Tyglar- tunna och smala med bra grepp.

Bukefalos 30 år!

emma-vsm

Trådstartare
Tyglar är en sån där grej jag tycker är svårt att köpa online men jag önskar tips på vad jag ska kolla efter.

Mina önskemål är främst att de ska vara tunna och smala, gärna kännas lätta i handen och mjuka. Gummi på ena eller båda sidor och så täta stroppar som möjligt.

Pris spelar såklart roll men jag tar tacksamt emot alla tips 😊

IMG_2107.webp

De här från hööks är tunna och smala med täta stoppar. Använde dem förut, men min häst får så lätt skav på halsen vintertid så har gått ifrån gummiinsida.

Vill du ha alternativ har Lippo trevliga och prisvärda varianter också.

1748538213570.webp

Min upplevelse är att den "genomsnittliga" Lippo-tygeln har trevligare läder. Visst, det är inte Dyon eller Equipe men prisvärt. Hööks kan skifta betydligt mer i kvalitet. Lippo verkar vara en hundring billigare än Hööks också.

Det är lite störigt att det inte står tjocklek i beskrivningen på Höökstyglarna. Lippos var 12 mm, det känns lagom för mig. Vet ni om det är ungefär samma på Hööks?

Det är lite störigt att det inte står tjocklek i beskrivningen på Höökstyglarna. Lippos var 12 mm, det känns lagom för mig. Vet ni om det är ungefär samma på Hööks?
Tror de är lika. Jag har från lippo nu, fast helt i läder med dolda täta stoppar. Tycker de är lika i tjocklek som hööks.
Jag gillar lipptyglarna, mjuka och sköna. De har dock tappat färg och är inte längre ordentligt svarta på insidan. Så mjukare och bättre läder, men håller färgen sämre. Är kanske dock inte ett problem om du ska ha med gummerad insida😊

Jag blev lite snål, gissar att det kommer bli fler avramlingar med tygeltramp med unghästen framöver, men när det lugnat ner sig lite köper jag nog ett par sådana 😊
Jag kände på the equimist tyglarna på mässa och ville ju ha. Men de var ekonomiskt oförsvarbart 🤣 dessutom med unghästar och dom äter tyglar också!

Liknande trådar

• Tips på tyglar?
  • Handskar som "andas" och med bra grepp?
  • Tyglar, vilka har bäst grepp?
  • SMALA & TUNNA lädertyglar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka