Bästa nät till balkong

Chili

Trådstartare
Jag tänkte nu näta in min balkong, har precis fått OK från hyresvärden och kissen skulle älska det! Dock undrar jag hur starkt detta rådjursnät är som tycks vara populärt. Håller det om hon sätter upp tassarna och försöker ta sig ut? Inte helt otippat scenario om hon får syn på en fågel... Hon tycker i allmänhet om att krafsa på olika ytor och är lite smått klättrig. Är det det mest prisvärda alternativet? Finns den till bättre pris nånstans än Granngårdens 500 kr för 20 meter?

Jag har kikat på bilder i andra trådar men om någon har ovisade bilder får ni gärna dela med er. :) En ramkonstruktion som man fäster med buntband verkar ju både gångbart och enkelt. Vilken dimension på virket har ni andra använt?
 
Jag köpte mitt rådjursnät från villaprodukter.se, de har i metervara. Har haft det i sju år och det håller fortfarande. Min busklump till hankatt har klängt och hängt i det utan minsta bekymmer.

Har mitt uppspänt i ramar av vanlig tryckimpregnerad 45x45-regel. Enkelt, snyggt och hållbart.

Här ser man visserligen mest hur algigt och skitigt mitt gamla balkongräcke var, men såhär ser det ut:

 
Jag har köpt från arken zoo, och två av mina katter klättrar väldigt mycket i nätet, håller superbra!
Jag tänkte nu näta in min balkong, har precis fått OK från hyresvärden och kissen skulle älska det! Dock undrar jag hur starkt detta rådjursnät är som tycks vara populärt. Håller det om hon sätter upp tassarna och försöker ta sig ut? Inte helt otippat scenario om hon får syn på en fågel... Hon tycker i allmänhet om att krafsa på olika ytor och är lite smått klättrig. Är det det mest prisvärda alternativet? Finns den till bättre pris nånstans än Granngårdens 500 kr för 20 meter?

Jag har kikat på bilder i andra trådar men om någon har ovisade bilder får ni gärna dela med er. :) En ramkonstruktion som man fäster med buntband verkar ju både gångbart och enkelt. Vilken dimension på virket har ni andra använt?
 
Jag har också rådjursnät från villaprodukter, och använt det i flera år. Inte en skråma, trots att den ena katten klättrat ganska ihärdigt :)
 
Hoppar in och undrar om dom inte kan fastna i nätet om dom hänger och klänger? Vår ena katt kommer från kattstallet och är en liten skyggis och även om hon går att klappa lite granna när humöret är rätt så känns det väldigt långt borta att kunna klippa hennes klor. Vill näta in balkongen men är rädd att dom ska kunna fastna och bli hängandes, har ni balkongen öppen även när ni inte är hemma eller är det bara under någorlunda uppsikt som dom får vara där? Behöver ni spänna om nätet ibland?

Många frågor blev det :)
 
Hoppar in och undrar om dom inte kan fastna i nätet om dom hänger och klänger? Vår ena katt kommer från kattstallet och är en liten skyggis och även om hon går att klappa lite granna när humöret är rätt så känns det väldigt långt borta att kunna klippa hennes klor. Vill näta in balkongen men är rädd att dom ska kunna fastna och bli hängandes, har ni balkongen öppen även när ni inte är hemma eller är det bara under någorlunda uppsikt som dom får vara där? Behöver ni spänna om nätet ibland?

Många frågor blev det :)
Mina har aldrig fastnat. Klipper visserligen klorna, men det har hänt att dom haft hyfsat långa när dom klättrat och det har gått utan problem. Men dom brukar ge sig fort, det är liksom inte så spännande att klättra i ett nät som bara leder upp i taket ;)
Dom har inte fått tillgång till balkong/rastgård när jag inte varit hemma. Vill inte riskera att dom skulle kunna komma ut utomhus och vara borta en stund innan jag kommer hem och upptäcker det.
Har inte spänt om nätet, dock flyttat flera gånger så jag vet inte hur det beter sig efter många år på samma plats (tror att det blev 1,5-2 år som längst i sträck)
 
Mina försöker inte klättra i nätet, så jag vet inte riktigt hur det hade fungerat. Skulle ändå inte låta katterna vara på balkongen utan uppsikt, det finns mycket annat som kan gå galet med en "normal" innätning. (Vi får tex inte skruva i fasaden, så att göra en helt utbrytningssäker bur är omöjligt.)

En stor fördel med rådjursnät är ju att det är lättjobbat, hyfsat stadigt och ändå går lätt att få loss om det krävs (djur som fastnar, utrymningsväg eller likande) eftersom det bara är att klippa upp eller skära med balkniv. Dessutom är det väldigt diskret. Min balkong är på tredje våningen, och det går knappt att se att den är nätad. Har tunna glasfiberstolpar som sitter fast i räcket med buntband. Grannhuset (som har lite tätare mellan balkongerna höjdmässigt) har dragit trädgårdsvajer rakt upp mellan balkongerna istället för stolpar, och där syns det inte alls.
 
Jag har precis fått för mig att ha katt. Får näta på balkongen omd et ser "snyggt ut" mitt problem jag är orolig över är att det är på markplan... vågar man köpa det där "vanliga transparenta" nätet eller går det sönder för lätt?
Nått färgat nät är troligen itne godkänt iom att det är på markplan i folks ansikten sas
 
Har satt upp mitt nät så här. Min katt försökte klättra.

kattnaumlt.jpg


Buntband är bra till mycket
 
Lånar tråden lite..
Hur sjutton kan man näta in den här??
Till vänster finns ett förråd så där tar balkongen slut, och till höger kommer husväggen.
 
Aha, då måste du nästan fixa nät över som ett tak också så dom inte klättrar ut :) du hade väl en yngre katt har jag för mig?
 
Tack för alla svar! Har inte sett at ni skrivit, man får ju inget pling längre om man inte blir citerad... :cautious:

Alltså. Om man bygger en träram till varje sida och bara fäster dem i mitt balkongräcke, duger det? Måste man inte fästa i överkant mot ovanstående balkong, är det stabilt ändå? Förutsatt att man såklart fäster ramarna i varandra. Det dumma med min balkong är att det sluttar vid dörren så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Kanske bara låta det luta i botten och göra ramen rak upptill. Hon kan inte krypa ut där nere på något vis heller. Måste komma till skott med det här nu! :)
 
Jag tänkte nu näta in min balkong, har precis fått OK från hyresvärden och kissen skulle älska det! Dock undrar jag hur starkt detta rådjursnät är som tycks vara populärt. Håller det om hon sätter upp tassarna och försöker ta sig ut? Inte helt otippat scenario om hon får syn på en fågel... Hon tycker i allmänhet om att krafsa på olika ytor och är lite smått klättrig. Är det det mest prisvärda alternativet? Finns den till bättre pris nånstans än Granngårdens 500 kr för 20 meter?

Jag har kikat på bilder i andra trådar men om någon har ovisade bilder får ni gärna dela med er. :) En ramkonstruktion som man fäster med buntband verkar ju både gångbart och enkelt. Vilken dimension på virket har ni andra använt?
10264307_768978439780452_4527423877044700658_n.jpg


Hönsnät
 
Jag har bara satt läkt rakt upp och satt fast med buntbant, de översta läkten med 2 skruvar var, enkelt snabbt, ingen åverkan på balkongen. Fäst näten vid väggen med buntbant. Inget tak, katten försökte att klättra första dagen, han gav upp snabbt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 163
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp