Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Snobben

Trådstartare
Jag går med min vovve på brukshundklubben och tycker att själva övningarna och att man kan träna ihop med andra hundar är jättebra, men jag känner att de som har hundar som inte är lugna/lättlärda osv inte riktigt alltid får hjälp?
(även visst motstånd mot blandraser) (och kamphundar)

Min hund är ett galet busfrö och glad, men han är också ouppmärksam, skällig och allmänt vild på träningarna, vilket gör att man blir allmänt galen. Jag vet att det är ägarens uppgift att fostra sin hund rätt, men med en helvild hund och utan vidare hjälp upplever jag det ganska svårt..

Vissa övningar går galant, andra inte alls!

Jag träffade en polis som är hundtränare:) några minuter, och DÅ kände jag att nu blev det intressant!!:d
Han visade på min hund vad jag ska göra när han hoppar på folk och skäller med ett tydligt och bestämt beteénde, men var ändå vänlig i sitt sätt. Jag blev imponerad!! NU såg jag att min hund ser ut när han verkligen lyssnar!!:idea:

Ska man försöka mygla sig in hos polisen med en liten glad blandrashund bland alla schäfrar och försöka smälta in så man får vara med på deras träningar kanske:angel: :rofl:
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Jag håller faktiskt med dig!
Min hund är lite speciell eftersom han har ganska låg stresströskel och jag kände att de på bruks inte riktigt visste hur de skulle hantera det.
De har liksom standradlösningar som funkar på de flesta hundar.
Men sen kan man kanske inte kräva mer....
JAg har insett att jag får söka hjälp på annat hund bla. av en som tränar tullens hundar.

Mvh C
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Ja det är standard lösningar som säkert passar jättebra på en "vanlig" hund. Tycker faktiskt att man borde få hjälp när man betalar för att träna.. Annars kan man ju läsa en bok istället nästan.

När tränaren på klubben skulle ta min hund lite så var han VÄRRE än med mig, när polisen tog honom(visst det var utanför där vi bor, men ändå, han var stimmig ändå) blev det en HELT annan hund!! :d

Lite sugen på att mygla mig in hos polisen;)
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Upplevde exakt samma!
När tränaren tog över min hund och skullle "visa var skåpet skullle stå" blev det nästan värre....
Många frågar om jag sökt hjälp hos bruks och jag säger "ja men jag hoppade av lydnad 1" så höjer de på ögonbrynen och tycker kanske att jag får skylla mig själv.
Anledningen till att jag hoppade av var att hunden gjorde framsteg med träningen hemma men så fort vi kom till klubben så blev han helt låst och det blev bara värre och värre för var gång. Dessto mer de testade sina lösningar på honom desto mer uppjagad blev han.

Tyvärr har jag en blandras så jag är nog inte välkommen hos polisen men annars så;)
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Jag går med min vovve på brukshundklubben och tycker att själva övningarna och att man kan träna ihop med andra hundar är jättebra, men jag känner att de som har hundar som inte är lugna/lättlärda osv inte riktigt alltid får hjälp?
(även visst motstånd mot blandraser) (och kamphundar)

Min hund är ett galet busfrö och glad, men han är också ouppmärksam, skällig och allmänt vild på träningarna, vilket gör att man blir allmänt galen. Jag vet att det är ägarens uppgift att fostra sin hund rätt, men med en helvild hund och utan vidare hjälp upplever jag det ganska svårt..

Vissa övningar går galant, andra inte alls!

Jag träffade en polis som är hundtränare:) några minuter, och DÅ kände jag att nu blev det intressant!!:d
Han visade på min hund vad jag ska göra när han hoppar på folk och skäller med ett tydligt och bestämt beteénde, men var ändå vänlig i sitt sätt. Jag blev imponerad!! NU såg jag att min hund ser ut när han verkligen lyssnar!!:idea:

Ska man försöka mygla sig in hos polisen med en liten glad blandrashund bland alla schäfrar och försöka smälta in så man får vara med på deras träningar kanske:angel: :rofl:


ett tips är att söka sig till en mindre hundklubb eller likande som har hundkurser.
jag själv har provat en del olika och trivs bäst på en lite mindre hundklubb med mycket nya fräscha insturktörer i olika åldrar och med mindre grupper där man verkligen får kontakt med alla och alla får lika mycket hjälp. Vi som går kursen får också vara med och bestämma lite själva vad vi vill göra och det fins möjlighet att prova på annat än lydnad på våra kurstilfällen då det ofta är olika instuktörer på plats hela tiden.
där jag är erbjuder dom också friträningstillfällen (gratis) där man få komma då alla instruktörer som är lediga kommer dit. då får man ytterligare hjälp med sina egna behov och problem som kan vara svårt att lösa på vanlig kurs tid.

nu äre det väll såklart inte så här på alla men man kan ju ringa runt till lite olika som finns inom rimligt område och höra vad de har att erbjuda, för det är ju inte bara brukshundsklubben som bedriver kurser.
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Jag har gått en nyss avslutad unghundskurs på brukshundsklubben och den var jättebra. Jag är riktigt nöjd.

Ledarna där har inget emot blandraser, det var bara 3 av 9 hundar som var renras i den kursen jag gick med min.

Min är väldigt pigg och livlig, det kändes hopplöst i början och det var nästan så jag grinade första gångerna.
Men jag fick bra hjälp och tips av ledarna och hon har lugnat sig rejält, blir inte "galen" som tidigare. Men jag antar att det är olika med olika klubbar också.
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

kl

Om det är i Växjö du har gåttt så känner jag igen problemet. Var inte alls nöjd efter min valpkurs.

Men har hört att det finns en jätteduktig tjej utanför stan som har kurser.
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Jag valde en klubb i Stockholm som har många hundar av min ras (belgisk vallhund).

Det gjorde jag eftersom jag vet hur mycket fördomar det finns mot min ras, och att min hund faktiskt inte är en schäfer. Det som funkar på en ras funkar inte på en annan. Jag skulle aldrig kunna uppfostra min hund som någon uppfostrar sin rottis, till exempel.

Om man har möjlighet att välja klubb kan man ju kolla upp sådant. Nu är vi klubblösa och ganska odrägliga och otränade båda två:D men annars rekommenderar jag att bara åka ut till klubben med sin hysteriska hund och inte göra något mer än kanske äta lite godis och prata med folk med hunden sittande. Det finns en risk att den får så stora förväntningar på vad som ska hända att den flippar. Får den lära sig att det är tråkigt också slappnar den ofta av bättre.

När jag gick lydnadskurs med Tazza skällde hon konstant första två gångerna och alla tyckte nog jag var en idiot som mest ignorerade henne när hon visade det oönskade beteendet. Tredje gången frågade kursledaren om jag bytt hund, för då började hon jobba:D
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Upplevde exakt samma!
När tränaren tog över min hund och skullle "visa var skåpet skullle stå" blev det nästan värre....
Många frågar om jag sökt hjälp hos bruks och jag säger "ja men jag hoppade av lydnad 1" så höjer de på ögonbrynen och tycker kanske att jag får skylla mig själv.
Anledningen till att jag hoppade av var att hunden gjorde framsteg med träningen hemma men så fort vi kom till klubben så blev han helt låst och det blev bara värre och värre för var gång. Dessto mer de testade sina lösningar på honom desto mer uppjagad blev han.

Tyvärr har jag en blandras så jag är nog inte välkommen hos polisen men annars så;)


Ja precis så är det ju för mig, han jagar upp sig & inget blir bra!
Jo inkallning fungerar jättebra, men allt annat är mest jobbigt..
Som du också upplevt blir hunden värre av "tipsen" medans polisen fick det att funka direkt!!:)

ps. Min vovve är också blandras, tror du dom märker det hos polisen, haha;) :rofl:
 
Sv: Bättre med privat tränare än Brukshundklubben??

Man kan väl säga så här; att försöka lära in nya saker i en miljö fullmatad med störningar det är rent ut sagt korkat och borde vara förbjudet...

Om man går till bruks för att fika, snacka hund, kort sagt känna gemenskap, då är det väl helt ok men går man dit i tron att man ska lära hunden nya saker så är det ganska kört. Man skapar stress hos den lite känsliga hunden eller hunden med höga drifter.

Jag har också gjort misstaget att ta valp o unghundar till brukshundsklubben, förr. Nu i efterhand kan jag bara skaka på huvudet åt deras metoder. Ett ex; lägg den osäkra unghunden, platsa den och låt sen ett gäng okända förare med hundar gå slalom runt i kring och kanske t o m göra små utfall nära din vovve. Smart.

Eller stå på rad och utsätt din hund för andras lösa hundar som ska lära in inkallning. Din hund är kopplad och deras är lös. Smart.

Nej, brukshundsklubbar är som vilken syförening som helst; en massa folk som snackar skit, röker o fikar, samt låter sina stackars hundar sitta i bilen alldeles för länge alt bunden i en pinne på plan.
 

Liknande trådar

G
Övr. Hund Jag har i 6 år försökt få min hund att klara av att vara ensam men ingenting fungerar. Det känns som jag verkligen har försökt med...
2
Svar
23
· Visningar
3 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp