Bättre bete, så i gräsfrö?

K

knyttet

Har dåligt bete i mina hagar, har tagit över några åkrar som det tidigare varit spannmål på. Förra året kom det bra med gräs där och hästarna betade där hela sommaren. Trodde att det skulle bli lika bra i år, men icke.
I år har det växt väldigt glest och tunt gräs och jag tror inte att det räcker som bete hela sommaren.

Måste man plöja upp marken och så i den? Då är den väl inte klar som hästbete till nästa sommar? (har inte så många hagar att välja på)
Finns det gräsfrö som man kan sprida utan att plöja först? Då skulle jag kunna så de sämre partierna och låta bli att plöja upp marken...
Nån som kan komma med lite goda råd? :)
 
Jag ahr överrtagit några vallar och bonden tycker att jag ska så in betesfrön i vallen för att få mer slitstarkt gräs. Vad jag fattade på honom så sår man in utan att plöja. Dessutom så ville han gödlsa på med flytande gödsel.
Gräsmattefrön sår man ovanjord när det regnar. jag fick en utsädespåse förra året som jag strödde på nertrampade partier och det har tagit sig bra.
Någon som har mer koll???
 
Om det går att göra så, så verkar det ju bra! :)

Jag behöver kunna använda hagarna nästa sommar också och jag har inga egna maskiner, utan måste försöka att få nån snäll bonde att plöja och så annars.
Det känns kanske lite väl ambitiöst att så 2 hektar för hand ändå...men jag hade bara tänkt så i där det växer som sämst och det kanske jag kan klara med en god portion tålamod... :D
 
Ni borde nog ha gödslat vallen i mitten av april. Gräset växer dåligt och ogräset tar över om man inte gödslar nysådda vallar. Gräset är ju inte lika etablerat ännu.

Sen så har det ju varit en väldigt torr vår (åtminstone här!).
 
Ja man kan så i nu för att förbättra vallen men det är lite av en chansning. Blir det torrt så kanske det blir misslyckat. Du riskerar dock inte så mycket, bara frökostnaden.

Det är bra om du kan få ner fröna lite grann i varje fall. Jag brukar köra med en betesharv för att jämna till och riva lite i ytan. Man kan kör amed betesharv eller ringvält efter sådd också.

Lycka till!
 
Har gjort i princip som TomasN skriver, dvs chansat och sått i vallfrö. Vår hage är gammalt naturbete/ ängsmark med glest mellan gräset. Har stängt av delar och sått i + gödslat med nån NPK. Och det blir bättre, även om det är slitigt att jämna till det ... Det är liksom inte läge för traktor ens om vi hade nån, så kratta för de värsta ställena och för att "vända ner" fröna har funkat bra.

Men vi ser detta som en hage, det kan inte kallas bete direkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 326
Senast: sthu
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp