Hur förverkligar man drömmen om landet?

En fråga till den som vet. Hur fungerar det med olika taxeringskoder? För visst påverkar det hur stor kontantinsats som krävs, 25 eller 15%.
Min bank gav vanligt villalån till oss, och därmed 15% kontantinsats, eftersom vi inte tänkte driva något företag på gården (liten/normal hästgård, taxerad lantbruksfastighet, inte i ordning för djurhållning när vi köpte).
 
Inte kunnig men hellre skog än åkermark?
Pga leran….
Nej skulle jag säga. En upptrampad fd skog är svårare att återställa än en upptrampad åker.
Så sammanfattningsvis bör vi tänka runt 4 ha att hänga in ungefär? Beroende på typ av mark, där är jag med. Vill ha hagar som håller hela vinterhalvåret utan att bli lervälling. Tycker så synd om djur jag ser som står med lera halvvägs upp på benen utan möjlighet att välja. Vad ger egentligen den utevistelsen tänker jag.

Får ta ett varv till kring takbytet då. Slipper gärna genomgå det 😅 Huset ligger bra till i utkanten av tätort med skog alldeles bredvid, lugnt villakvarter med trevlig blandning från småbarnsfamiljer till pensionärer. Växthus, köksträdgård, underbar altan med inglasat uterum. Trivs ypperligt här och hade gärna bott kvar men jag vill ha mina hästar och höns😁
Inga hagar håller hela vinterhalvåret i mina trakter, om vi menar hela hagen. Det är lerjord och den blir lerig. Man får grusa vid hårt belastade ställen.

Kompisen söder ut med sandmark slipper det, men har sämre bete sommartid. Vet inte vart du bor men ser du hagar med lera omkring dig så räkna med att det kommer bli lerigt även hos dig.

Håller med om att försöka köpa den mark man behöver på en gång, men kanske att inte heller förköpa sig på allt för stort. Fin balansgång det där.
 
Man blir inte avskydd som pesten då om man bara "fönstershoppar"😇

Mannen tyckte vi kunde höra om dom ville byta rakt av med oss(vårt hus är värderat till ca 300 000 mer än dessa har som utgångspris. Får man göra sånt eller är det fult?
Jag skulle nog tycka det var lite udda som säljare, men fråga går ju. Udda därför att ni vet ju inte alls om säljaren är det minsta intresserad av ert hus. De kanske ska flytta till lägenhet i Malmö eller gård i Norrland eller vad som helst, ni har ingen aning.
 
Min bank gav vanligt villalån till oss, och därmed 15% kontantinsats, eftersom vi inte tänkte driva något företag på gården (liten/normal hästgård, taxerad lantbruksfastighet, inte i ordning för djurhållning när vi köpte).
Jaha så det är lite olika och inte skrivet i sten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
L
Hästmänniskan Jag har bott i stan i hela mitt liv och haft mina hästar inhyrda. Så länge jag minns har jag dock längtat ut på landet och att ha mina...
2
Svar
28
· Visningar
8 171
Senast: buschiq
·
S
Ekonomi & Juridik Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta den gärna. Jo vi vill gärna bo på landet och jag har lite funderingar vad...
Svar
15
· Visningar
3 567
Senast: Stinat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp