Bästa täckena?

Jag har inte använt mycket täcken till unghästen, men de jag haft har varit:
Börjes Everest Winter - höll torrt och varmt en hel vinter, torkade i normal takt och tycktes inte skava särskilt heller. Är fortfarande i gott skick, helt och orepat.
Börjes Everest Rain - samma modell, gick dock sönder första användningsdagen och gick inte att laga. Förargligt, inget att rekommendera. (Har nog utgått från sortimentet också, ve inte hur Everest och RS skiljer sig i modell eller kvalitet)
Har ett ylletäcke från Börjes också, som är bra som svett täcke, värmande osv, men gav skav på manke och bog om det användes längre stunder i taget, en hel natt som stall täcke eller under ett regntäcke på dagen.

Många täcken är fodrade med fleecefoder, och det skulle jag akta mig lite för - det verkar ge rätt mycket statisk elektricitet, hästarna får stötar när man tar på och av dem, borstar osv.
Jag skulle också leta upp något foder som motverkar skav, men vet inte vilket material man ska leta efter då.
 
Ingen av mine RS har läckt. (regn täcken, gråe) To kompiser har hver sitt RS Vinter (gråe de også) og de har heller ikke läckt. Men jeg har hørt snakk om at et parti med RS regn har vært veldig dårlig... mener det var noen her på buke som sa det.
 
Det bästa täcket jag har haft(som jag har nu) är olympic...hästen kan stå ute en hel dag i regn och det är fortfarande torrt inuti..dessutom torkar det väldigt snabbt till skillnad från t.ex. bucastäckerna.
 
Ni som har HORSEWARE:
Vilken modell har ni och vad kostade de? Vissa av deras täcken ligger ju på 2500:- :crazy:
 
Sverigetäcken helt klart....gilar dock bucas och vissa av shires täcken.

Hööks egna täcken är helt uteslutna...har fått för många UR kassa täcken av dom.

//Becky :bump:
 
*ryser* Har enbart dåliga erfarenheter av ett Kimberly vintertäcke, men hoppas de lyckats bättre med regntäckena...
 
jag har ett horseware rambo wug plus (tror jag det heter?) Ett lila täcke som går upp litet på halsen och med specialbogspänne. Kan rekommendera det ifall era hästar har lätt att få skav!
Jag har strl 140 till min tjockis som normalt har 145-50, så se upp att ni inte köper för stora storlekar!
Mitt täckse kostade 2300:-, dyrt visst! Men då får man även ett nytt täcke under tre år om det man har går sönder. Tycker att om man har en reklam på "Köpa ett nytt täcke om tre år? Köp ett rambo idag..." så kan man lite på kvaliteten. :)
 
Jag har haft lite olika täcken men tycker att Horsewere är outstaning. Jag har 2 st Rambo turnout, det äldsta är 12 och det yngsta är 10 år. De har aldrig läckt in regn eller snö på vintern. Absolut det bästa täcken jag någonsin har haft...

Jag har även provat Buccas men tycker som många andra att det INTE sitter bra i bogen. Min häst får bogskav av det.

Macpro regntäcke tycker jag är mycket bra. Har hittills inte läckt och är 3 år gammalt.

RS Regn har jag bara haft i sommar men det har fungerat bra hittills också.

Macpro Combo köpte jag i slutet av förra vintern, det fungerade bra när jag använde det. Jag ser framemot att använda det kalla vinterdagar framöver. Lite oprövat men hittills okej.

Det här är mina erfarenheter av mitt användande av täcken.

Mvh anaby
 
12 år!! :eek: hur mycket används de då per säsong ungefär? Alltså går dina hästar med täcke större delen av vintern eller? Nu blir jag sugen på ett Rambo :d
 
Jag hade 2 hästar under en längre period och fick lov att ta bort den äldre hästen, valacken för 7 år sedan. Han använde det äldre täcket under 5 år under hela vintern. Han var klippt.

Sedan använde jag bägge täckena på den yngre hästen, stoet under 7 år. Då har jag gjort så att när det ena täcket har varit blött så har jag bara bytt till det andra. Så uppskattningsvis har nog täckena blivit använda lika mycket under vintern, ca halva vintern. Hon har också använt täcke under hela vintern pga klippning. Jag bor i Umeå och här är det ganska kallt på vintern....

Jag har fått laga det äldsta täcket(12 år) på ett ställe, ett bogspänne. Och det yngre(10 år) har jag hittills inte behövt laga. Inget av täckena läcker in varken snö eller vatten. De tvättas i maskin 1 gång per år.

Jag kan varmt rekomendera Horseweretäckena...
:bump:
Det skulle vara kul att höra om fler som har köpt Horseswere har samma erfarenheter som mig. Jag tycker att det här är bla det bästa köp jag har gjort vad gäller hästgrejer.

Mhv anaby
 
Oj! Vad roligt å höra. Måste bara fråga, är det Rambo båda två eller är nåt av dem Rhino? Rhino är ju lite billigare och mindre denim (eller vad det heter??) men de torde vara bra de med även om Rambo säkert är ännu bättre kvalitet?
 
Bägge täckena som jag har är Rambo Turnout.

När jag köpte mitt första Rambotäcke var Turnout det "värsta" som fanns på marknaden då, nu finns det en uppsjö andra som är ännu bättre. Jag tror nog att Rhino är minst lika bra som Rambo. Skillnaden är ju att de som du säger är billigare och inte lika riv/slitstarka.

Allt är ju relativt, behöver jag ett Rambo eller klarar jag mig med Rhino? :)

Valet av häst eller täcke behöver inte vara det dyraste för att det ska vara bra! Ibland kan Folkvagnen vara minst lika bra som Ferrarin!!!

Lycka till!!
Mvh anaby
 
En till fråga! :D :cool:
200 gr foder, är det som ett lite varmare regntäcke? Alltså är 370 ett normalt vintertäcke eller ett jättevarmt och 200 som ett vanligt vintertäcke?? :confused: hihi
 
Enda täckena jag har dålig erfarenhet av är
Bucas och Thermo master rain.
Bucas täcket satt inge vidare alls utan åkte bak så hästen inte kunde röra sig :crazy:
Men kvaliten var bra.
TH rain läckte på en gång :mad:Och passformen var usel :mad:
 
Mitt första bucas var toppen tills det
efter typ ett år gick sönder vid x gjordarna,så då köpte jag ett nytt som gick sönder efter ca 3 månader
vid bogen, vilket inte gick å laga :mad:
Har haft ett shires vinter täcke som var uselt, vägde hur mycket som helst och
pållen fick skav på manken....
sen hade jag ett Termo master winter förra å d höll i typ 4 månader sen var det
bara å slänga skiten för för allt var typ trasor :mad:....
fast det var varmt och läckte inte...

Sen i år tänkte jag satsa på nått lite rejälare...
planerar att köpa ett horseware... sparar nog lite pengar på det...
Har hört att det är bra... :banana:
 
Jag har gått in och kollat lite på Henrikssons Ridsports hemsida. De säljer Horseweretäcken.

Det finns 4 st olika Rambotäcken, 3 st har 370 gr foder och 1 har 420 gr foder.

Rhino har sommar: ofodrat, endast nylon. Sedan någonting som heter medium: 200 gr och sedan heavy: 370 gr.

Börjes täcken är från 220-300 gr. En del står det ingenting på...Både Orkan och Macpro är på 300 gr.

Så ett täcke på 200 gr borde vara ett mellanting. Ett täcke som är fodrat med inte lika tjockt som ett vintertäcke modell heavy....Men förmodligen ganska tjockt ändå.

Jag hoppas att du blev lite klokare på foder till täcken än du var innan...

Mvh anaby
 
hehe jotack lite iaf! Gissade också att det är lite varmare än mitt nuvarande regntäcke som bara är ett tunt fleecefoder, men inte så tjockt som mitt vintertäcke modell duntäcke (tycker jag det känns som, vill gärna ha ett eget :D) så det blir nog bra med 200gr. måste bara komma på hur jag har råd med 1600:- utgift just nu, fattig som en lus :crazy: :p Undrar om man vågar köpa begagnat?
 
Om jag vore du skulle jag prova och se om det finns något begagnat Rhinotäcke i bra skick och till vettigt pris. Ibland har man ju tur!! :bump: :bump:

Mvh anaby
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
949
Utrustning Vilken är den bästa tvättpåsen? Jag tvättar mycket eksemtäcken och är trött på att maskinen blir full med päls. Köpte en påse på...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp