Köpa billig bil?

niardasp

Trådstartare
Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli strandsatt hemma när den andre är iväg och jobbar, dels för att kunna transportera grejer som behövs till hus och trädgård.

Ingen av oss har dock särskilt mycket erfarenhet av att köpa billigare, begagnade bilar och tar gärna emot tips!

Vad ska man tänka på? Vilken prisklass är ”rimlig” om man vill ha en bil som inte går sönder direkt? Vad är viktigast kopplat till underhåll och vad ska man hålla koll på/fråga säljaren? Vilka märken är bäst? Hur viktigt är det med miltalet?

I en optimal värld skulle vi vilja ha en kombi med dragkrok för max ca 25000kr. Den ska gärna vara i så pass bra skick att den inte kräver konstant underhåll utan mer åt trotjänarhållet. Jag ser ju att det finns bilar i den prisklassen, men hur vet jag att de fungerar OK? Vad säger Bukefolket, är detta en rimlig önskelista och vad ska vi leta efter och hålla koll på i vår biljakt?
 
25000 är ingenting för en bil om man inte vill skruva, lappa och laga. Det är den summan min son som är nyutbildad mekaniker köper renoveringsobjekt för att laga och sälja.
Vill man ha något pålitligt och hyffsat fräscht som får dra lite så får man börja på 80 000:-.
 
Jag har aldrig köpt bil för mer än 35 000 och kan inte skruva själv.
Skåpbilar kan man hitta billigare. Och småbilar. Jag har kollat igenom blocket flera gånger i veckan sista halvåret men inte hittat något under den summan som jag skulle vilja köpa. Vissa har sett fina ut men så kollar man på fordonshistoriken eller omdömmen på säljaren och backar ur.
Bränslebilar har skjutit rejält i pris.
 
Senast ändrad:
Skåpbilar kan man hitta billigare. Och småbilar. Jag har kollat igenom blocket flera gånger i veckan sista halvåret men inte hittat något under den summan som jag skulle vilja köpa. Vissa har sett fina ut men så kollar man på fordonshistoriken eller omdömmen på säljaren och backar ur.
Bränslebilar har skjutit rejält i pris.
Liten skåpbil skulle nog kunna funka också.

Men typ den här bilen, förutom att miltalen är väldigt höga så vad annars skulle få dig att dra öronen åt dig?
https://www.blocket.se/annons/1400696020

Eller den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v50_2_0_d_momentum_euro_4_ny_besiktad_/1400692432

Tack till er som svarat hittills :)
 
Liten skåpbil skulle nog kunna funka också.

Men typ den här bilen, förutom att miltalen är väldigt höga så vad annars skulle få dig att dra öronen åt dig?
https://www.blocket.se/annons/1400696020

Eller den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v50_2_0_d_momentum_euro_4_ny_besiktad_/1400692432

Tack till er som svarat hittills :)

Jag hade inte övervägt någon av dem, första pga risken för att den är hårt körd och den andra pga V50 :D Men visst, måste jag välja hade jag gått på nr 2 men prutat rejält.

Edit: V50 är en av de "sjukare" Volvo-modellerna, den med större motor har tex ofta problem med partikelfiltret och även elproblem är vanliga.

Edit 2: Den första gör mig tveksam pga modellen, storleken på motorn/antalet hk och doftflaskorna i framrutan. Enligt mina fördomar betyder det att den våldgasats många gånger :rofl:
 
Senast ändrad:
Liten skåpbil skulle nog kunna funka också.

Men typ den här bilen, förutom att miltalen är väldigt höga så vad annars skulle få dig att dra öronen åt dig?
https://www.blocket.se/annons/1400696020

Eller den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v50_2_0_d_momentum_euro_4_ny_besiktad_/1400692432

Tack till er som svarat hittills :)
Vill man inte skruva så drar iaf jag åt mig öronen på bilar som är 16 år gamla och gått så långt.
Det är ju vanligt att efter 7-8 år och 15 000 mil så börjar felen och rosten komma. Visst kan man ha tur men generellt är bilar rätt slitna då.
 
Jag har aldrig köpt bil för mer än 35 000 och kan inte skruva själv.
Fast då kanske du haft mkt verkstadsbesök istället, el så är det skåpbilar el småbilar.
Annars är det nog mest tur att hitta i den prisklassen och de går problemfritt som en klocka.
 
Liten skåpbil skulle nog kunna funka också.

Men typ den här bilen, förutom att miltalen är väldigt höga så vad annars skulle få dig att dra öronen åt dig?
https://www.blocket.se/annons/1400696020

Eller den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v50_2_0_d_momentum_euro_4_ny_besiktad_/1400692432

Tack till er som svarat hittills :)
Du kan få köpa min Kangoo, går som en klocka och billig både i soppaåtgång och inköp - men den står i Valdres, Norge :rofl: :rofl:
 
Men okej, jag hör er! Skåpbil är alltså ett säkrare val. Varför? Färre grejer som kan krångla?
 
Men okej, jag hör er! Skåpbil är alltså ett säkrare val. Varför? Färre grejer som kan krångla?
De ligger ofta i lägre prisklass från början än en personbil. Ofta har de gått som företagsbilar och företag tenderar att byta ut sin fordonspark regelbundet så det finns gott om dem och de kan ha längre mil utan att vara så himla gamla. Företag brukar också sköta servicar osv eftersom det dras på företaget. Privatpersoner kan snåla.
 
Liten skåpbil skulle nog kunna funka också.

Men typ den här bilen, förutom att miltalen är väldigt höga så vad annars skulle få dig att dra öronen åt dig?
https://www.blocket.se/annons/1400696020

Eller den här?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volvo_v50_2_0_d_momentum_euro_4_ny_besiktad_/1400692432

Tack till er som svarat hittills :)
Kolla alltid upp bränsleförbrukning och årsskatt också. Bränsleförbrukningen på den första av de där såg väldigt hög ut, plus väldigt hög skatt (vilket ju brukar gå lite hand i hand). Det är ju i så fall tusenlappar som kommer flyga iväg som jag skulle säga är vettigare att lägga på inköpspriset istället.

Annars skulle jag personligen inte vara rädd för miltal över 15000, många bilar går till 25-30 utan problem, viktigare att kolla vilka delar som är utbytta den senaste tiden (så att det inte kommer väldigt dyra reparationer inom kort) och även modellspecifika kända problem.

Jag hade tidigare en BMW från 2009, den hade betydligt lägre förbrukning än Volvon i din första länk, och skatten var ungefär hälften… Så det kan skilja rejält där. Hade den visserligen bara tre år, men den hade gått 17000 när jag köpte den och jag la inte en krona på reparationer under de år jag hade den och fick samma pris vid försäljning som när jag köpte. Nu var den köpt till ett högre pris än vad du letar efter, men bara som exempel på att det finns fler kostnader än inköpspris att ha koll på.
 
Kolla alltid upp bilens fordonshistorik. Har den mycket verkstadsbesök och skadelagningar så köp inte!

Köper man av privatpersoner så tänk på att de flesta säljer av en bil när den börjar krångla. En bra andrabil behåller man. Alltenativt byter man när man behöver en annan typ av bil eller vill ha något mycket nyare.

Jag hade lagt till på köpesumman, höjt till tex 40 000:- och vänt mig till en välrenommerad firma som har 3 månaders garanti. På äldre bilar kan det dölja sig en hel del småfel som tar några veckor innan man kanske märker av.
 
Jag har köpt en hel del bilar i prisklass 25-30 000. Brukar inte stirra mig så blint på modeller utan mer gå på skatt, bränsleförbrukning, försäkringspremie och framförallt när den servades och besiktigas senast så man inte står inför en dyr service. Ibland har man köpt sig en pärla och ibland har man köpt på sig skräp. Generellt har väl bensinare utan drag, med höga miltal, oftare varit pärlor än dieselbilar med drag och höga miltal. Men det kan ju lika gärna vara slumpen.
 
Jag hade inte övervägt någon av dem, första pga risken för att den är hårt körd och den andra pga V50 :D Men visst, måste jag välja hade jag gått på nr 2 men prutat rejält.

Edit: V50 är en av de "sjukare" Volvo-modellerna, den med större motor har tex ofta problem med partikelfiltret och även elproblem är vanliga.

Edit 2: Den första gör mig tveksam pga modellen, storleken på motorn/antalet hk och doftflaskorna i framrutan. Enligt mina fördomar betyder det att den våldgasats många gånger :rofl:
Angående den första bilen så tänkte jag att ids man inte ens spola av bilen (som är rätt smutsig) inför att sälja den så är man nog inte den mest nogranna när det gäller bilen. Dessutom har den flera poppy på insturmentpanelen så den lär inte lukta gott. Den skiten är omöjlig att vädra bort och det är väl bara ungdommar som har sånt i bilarna?
 
Angående den första bilen så tänkte jag att ids man inte ens spola av bilen (som är rätt smutsig) inför att sälja den så är man nog inte den mest nogranna när det gäller bilen. Dessutom har den flera poppy på insturmentpanelen så den lär inte lukta gott. Den skiten är omöjlig att vädra bort och det är väl bara ungdommar som har sånt i bilarna?

Därav min fördomar om att den våldgasats för många gånger :D
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 893
Senast: Wille
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 517
Senast: Guldaskig
·
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 684
Senast: cherie
·
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 919
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp