Bukefalos 28 år!

Bästa ridbaneunderlaget??

jackietiff

Trådstartare
Hejsan!

Nu ska vi bygga ridbana och letar efter det bästa materialet att ha där.
Vill ha nått som passar svenskt klimat...


Har hört att paddex gör benen skitiga på hästarna? Stämmer det?

Uppskattar alla erfarenheter och kunskap!!!:)
 
Paddex sliter skor och hovar ganska rejält. Bästa underlaget går inte att svara på utan att se marken där paddocken ska ligga, vad den ska användas till, hur många/tunga hästar och hur ofta.
 
Använd gummispån!! Jag rider på en ridbana året runt som har gummispån och det funkar sååååå bra! Fryser inte och när det snöar eller regnar så märks det nästan inte, min häst tycker det är skönt att gå på verkar det som.
 
Tycker inte paddex ger mer skitiga ben än vilken sandbana som helst.
Dock sliter det skor mer än vanligt sand, jag upplever det dock inte som ett stort problem.

Vi har paddex och den är jättebra! Sväljer hur mycket vatten som helst, blir sällan dammig, lättskött och ger ett lagom fast underlag. Blir varken hal, tung eller hård.
Dock är den ordentligt gjord med dränering och duk.
 
Jag tycker inte heller att paddex ger speciellt skitiga ben, men jag tycker att det är helt värdelöst som ridunderlag.
 
När jag ridit i en paddock med underlag av paddex upplevde jag att banan kunde bli rätt hård på sina ställen. Dammade så hästarnas ben blev ljusgrå.

I mitt förra stall hade vi stenmjöl som underlag. Det tyckte jag var bra. Lagom hårt/mjukt. Vi rider islandshäst och när man tränar tölt vill man inte ha för mjukt, men inte heller hårt.
 
Svenskt klimat kan ju vara ganska mycket;) Men i de delar av landet där vintrarna är milda har jag mycket bra erfarenhet av träullit som vi la som toppskikt på vår bana i somras och som vi ridit på hela vintern. Någon dag har den varit frusen och hård men det var fortfarande helt ok att skritta eftersom den är ganska slät.

Som sagts ovan beror det ju på vad man vill ha banan till vilket underlag som är bra. Viktigast skulle jag säga är hur banan byggs upp - en väl dränerad och stabil bana är bättre hela året (möjligen inte mitt i en torr sommar) än en bana med vattenpölar, is, topplager som blandas ner i underlagren, etc.

Gummiflis tycker jag egentligen mycket om att rida på men i sydsverige tycker jag det är svårt att försvara av miljöskäl. Fibersand är lite samma sak - det räknas så vitt jag hört som miljöfarligt avfall och måste deponeras om man vill byta ut det. Kan vara värt att kolla. Paddex vet jag inget om. Sandbanor tycker jag ofta är bra, men träulliten har en helt annan svikt. Ett annat miljövänligt alternativ är pinnflis.

Länken du fick av @mackan är bra så läs den, och ska du anlägga en bana från scratch rekommenderar jag att du diskuterar med en handfull anläggare och hör vad de tycker med utgångspunkt från er mark. Topplagret är faktiskt en detalj i sammanhanget och bäst att vänta med tills man ser att banan fungerar. Det går utmärkt att rida på stenmjölet eller vad man nu har överst/närmast topplagret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 015
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 521
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
907
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 558
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp