Hur förverkligar man drömmen om landet?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi har pratat om vad vi båda behöver för att trivas och bestämt att planera för att uppnå det - helst inom en 5 års period. B la ska vi renovera och uppgradera nuvarande villa för att öka värdet
Jag är inte helt omedveten om hur livet på landet funkar efter ett par år på naturbruksgymnasium och mycket häng med bönder och hästfolk i min ungdom. Men vissa saker brydde man sig inte så mycket om då.
Jag vill ha möjlighet att hålla 3-4 hästar, gärna på lösdrift. Jag vill också ha några får och/eller getter, en liten hönsflock och gärna möjlighet att hålla köttkaniner men det sistnämnda är inget krav. Jag vill också kunna odla till husbehov samt ha ett växthus på minst 10 kvm.
Mannen vill bo max 30 min från tätort och ha ett bra garage till sin bil. Och gärna pool 😁

Det jag funderar över är hur mycket mark man behöver till "min" djurhållning? Till många gårdar jag tittat på och som passar vår budget är arealen åkermark större än betesmark. Hur tänker man då? Omvandla åkermark till bete? Arrendera bort åkermarken? Jag kan tänka mig egen vall att ta hö på men tänker inte börja odla spannmål😅 Stora mängder skog är inte heller intressant men känns spontant lättare att använda till hagmark? Får man omvandla hur man vill?

Vi är som sagt bara i början av planeringen men tittar i hela södra och mellersta sverige. På vår egen ort är det inte troligt att vi kommer ha råd då även små, ensligt belägna gårdar med renoveringsbehov går för 5-6 miljoner här...
 
Renovera inte för värdeökning för värdeökningen är aldrig garanterad. Självklart kan det finnas förbättringsåtgärder som ändå ökar hur attraktiv bostaden är, men det är något ni behöver fundera igenom ordentligt. Det ska vara värt tiden och arbetet också!

Det finns många som i storstäderna kunnat tjäna mycket pengar på att renovera bostäder, men det har varit ett helt annat kostnadsläge och ränteläge. Ni behöver tänka utifrån hur läget är nu och framöver.

Ta hem en mäklare för värdering, då kan ni få lite tips från någon som kan marknaden också. Ta helst hem flera olika mäklare för värdering, det är faktiskt värt att lägga lite tid på att ta hem mäklare.
 
Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi har pratat om vad vi båda behöver för att trivas och bestämt att planera för att uppnå det - helst inom en 5 års period. B la ska vi renovera och uppgradera nuvarande villa för att öka värdet
Jag är inte helt omedveten om hur livet på landet funkar efter ett par år på naturbruksgymnasium och mycket häng med bönder och hästfolk i min ungdom. Men vissa saker brydde man sig inte så mycket om då.
Jag vill ha möjlighet att hålla 3-4 hästar, gärna på lösdrift. Jag vill också ha några får och/eller getter, en liten hönsflock och gärna möjlighet att hålla köttkaniner men det sistnämnda är inget krav. Jag vill också kunna odla till husbehov samt ha ett växthus på minst 10 kvm.
Mannen vill bo max 30 min från tätort och ha ett bra garage till sin bil. Och gärna pool 😁

Det jag funderar över är hur mycket mark man behöver till "min" djurhållning? Till många gårdar jag tittat på och som passar vår budget är arealen åkermark större än betesmark. Hur tänker man då? Omvandla åkermark till bete? Arrendera bort åkermarken? Jag kan tänka mig egen vall att ta hö på men tänker inte börja odla spannmål😅 Stora mängder skog är inte heller intressant men känns spontant lättare att använda till hagmark? Får man omvandla hur man vill?

Vi är som sagt bara i början av planeringen men tittar i hela södra och mellersta sverige. På vår egen ort är det inte troligt att vi kommer ha råd då även små, ensligt belägna gårdar med renoveringsbehov går för 5-6 miljoner här...
Hur mycket mark du behöver är en definitionsfråga. Och en fråga om ifall du har möjlighet att tillskottsfodra om betet inte räcker. Det finns idag en "sanning" om att man behöver 1 ha/häst. Om jag inte minns helt galet så innefattar den arealen möjlighet att vara självförsörjande med grovfoder utöver att ytan används som hagar, men den delen av det hela verkar ha blivit bortglömd. Jag personligen anser att hagar ska vara stora nog för hästarna att ha ett ordentligt kvällsrejs i utan att behöva tvärtanna och tvärvända. Och jag har hellre flera hästar i en sådan hage.
På min gård är ca 6 ha hägnat, på dålig åkermark. Jag har haft upp till ca 15 hästar här, varav ca 5 av större modell och resten shetlandsponnyer eller någon mellanstor ponny. VI har bott här i nästan 25 år och jag vill påstå att de flesta av de åren har vi haft svårt att få våra hagar ordentligt nerbetade.
I dagsläget har jag 4 shetlandsponnyer och en kallblodstravare på gården. Och en liten flock med får (8 st). Min sommarhage (pga att den ligger några hundra meter från gården) kommer betas av grannens kossor i år också (de betade den även förra året, för att sedan efterbetas av fåren och hästarna), det är ett måste för att den inte ska växa ifrån oss. Vi kommer också slå hö på ca 1-1½ ha av våra marker. Och räknar med att klara oss med det - om det inte blir en galet torr sommar, igen...

Inte kunnig men hellre skog än åkermark?
Pga leran….
Det är inte lerigt överallt.
Men jag kan hålla med om att det kan vara bra att ta reda på vad man har för markförhållanden för att avgöra om gården är bra som hästgård.
Vår gård är utmärkt som hästgård, men usel för odling pga mager, stenig mark. Nära nog obefintligt med lera, men värdelöst att odla något vettigt på.
 
Bara kort om åker och hage.
I min värld är betesvall(=hage) samma sak som en åker besådd med vallfrö. På gården hade vi fyra skiften som vi växlade mellan - främst för parasittrycket.

Slutsatsen är att åker är väl ett bete i vardande?
Det är skillnad på bete och vall. Du kan beta vall, men inte odla på bete. De flesta djur, förutom mjölkkor och slaktlamm, ska helst inte ha så kraftigt bete som det är på en odlad vall.
 
Det är skillnad på bete och vall. Du kan beta vall, men inte odla på bete. De flesta djur, förutom mjölkkor och slaktlamm, ska helst inte ha så kraftigt bete som det är på en odlad vall.
Ja och nej.

Rena betesmarker är sällsynta och kan inte användas som åker. Men de mesta betena här i mellansverige är åkrar som det inte lönar sig att odla spannmål på,eller för att ägaren har betesdjur som bara äter vall.
För att få frodigt bete till ex.vis mjölkkor behövs gödsel. Och tillräcklig areal.
Gödslas det inte så är det i många fall magert. Och alldeles lämpligt för hästar och andra betesdjur.
 
Kul med alla svar , tack!
Ang renovering, det är taket som uppnått sin "livslängd" vilket drar ner värdet enligt mäklare. Dock fullt funktionellt ännu enligt kompisens man som är takläggare.
 
Kul med alla svar , tack!
Ang renovering, det är taket som uppnått sin "livslängd" vilket drar ner värdet enligt mäklare. Dock fullt funktionellt ännu enligt kompisens man som är takläggare.

Tveksamt om ni får igen pengarna för takbyte. Hur är skicket på huset i övrigt och hur pass attraktivt är området i sig?

Det är också en stor summa att lägga ut. Sitter ni på det kontant är det väl trevligare att lägga på en gård än att binda upp i ett hus ni inte vet framtida värdet på? Man vet bara vad man har, aldrig vad framtiden ger.

Så länge taket är tätt och kan tänkas gå igenom en besiktning som funktionellt, med uppnådd livslängd, hade jag aldrig bytt.

Köpare underskattar generellt kostnaden att renovera och säljare överskattar generellt värdeökningen på att renovera. De renoveringar man generellt tjänar på är ”sminket” det vill säga det som ger ett bra intryck för liten peng.
 
Så sammanfattningsvis bör vi tänka runt 4 ha att hänga in ungefär? Beroende på typ av mark, där är jag med. Vill ha hagar som håller hela vinterhalvåret utan att bli lervälling. Tycker så synd om djur jag ser som står med lera halvvägs upp på benen utan möjlighet att välja. Vad ger egentligen den utevistelsen tänker jag.

Får ta ett varv till kring takbytet då. Slipper gärna genomgå det 😅 Huset ligger bra till i utkanten av tätort med skog alldeles bredvid, lugnt villakvarter med trevlig blandning från småbarnsfamiljer till pensionärer. Växthus, köksträdgård, underbar altan med inglasat uterum. Trivs ypperligt här och hade gärna bott kvar men jag vill ha mina hästar och höns😁
 
Får ta ett varv till kring takbytet då. Slipper gärna genomgå det 😅 Huset ligger bra till i utkanten av tätort med skog alldeles bredvid, lugnt villakvarter med trevlig blandning från småbarnsfamiljer till pensionärer. Växthus, köksträdgård, underbar altan med inglasat uterum. Trivs ypperligt här och hade gärna bott kvar men jag vill ha mina hästar och höns😁
Låter som ett trevligt läge med många plus, utifrån det du skriver bör ni ju kunna lyfta fram många värden med huset även om det är ett äldre tak. :)

Se till att fota sommarbilder så ni kan sälja in trädgården och utemiljön även en annan tid på året. :)
 
Så sammanfattningsvis bör vi tänka runt 4 ha att hänga in ungefär? Beroende på typ av mark, där är jag med. Vill ha hagar som håller hela vinterhalvåret utan att bli lervälling. Tycker så synd om djur jag ser som står med lera halvvägs upp på benen utan möjlighet att välja. Vad ger egentligen den utevistelsen tänker jag.

Får ta ett varv till kring takbytet då. Slipper gärna genomgå det 😅 Huset ligger bra till i utkanten av tätort med skog alldeles bredvid, lugnt villakvarter med trevlig blandning från småbarnsfamiljer till pensionärer. Växthus, köksträdgård, underbar altan med inglasat uterum. Trivs ypperligt här och hade gärna bott kvar men jag vill ha mina hästar och höns😁
Tänk också så här: med minst 4 hektar jordbruksmark i bruk, kan vara naturbeten och åker i vilken fördelning som helst, så kan man söka "EU-bidrag".

Till får behöver man mer betesmark än vad många tror. Visserligen kan man växelbeta med fåren, men om man tar lamm (som föds på våren), så är lammen stora och behöver mycket mat från mitten av sommaren, och så behöver dela upp fåren i grupper också, så det behövs många hagar.

På fyra hektar så kan man ha ungefär 5-6 tackor med lamm. varje tacka får ungefär 1,8 lamm så sex tackor = ungefär 18 st får som ska beta i slutet av sommaren... Man kan inte ha färre än tre får, då blir de oroliga för att flocken är för liten.
Och så ska hästarna ha bete också.

Några hektar skog är toppen att ha!
Om gården består av ett sammanhängande område så kan man använda en del som ett skyddat magert bete om markförhållandena är lämpliga, och inte minst så kan man rida på egna stigar i den egna skogen. Förutom att man hämta sin egen ved.

Jag håller annars med flera andra här, att det är bättre att satsa på att renovera den gård man köper, istället för att renovera nuvarande bostaden. Värdeökningen blir sällan lika stor som nedlagda pengar och nedlagd tid. Prata med mäklare!

Det är sällan så att det kommer ut rätt gård, i lagom storlek, på rätt plats, och att både bostadshus och ekonomibyggnader är i sådant skick så att det bara är att flytta in, inklusive djur.

Endera så är bostadshuset uselt, och ekonomibyggnaderna ok, eller så, kanske det vanligaste, så är bostadshuset OK (eller riktigt bra), även om man oftast vill måla om och tapetsera om, medan det inte funnits djur i ekonomibyggnaderna på årtionden, så att det både behöver gjutas golv, och dra in vatten, man behöver bygga stall och fixa tak....

En gård har oftast många byggnader, så även om några byggnader är rätt OK, så finns det andra med rejäla upprustningsbehov.
 
Försök få både skog och åker, mark är en sådan sak som är svårt att "köpa till" när man väl bor där.
Har man råd med 5- 10 ha så hade jag siktat mot det. Helt plötsligt så trampar hästarna upp vinterhagen och så fryser det till, då är det bra med en extra hage att släppa ut dem i.
Eller så blir du förtjust i får och vill ha lamm, som helst ska gå i hage där det inte har gått får på två år.
Eller så blir det en sommar med riktig torka då behöver man släppa dem på så mycket som möjligt.
Eller...

De finns de som klarar av att ha 2-3 hästar på 0,5 ha men det är inte så jag vill ha djur.
 
Försök få både skog och åker, mark är en sådan sak som är svårt att "köpa till" när man väl bor där.
Har man råd med 5- 10 ha så hade jag siktat mot det. Helt plötsligt så trampar hästarna upp vinterhagen och så fryser det till, då är det bra med en extra hage att släppa ut dem i.
Eller så blir du förtjust i får och vill ha lamm, som helst ska gå i hage där det inte har gått får på två år.
Eller så blir det en sommar med riktig torka då behöver man släppa dem på så mycket som möjligt.
Eller...

De finns de som klarar av att ha 2-3 hästar på 0,5 ha men det är inte så jag vill ha djur.
Håller med. Jag har 3ha och skulle inte vilja ha mindre till mina lättfödda.

Haft 3 st som mest här. Har mestadels gammal kobetesmark, inte vall. Betet skulle nog kunna rymma en till, men då har jag också valt att anlägga en ganska stor grushage vid lösdriften just pga scenarion som lera eller knöggel inte ska göra att jag behöver trampa upp en hage för att de ska ha en rimlig miljö.

Bra att kunna växla hagar och vila någon hage per säsong. Eller växelbeta om man har andra djur då.
 
Slöscrollade hemnet inatt när jag inte kunde sova och vad ser då jag? Om inte 2(!)gårdar som passar in på precis allt vi vill ha+verkar tämligen fräscha i ytskikten i huvudbyggnaden!
Den ena med 3(!)ligghallar, stall med 3 boxar och granne med en liten ridskola. Liten flygel som går att hyra ut(här är bostadskris så man kan nära på räkna med att få uthyrt). Drygt 1 mil till tätorten vi bor i nu och har jobb+barnens skolor i. Huvudled nästan hela vägen, jag kör där dagligen i jobbet och vet att den är en av de första att plogas vintertid.

Den andra med mer mark men utan stall/ligghall. Dock lada som går att bygga om enligt annonsen. Färdigt hönshus, köksträdgård och frilandsodling. Flygel att hyra ut här med. 8 km till tätorten. Bra väg även här, jag kör förbi just den här gården 4 gånger per arbetsdag 2-3 dagar i veckan😅

Vi skulle ju inte köpa nåt nu men... Vi kan ha skickat iväg en intresseanmälan ändå. Intresserad får man väl vara? Av slutpriset om inte annat.
 
Slöscrollade hemnet inatt när jag inte kunde sova och vad ser då jag? Om inte 2(!)gårdar som passar in på precis allt vi vill ha+verkar tämligen fräscha i ytskikten i huvudbyggnaden!
Den ena med 3(!)ligghallar, stall med 3 boxar och granne med en liten ridskola. Liten flygel som går att hyra ut(här är bostadskris så man kan nära på räkna med att få uthyrt). Drygt 1 mil till tätorten vi bor i nu och har jobb+barnens skolor i. Huvudled nästan hela vägen, jag kör där dagligen i jobbet och vet att den är en av de första att plogas vintertid.

Den andra med mer mark men utan stall/ligghall. Dock lada som går att bygga om enligt annonsen. Färdigt hönshus, köksträdgård och frilandsodling. Flygel att hyra ut här med. 8 km till tätorten. Bra väg även här, jag kör förbi just den här gården 4 gånger per arbetsdag 2-3 dagar i veckan😅

Vi skulle ju inte köpa nåt nu men... Vi kan ha skickat iväg en intresseanmälan ändå. Intresserad får man väl vara? Av slutpriset om inte annat.
Åk och titta! Det är alltid nyttigt, även om det inte leder till köp.
 
Åk och titta! Det är alltid nyttigt, även om det inte leder till köp.
Man blir inte avskydd som pesten då om man bara "fönstershoppar"😇

Mannen tyckte vi kunde höra om dom ville byta rakt av med oss(vårt hus är värderat till ca 300 000 mer än dessa har som utgångspris. Får man göra sånt eller är det fult?
 
Man blir inte avskydd som pesten då om man bara "fönstershoppar"😇

Mannen tyckte vi kunde höra om dom ville byta rakt av med oss(vårt hus är värderat till ca 300 000 mer än dessa har som utgångspris. Får man göra sånt eller är det fult?
Får och får?
Det är säljaren som äge huset.
 
En fråga till den som vet. Hur fungerar det med olika taxeringskoder? För visst påverkar det hur stor kontantinsats som krävs, 25 eller 15%.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
L
Hästmänniskan Jag har bott i stan i hela mitt liv och haft mina hästar inhyrda. Så länge jag minns har jag dock längtat ut på landet och att ha mina...
2
Svar
28
· Visningar
8 171
Senast: buschiq
·
S
Ekonomi & Juridik Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta den gärna. Jo vi vill gärna bo på landet och jag har lite funderingar vad...
Svar
15
· Visningar
3 567
Senast: Stinat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp