Bästa mixern för puré?

Snubbelfot

Trådstartare
Vilken är den bästa prylen för att göra puré?

Jag är i ett skede i livet där jag och min partner kommer att behöva göra puréer av olika slag, av frukt och bär och grönsaker mm, något som ingen av oss ägnat oss åt tidigare. :) Har hittills använt en äldre stavmixer som funkar sådär, svårt att komma åt alla bitar. Har även en stationär mixer/matberedare som saknar de flesta av sina tillbehör, den behöver reinvesteras oavsett.

Jag är alltså ute efter någon slags hushållsapparat som är riktigt bra på puré. Inte bara "jag brukar använda en XXX och det funkar okej". ;)
Bästa är förstås kontextberoende, jag prioriterar såhär...

Skallkrav
Klara alla förekommande råvaror
Nätansluten, ej batteri/laddbar
Enkelt handhavande
Lättdiskad

Börkrav
Liten storlek
Låg vikt

Hit me!
 
Vilken är den bästa prylen för att göra puré?

Jag är i ett skede i livet där jag och min partner kommer att behöva göra puréer av olika slag, av frukt och bär och grönsaker mm, något som ingen av oss ägnat oss åt tidigare. :) Har hittills använt en äldre stavmixer som funkar sådär, svårt att komma åt alla bitar. Har även en stationär mixer/matberedare som saknar de flesta av sina tillbehör, den behöver reinvesteras oavsett.

Jag är alltså ute efter någon slags hushållsapparat som är riktigt bra på puré. Inte bara "jag brukar använda en XXX och det funkar okej". ;)
Bästa är förstås kontextberoende, jag prioriterar såhär...

Skallkrav
Klara alla förekommande råvaror
Nätansluten, ej batteri/laddbar
Enkelt handhavande
Lättdiskad

Börkrav
Liten storlek
Låg vikt

Hit me!
Jag har en mixer från Bosch som är kanon. Dock tung då tillbringaren är av glas (krav när jag köpte min). Det viktiga när man gör pure upplever jag att blomkålen (till exempel) är kokad så den är jättemjuk. Om den inte är helt mjukt blir det heller ett mos än pure. Så en vettig mixer kommer du klara dig på!
 
Vilken är den bästa prylen för att göra puré?

Jag är i ett skede i livet där jag och min partner kommer att behöva göra puréer av olika slag, av frukt och bär och grönsaker mm, något som ingen av oss ägnat oss åt tidigare. :) Har hittills använt en äldre stavmixer som funkar sådär, svårt att komma åt alla bitar. Har även en stationär mixer/matberedare som saknar de flesta av sina tillbehör, den behöver reinvesteras oavsett.

Jag är alltså ute efter någon slags hushållsapparat som är riktigt bra på puré. Inte bara "jag brukar använda en XXX och det funkar okej". ;)
Bästa är förstås kontextberoende, jag prioriterar såhär...

Skallkrav
Klara alla förekommande råvaror
Nätansluten, ej batteri/laddbar
Enkelt handhavande
Lättdiskad

Börkrav
Liten storlek
Låg vikt

Hit me!
Kenwood
 
Jag har en Hamilton beach professional som uppfyller alla skall-kraven och är tyst (!) men inte bör-kraven i alla fall inte i mitt huvud. Den är varken liten eller gigantisk men mixerkannan rymmer upp till 1,8 liter. Blir fantastiska puréer (så länge jag som @Unafraid säger mixar välkokad råvara i de fall det ska kokas/tillagas) av så lite som 0,3-0,4 l. Mindre volym hamnar snabbt under knivbladen och det blir ”tomgång”.
 
Enligt mig går dina skallkrav inte ihop med börkraven.....

En effektiv mixer som klarar alla råvaror är helt enkelt stor och tung. Om du inte ska purea väldigt små mängder i taget, då kanske det funkar med något mindre/lättare.
 
Enligt mig går dina skallkrav inte ihop med börkraven.....

En effektiv mixer som klarar alla råvaror är helt enkelt stor och tung. Om du inte ska purea väldigt små mängder i taget, då kanske det funkar med något mindre/lättare.
"Alla råvaror" tolkade jag som "de vanliga man använder till barn", inte krossa is till sin Margherita :D
För mig dög smoothie-mixern bra. Jag gjorde väldigt mycket fruktmos och liknande själv.

Tolkade jag fel så får du @Snubbelfot helt bortse från det :)
 
Enligt mig går dina skallkrav inte ihop med börkraven.....

En effektiv mixer som klarar alla råvaror är helt enkelt stor och tung. Om du inte ska purea väldigt små mängder i taget, då kanske det funkar med något mindre/lättare.
Mängden borde jag kanske nämnt; det räcker med satser på kanske en halvliter, max en liter. Och allt som är hårt kokas före.

Skallkraven är absoluta, börkraven relativa. När fler än ett alternativ uppfyller skallkraven så rankar jag efter börkraven. Jag väntar mig inte att hitta en mixer på 1 kilo, men om det finns många jämnbördiga alternativ så är 6 kilo mer tilltalande än 12 kilo... :)
 
En fundering, måste purén vara helt slät? För oss har stavmixer funkat utmärkt, men har inte haft kravet på helt slät puré :) våra tvillingar är ju snart sju månader men använde stavmixer även till enlingen :) börjat med puré runt fyra månader. Till enlingen slutade vi mixa vid 9 månader och mosade då bara med gaffel!
(Annars hade jag nog köpt en mindre smoothie-mixer, den bör ju klara kokta saker!)
 
En fundering, måste purén vara helt slät? För oss har stavmixer funkat utmärkt, men har inte haft kravet på helt slät puré :) våra tvillingar är ju snart sju månader men använde stavmixer även till enlingen :) börjat med puré runt fyra månader. Till enlingen slutade vi mixa vid 9 månader och mosade då bara med gaffel!
(Annars hade jag nog köpt en mindre smoothie-mixer, den bör ju klara kokta saker!)
Utgångsläget är slät puré, sen får man väl se hur långt ditåt man kommer tänker jag. Stavmixer kanske funkar jättebra, med vår befintliga är det svårt att komma åt alla bitar. Men det kan säkert skilja stort mellan olika stavmixers, jag trålar tester och recensioner nu.

Våra tvillingar är fyra månader nu och vi vill hitta så bra och smidiga verktyg och hjälpmedel som möjligt för vardagsbestyren. Tar det litet mer research att hitta ett bättre val, så är det värt det! ;)
 
Jag köpte denna när vi var i samma stadie:

https://www.clasohlson.com/se/Stavmixer-rostfritt-stål,-Coline/p/44-3123

Den lilla bunken (som man sätter fast själva... ja, vad det nu kan heta, maskineriet? på då) var perfekt för de släta puréerna. Mixade även vår vanliga mat i den då och då och det blev mycket bra. Just att tillbehören är fria från själva maskineriet gör dem lättdiskade.

De släta puréernas tid är förbi, men vi gör grövre katrinplommonpuré och sådant med jämna mellanrum och då funkar det med det vanliga stavmixertillbehöret, som även används till "vanliga" uppdrag, mixa soppor och sånt. Även gräddvispen har visat sig vara en bra kompis när man vispar små mängder, slipper släpa fram elvisp och grejer. Den höga bägaren har varit mer användbar än man kan tro.
 
Prylen jag letade efter men inte visste om den fanns... den fanns. :)
Den ångkokar under förinställd tid och mixar sedan till väldigt slät puré, i samma behållare. I med grovskurna råa råvaror och tryck på knappen så finns där puré tjugo minuter senare. Av samma tillverkare som vår ovärderliga mjölkersättningsautomat. :banana:
B0E7C16C-23FA-43F1-9358-76C07F9EEC80.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp