Bukefalos 28 år!

Orkar inte längre....

Sv: Orkar inte längre....

Förresten det här med att göra sig av med honom. Det kan jag verkligen inte. Jag har funderat på det men inser att jag inte kan.

Nu vet jag att många säger det här om sina hundar men han är verkligen en på miljonen i övrigt. Han är en så fantastisk hund och alla som träffar honom har sagt att han har en helt underbar personlighet. Förrutom att vara själv så finns det inget som han inte kan. Han är superlydig, går att ha med precis överallt, kan umgås med alla hundar (t.o.m. de hundar som är hundaggresiva kan av någon anledning leka med honom och blir jättesnälla. Hela han utstrålar genomsnällhet.), har världens underbaraste personlighet, alltid glad och har fullt med små egenheter som gör honom perfekt.

Han är min drömhund helt enkelt. Eller hade varit om han gick att ha ensam...

Däremot vet jag att om något drastiskt inte förändras inom ett år så kommer jag bli tvungen att lämna bort honom. Nu har jag tur att bo i en lägenhet med 1½ meters betongväggar mellan lägenheterna + har förstående och snälla grannar. Om ett år är inte situationen likadan. KAn inte heller bo i hus igen, jag mår psykiskt dåligt av att bo i hus.
 
Sv: Orkar inte längre....

Vilken jobbig situation.
Förstår att det känns hopplöst, speciellt efter så lång tid.

Antar att du redan testat detta, men ha tv/radio eller liknande kanske kan vara lugnande? Så det inte är helt tyst?

Provat stänga in honom med galler i ett rum och sedan gått ut själv, utan att stänga ytterdörren? (man kan väl gå ut i trappen alla fall, tänkte just eftersom han reagerar på ljudet.)
Börjar han skälla direkt du går ut eller tar det en stund?
Kanske du skulle kunna gå ut i trappen och hinna in igen innan han börjar?
Det kanske skulle kunna avdramatisera det hela lite för honom?
Han ser att matte går ut men att du är tillbaka på en gång igen.
Kanske med något gott i fickan som han får om han är lugn.
Sedan utöka tiden du är ute successivt.

Nu vet inte jag om det skulle hjälpa men kanske kan han då lära sig att det inte är farligt att du går ut, han får godis/ ben om han är lugn och du kommer alltid tillbaka.
När det fungerar kan man backa lite och göra likadant fast med stängd dörr.
 
Sv: Orkar inte längre....

KL

Det slår mig att du skriver att det funkar bättre när hunden lämnas oftare.
För x antal hundar sedan var jag arbetslös och var inte tvingad att lämna hunden som fanns i familjen då. Den hunden lärde sig aldrig att vara själv riktigt.
Det låter som om du är lite i samma sits. Du jobbar hemma och MÅSTE inte lämna hunden.

Kanske skulle du tvinga dig att lämna hunden varje dag! Kanske flera gånger om dagen. Om inte annat så för påhittade ärenden för vanans skull.
 
Sv: Orkar inte längre....

Kl:
Vad händer om du stänger in hunden i buren i tex ett sovrum, sätter på radion på ganska hög volym, väntar en stund så du vet att hunden har somnat och sedan smyger ut genom ytterdörren utan att hunden vaknar? Likadant när du kommer hem. Smyg in så hunden inte hör ytterdörren slå igen.
Kanske kan funka eftersom du sa att han är lugn i buren?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 124
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 377
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 746
Senast: alicegard
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 750
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp