Bukefalos 28 år!

Transportera sto med föl

liden

Trådstartare
Hur transporterar man sto med föl på säkrasre sättet?
Mitt sto fölade 7/6 och fölet har vart sjukt sen 3 dagen. Blivit behandlad av distriktaren men blir inte riktigt bra. Skall imorgon köra henne på klinik så hon blir ordentligt utredd. Är en resa på 20mil. Tacksam för svar, har aldrig transporterat sto och föl förut.
 
Sv: Transportera sto med föl

På två av mina tre ston så lastar jag fölungen först, enklast är att vara 3 personer, en som håller stoet och två som står på varsin sidan och fölungen och sedan "lyfter" på den, en av dessa stannar sedan kvar och håller fölungen tryckt mot en av väggarna, lättast är att stå på dens sidan med en arm runt bogen och en arm runt rumpan. Sen lastar man på stoet och stänger.
Vi brukar vara två dock, så tar vi fölungen enligt ovan och märren står lös bredvid, de brukar inte gå någonstans men man känner ju sin märr bäst.
Min tredje märr är lättast att ta på henne först och sen snabbt på med fölet.
Jag kör stoet i vanlig grimma och har henne fastbunden mitt framtill, fölungen är lös utan grimma.
Kör utan mellanvägg och ha helst en lång bom fram och en bak.


Jag fick igår erfara nåt nytt med bakbommen då min märr fick frispelet och lyckades sparka av bommen (fästet gick sönder..) som träffade mig i ansiktet.. Så nu ska här svetsas nya bättre bommar.. :smirk:
Tillägg, mina hellånga bommar är inte original till min transport utan medföljde från föregående ägare, möjligt att originalbommarna är bättre.. Men i vilket fall så får våran super-svets-duktiga vän nu göra rejäla grejer...
 
Sv: Transportera sto med föl

Jag binder upp stoet som jag ställer henne på gången, alltså på varje sida. Då står hon i mitten och flyttar sig inte nämnvärt i sidled. Jag har helst ingenting i kärran, utan tar ut allting, möjligtvis har jag en bom fram om det finns på kärran. Fölet åker alltid löst.

Och så massor med spån eller halm så att fölisen inte halkar eller slår sig illa ifall det ramlar. Föl åker dock mycket bättre än vad man tror att de gör.
 
Sv: Transportera sto med föl

Är lite yr från smällen igår fortfarande ser jag, självklart mycket strö, små föl lägger sig gärna ner.
Jag körde mitt 3 dagar gamla föl till HGB när hon blev sjuk, resan är ca 25mil, hon la sig ner ganska snabbt.
Det man ska tänka på bara är att vissa föl diar inte medans man åker utan enbart när man står still så då kan det vara bra att stanna med jämna mellanrum. Är ditt föl dessutom lite krassligt så är det ju ännu viktigare så den inte blir uttorkad.
 
Sv: Transportera sto med föl

Jag binder upp stoet som jag ställer henne på gången, alltså på varje sida. Då står hon i mitten och flyttar sig inte nämnvärt i sidled. Jag har helst ingenting i kärran, utan tar ut allting, möjligtvis har jag en bom fram om det finns på kärran. Fölet åker alltid löst.

Och så massor med spån eller halm så att fölisen inte halkar eller slår sig illa ifall det ramlar. Föl åker dock mycket bättre än vad man tror att de gör.

"Vanliga" transporter där hästarna står i körriktning som dras efter bil utan bom fram är ej lagliga, det finns då inget som stoppar upp hästen om man måste tvärbromsa, har man otur far hästen genom rutan fram. Vi brukar sätta skydd runt bommen, skumgummi eller transportskydd, när vi kör föl så att de ej kan skada sig på bommen då det ofta sticker ut något på den som man annars ska fästa mellanväggen i .
 
Sv: Transportera sto med föl

Jag använder en plyfaskiva under bommen, så fölet inte kan promenera fram under bommen. Har låtit montera en kastregel (spärr) på lilla dörren fram, för att säkra så den inte kan öppnas om någon eller något trycker emot den inifrån under färd. Alternativt kan man t ex dra en skidrem runt öppningsknoppen och blecket. I övrigt: bädda skönt, pausa minst en gång i timmen, och kör mjukt.
 
Sv: Transportera sto med föl

Tack för alla svar. :) Nu ska nog resan gå bra hoppas jag. Och så hoppas jag hon blir frisk och kan komma hem pigg och glad igen.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 918
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 250
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp