Bästa grimman?

Sar

Trådstartare
Nu har våra hästar flyttat upp i vinterhagarna och där har vi grimma på för att underlätta för stallägaren vid intag. Vilken tycker ni är den bästa grimman? Jag är ute efter en lätt, välpassande grimma som inte blir blöt eller frusen (ludd går förstås bort). En som ger minst besvär för hästen helt enkelt.
 
En mjuk lädergrimma, som man torkar av flera gånger i veckan och smörjer ordentligt. De är säkra då de kan gå sönder, och de blir bekväma om man sköter dem rätt.
 
Inget annat en än säkerhetsgrimma för min del. Dom måste kunna gå sönder om hästen tex fastnar. Köpte min på svensk ridsport.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag vill ha grimma utan spänne under hakan. Gillar den jag har från Jackson.
Instämmer helt.

De blir tunga, drar snett och har ytterligare ett spänne att fastna med.

Har även varit med om att min häst kommit in med munnen hopsnörd ordentligt då hagkompisen fått tag på flärpen och dragit åt och sen satt det kvar så, som berget. Fick knappt loss grimman från hästen 😲
 
Jag brukar ha lädergrimma till vintertiden ungefär och då byta till reflexgrimma. Har sedan reflexgrimma under mörka vintern. Dels syns hon i hagen när man ska hämta in och så är det extra säkerhet om de skulle komma lösa.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Instämmer helt.

De blir tunga, drar snett och har ytterligare ett spänne att fastna med.

Har även varit med om att min häst kommit in med munnen hopsnörd ordentligt då hagkompisen fått tag på flärpen och dragit åt och sen satt det kvar så, som berget. Fick knappt loss grimman från hästen 😲
Men oj! Precis sådant vill jag undvika.
 
Just nu lutar det åt en betesgrimma, har någon erfarenhet av dessa?
 

Bifogade filer

  • 02F55BAA-DC50-40E2-BF30-E14CD908CD28.png
    02F55BAA-DC50-40E2-BF30-E14CD908CD28.png
    134,1 KB · Visningar: 133
Gillar förövrigt de grimmor som kan benämnas som enklast möjliga. Billiga, går sönder rätt rätt, sitter ofta bra, skaver inte. Iaf på mina hästar. Typ som denna börjesgrimma:
1AA920EB-B1EB-4FC2-8CFD-7DD3357EEB06.jpeg
 
Gillar förövrigt de grimmor som kan benämnas som enklast möjliga. Billiga, går sönder rätt rätt, sitter ofta bra, skaver inte. Iaf på mina hästar. Typ som denna börjesgrimma:
Visa bifogad fil 57785

Kör samma idé som du. Billiga, går sönder lätt, och skaver inte för att de dels är blanka och dels är LÄTTA.

Dock brukar jag köpa mina på GeKås.
 
Kolla de billiga från hööks, fairfield sitter bra och spännena är i plast så går sönder lätt om hästen skulle fastna.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 137
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp