev kunna byta ut betfor, kornkross/musli och lucern mot ett mera proteinrikt kraftfoder tex edel avel lr krafft groov lite beroende på häst och hull... ?
 
Sv: bäst uppläggning ?

Hästen bör ha en jämn foderstat var dag, även om du inte rider. Man kan ge så mycket som ca 0,4 kg kraftfoder per 100 kg/utfodringstillfälle. Lusern räknas dock som grovfoder och inte kraftfoder. Varför skulle det vara problem med magen de dagar du inte rider ??
 
Sv: bäst uppläggning ?

Om hästen är i underhull, varför får den så lite hö? äter den inte mer eller varför?

Om hästen inte tycker om lucernet kan du prova att blanda det med extra blötlagd betfor, det blir godare.

Om det inte fungerar så byt märke, eller prova hackatstrå.

Vad är det för häst?

Kan du inte ge fri tillgång på hö i hagen så spelar det ju mindre roll när du rider.

Men först och främst så hade jag gett hästen mer hö, och inte gett så mycket kraftfoder.
 
Sv: bäst uppläggning ?

Hästen bör ha en jämn foderstat var dag, även om du inte rider. Man kan ge så mycket som ca 0,4 kg kraftfoder per 100 kg/utfodringstillfälle. Lusern räknas dock som grovfoder och inte kraftfoder. Varför skulle det vara problem med magen de dagar du inte rider ??

ja, det jag tänkte på.
men det mest han får är ju lucern, coh eftersom det räknas som grovfoder blir ju kraftfodret(korn och havre) inte lika mkt. det är alltså lucernet som väger och gör allt större. då borde det inte vara några problem ? o lucern är ju snällare..

ja mena mer på att man inte ska rida direkt efter att hästen har ätit kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 179
Senast: Ace
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp