Bukefalos 28 år!

Bästa sätt att transportera föl?

C

Chania

Vi ska lev. ett föl (7 mån.) till Danmark och resan blir med boggie trailer. Beräknar att resan totalt kommer att ta ca. 7 timmar, varav drygt 3 timmar är med färja. Vilket tycker ni är det bästa sättet att transportera fölet? Antingen med mellan vägg och uppbunden under hela resa ( med ständig kontroll och vattning) eller uppbunden utan mellanvägg för att kunna släppa loss fölet i trailern under färjeresan så att han kan lägga sig och vila? Det är en lång resa för den lille så vi vill göra den så skonsam som möjligt, fast kanske blir fölet mera orolig av att vara obunden? Finns det någon som har någon erfarenhet av transport av föl så blir jag så tacksam. :confused:
 
Jag skulle oxå skippa mellanväggen... men ja e ju idfs inte expert på frågan..
 
Menar du att fölet ska vara lös under hela resan eller under tiden på färjan? :confused:
 
När jag köpte min lilltjej var hon 7 mån och stod lös i transporten. Det var visserligen inte en så lång resa men ändå! Det är vad vi blev rekomenderade av alla vi pratade med...

Fördelen är bland annat att den kan vända på sig och åka baklänges, vilket de helst gör. Alla föl jag kört har stått åt fel håll vid framkomsten! :)

Lycka till!

/C
 
Ska frambommen sitta kvar eller tas den också bort? Om man tar bort frambommen finns det inte då risk för att fölisen kan få upp dörren på transporten under resan?
 
Vi transporterar alltid våra föl lösa. Vi har byggt som en vägg fram där bommen sitter i vanliga fall. Det är nog bra att ta bort bommarna fram för den är väl inte van att åka och då kanske han "hoppar över" bommen. Beror ju på hur du kan stänga framdörren också i och för sig...
 
Japp, ta ut mellanväggen och ha fölet lös hela resan. Vi har hämtat två föl från olika ställen och vi körde bägge fölen lösa med mycket halm.
Skippa vatten, fölet kommer inte att dricka utan lägg i lite hö och mycket halm.
Vi hämtade en 1 årig hingst, han var uppbunden och klättrade över bommen fram, vi hade ett elände att få loss honom. Så låt fölet stå lös utan mellanvägg.
 
Jätte tack för alla goda råd! Vad bra att det finns en sån super sida som Bukefalos samt att det där finns så många duktiga som vill dela med sig av sina erfarenheter.
Då kör vi utan mellanvägg, tar bort frambommen och låser framdörren. Transporten fylls upp med mycket halm och en del hö och inget vatten ges under resan. Det är inte än det känns lite nervöst att åka så långt med den lille mannen. Frambommen får vi försöka stoppa in i bilen då vi ska ha med en stor häst hem från Danmark ( ett mycket fint avelssto som vi bytt till oss :banana:). Är det något mer man behöver tänka på (hästpass finnes och hälsointyg ordnas)?
 
Jag brukar stoppa in en longerlina om något händer. Bommen kan du ha kvar om du höjer upp den så fölet kan gå under.
Vilken ras har du, bara lite nyfiken? Du kan ju erbjuda vatten på färjan men fölen brukar inte vara benägna att drick, för upprörda. Mina bruka leva rövare och sparka i väggen när man hämtar dem. Lycka till! :)
 
Vi har sv. hbl som är avlade för dressyr. Fölisen som skall till Danmark är e. Rubinrot - Pontus - Jazz och skall till en sv. klass ryttare i Danmark som har ett tidigare tävlingssto som vi byter till oss. Ibland ska man ha tur som en tokig :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: eldkyss
·
Hästhantering På lördag så ska jag hämta hem min häst (7 månader) har kollat i gamla trådar men lyckas inte riktigt hitta något svar och ingen som har...
2
Svar
20
· Visningar
3 640
Senast: Eme_liie
·
Avel Hur transporterar man sto med föl på säkrasre sättet? Mitt sto fölade 7/6 och fölet har vart sjukt sen 3 dagen. Blivit behandlad av...
Svar
6
· Visningar
4 301
Senast: liden
·
Träning Jag ska transportera en 2-åring för första gången ( han åkte flera gånger som föl med sin mamma). Det är en sträcka på ca 5 mil. Han...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp