varmblod som ej lägger på sig, tips på foder?

Europejcyck

Trådstartare
Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men vill få revbenen osynliga( de syns i vissa lägen). Hon äter idag 12 kg oanalyserat hö( ska gå över till analyserat men behöver vänja om), 5 dl PROTEIN COMPLEX PRO BALANCE ”VIMITAL” samt 1 dl mineraler från gr*nngården + 60 ml olja. detta blötläggs och delas upp på två tillfällen ( morgon och kväll). Hon har aldrig bråttom när det gäller mat och går gärna ifrån morgonhöt.
Lägger jag till mer hö under dygnet ligger det kvar dagen efter.

Hon är avmaskad och kollad av veterinär för ett par veckor sedan. För tillfället rids hon inte för hon har befunnit sig i en tillväxtfas.
Har ni några tips på tilläggsfoder alternativt hur jag kan få henne att äta mer grovfoder?
 
Lusernpellets (som du blöter). Ett par dl rapsolja i fodret. Har för mig att man kan ge upp till 4-5 dl olja per dag.
 
Om revbenen bara syns i vissa lägen tror jag inte hästen tar skada av det. De flesta hästar är alldeles för feta.

Att se lite revben när de sträcker sig åt sidan eller så är inte farligt, dock får man ju se till hela hästen.
 
Jag tycker att lucernhack är toppen när man vill få upp hästen i hull. Det är ju dessutom grovfoder så bara att "ösa på". :)
 
Uppdatering! Åkte iväg och köpte lucern utan melass och gav första givan med det ikväll. Hon fick 1/2 dl eftersom hon är känslig, kommer öka successivt! Tack för hjälpen! :)
 
Uppdatering! Åkte iväg och köpte lucern utan melass och gav första givan med det ikväll. Hon fick 1/2 dl eftersom hon är känslig, kommer öka successivt! Tack för hjälpen! :)
Lusernpellets är jämförbart med bra hö i komprimerad form.
Brukar du öka högiva med 50 g i taget?
Jag har aldrig gett mindre än halvkilovis med lusern...

Och för att svara på din ursprungsfråga, så hade jag köpt vilket kraftfoder som helst (som passar in i totaltfoderstaten) och lagt till ett kilo eller två av, om jag hade en häst som behövde lägga på sig hull och redan äter ordentligt med grovfoder.
Visst ska basen i foderstaten vara grovfoder, men hästägare av idag verkar i många fall snarare vara rädda för att lägga till kraftfoder när det behövs. Fördelen med kraftfoder är att det är komprimerat, så att det ger mer näring/tuggtid.
 
Håller med ameo i vad hon skriver, har hästen känslig mage tycker jag det är vettigare att köpa lite magstabiliserande under foderbyte hellre än att dutta med småmängder. Enda gången jag är extremt försiktig är proteinkoncentrat.
 
Min som är svårgöd och rids eller växer inte får denna vinter
30kg hö att dela med annan häst
4kg lusernpellets (hon har under andra vintrar under perioder haft fritt under natten)
2dl olja
Mineraler.

Om din har känslig mage så skulle jag ge något som hjälper mot det, själv brukar jag använda bakjäst om hästen inte är riktigt risig i magen för då blir det kontakt med vet.
 
Hon är väldigt kräsen och mycket foder slängs dagligen. Hennes hagkompis rensar varenda höströ på morgonen medan min gärna står och småtuggar under längre tid. Hon lämnar alltid det närmast hölådans botten.

Konsistensen och färgen på avföringen är normal, men hon är känslig för kolik och förändringar därav har jag valt att öka successivt. jag försöker skynda långsamt. Eftersom hon inte äter upp när jag ökar högivan, så vill jag öka det successivt så hon äter upp allt. Känns väldigt onödigt att slänga bort fodret.

Med flera invägande faktorer känns det som att mitt beslut var det rätta för min häst.
 
Hon är väldigt kräsen och mycket foder slängs dagligen. Hennes hagkompis rensar varenda höströ på morgonen medan min gärna står och småtuggar under längre tid. Hon lämnar alltid det närmast hölådans botten.

Konsistensen och färgen på avföringen är normal, men hon är känslig för kolik och förändringar därav har jag valt att öka successivt. jag försöker skynda långsamt. Eftersom hon inte äter upp när jag ökar högivan, så vill jag öka det successivt så hon äter upp allt. Känns väldigt onödigt att slänga bort fodret.

Med flera invägande faktorer känns det som att mitt beslut var det rätta för min häst.

Med det du beskriver hade jag nog börjat fundera på en undersökning. Möjligen med tanke på magkatarr (om än inte magsår).
 

Liknande trådar

T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp