Bäva månde SD

Kl

Jag tror MPs skandal på det stora hela är något positivt.

MP är ett ungt parti utan särskilt många skandaler, de har inte vanan inne som många andra, nu ruskas de om och lär se över sina ideal och vissa mer konservativa inslag tvingas förhoppningsvis kliva åt sidan. Hade det inte brakat ihop nu inför öppna ridåer hade man inte tvingats till denna nyttiga eftertanke.
Jag tror nog MP kan hämta sig, det är dessutom inte valår så de har tiden på sin sida, men självklart kommer det krävas jobb och man kan nog förvänta sig att detta kommer följas upp och granskas i framtiden - vilket är positivt.

Den enda faran är om detta skulle leda till mer islamofobi, å andra sidan är islamofobin redan utbredd i samhället och måste hanteras oavsett.

Så det är positivt att MP har högt uppsatta personer som har bevisat samröre med terrorgrupper/mördare, samt extremister som ser kvinnor som lägre livsformer än män? Dvs, detta är positivt även fast MPs ledare inte riktigt förstår vad problemet med dessa personer är?

Jag skulle vilja att det fanns ett miljöparti, då jag är mycket intresserad av miljöfrågor och dessutom jobbar inom "branschen" så att säga. Tyvärr är MP inte ett miljöparti - det är ett skämt.

Intressant förresten om den utbredda islamofobin, jag undrar på vilket sett du ser den som utbredd i samhället och vad detta orsakar för problem idag? De problem jag personligen ser som är relaterade till islam idag, är de som uppstår pga konservativa muslimer som antingen utövar sexism, xenofobi, rasism, terrorism och hat - eller stöder de som utövar detta.
 
@Foinix

Du skrev att du kan tänka dig ha visst överseende om det är en kvinna som vägrar ta en man i hand eftersom kvinnor inte har samma politiska eller sociala makt att diskriminera. Jag vänder mig mot det eftersom kvinnor i många fall har makten att diskriminera. Om t.ex en kvinnlig chef diskriminerar sina manliga anställda så spelar det inte så stor roll om hennes kön i genomsnitt inte har samma makt att diskriminera eftersom hon har den makten. Därför så menar jag att det är fel att bara se till grupptillhörighet på det sättet du gjorde och att individernas positioner är mer relevanta att analysera. När det kom till Yasri Khan verkade du dela mitt synsätt, då du tog upp hans maktposition som individ och såg inte bara till hans grupptillhörighet. F.ö så ja, jag menade att muslimska män tillhör en mer utsatt grupp än kvinnor i Sverige. Det betyder inte att alla muslimska män är mer utsatta än den mest utsatta kvinnan.

Sen så ja många fall av diskriminering går att se i ett större sammanhang, såsom att diskrimineringen kan vara sprungen ut patriarkala religiösa traditioner. Men jag förstår inte varför det innebär att vi bör ha överseende med diskriminering som inte har den bakgrunden.
 
@Foinix
. F.ö så ja, jag menade att muslimska män tillhör en mer utsatt grupp än kvinnor i Sverige. Det betyder inte att alla muslimska män är mer utsatta än den mest utsatta kvinnan.

Sen så ja många fall av diskriminering går att se i ett större sammanhang, såsom att diskrimineringen kan vara sprungen ut patriarkala religiösa traditioner. Men jag förstår inte varför det innebär att vi bör ha överseende med diskriminering som inte har den bakgrunden.

Man kan nog enkelt konstatera att muslimska kvinnor i Sverige är en betydligt mycket mer utsatt grupp än muslimska män i Sverige.
Vad gäller muslimska män som grupp jämfört med kvinnor som grupp, där är jag betydligt mer tveksam.
Muslimska män har sannolikt en betydligt sämre "status" jämfört med "infödda" män, ja.
Men jämfört med kvinnor är jag väldigt osäker.

Nej, vi bör inte ha överseende med någon form av diskriminering.
 
Så det är positivt att MP har högt uppsatta personer som har bevisat samröre med terrorgrupper/mördare, samt extremister som ser kvinnor som lägre livsformer än män? Dvs, detta är positivt även fast MPs ledare inte riktigt förstår vad problemet med dessa personer är?

Jag skulle vilja att det fanns ett miljöparti, då jag är mycket intresserad av miljöfrågor och dessutom jobbar inom "branschen" så att säga. Tyvärr är MP inte ett miljöparti - det är ett skämt.

Intressant förresten om den utbredda islamofobin, jag undrar på vilket sett du ser den som utbredd i samhället och vad detta orsakar för problem idag? De problem jag personligen ser som är relaterade till islam idag, är de som uppstår pga konservativa muslimer som antingen utövar sexism, xenofobi, rasism, terrorism och hat - eller stöder de som utövar detta.
Det är positivt att det har kommit fram och att de har en chans att lösa detta tills nästa val.

Du har alltså helt missat islamofobin? Förutom sådant som hatbrott kan islamofobi vara diskriminering och allmäna fördomar om hur muslimer är som grupp, de stereotypa uppfattningarna kan nog ses som ett av de vanligaste uttrycken för islamofobi. Bilden som människor har av islam och muslimer är ofta onyanserad, dvs många dömer alla muslimer efter extremister när flertalet muslimer i själva verket är som folk är mest. Dvs inte fundamentalistiska, inte våldsamma, inte antidemokratiska, inte ute efter att införa strikta, religiösa lagar etc.
Du verkar själv lägga problemen enbart på muslimer, sanningen är att vi alla har en skyldighet att bemöta människor efter vad vi vet om dem och inte efter våra fördomar och rädslor.
 
Man kan nog enkelt konstatera att muslimska kvinnor i Sverige är en betydligt mycket mer utsatt grupp än muslimska män i Sverige.

Ja det håller jag med om.

Vad gäller muslimska män som grupp jämfört med kvinnor som grupp, där är jag betydligt mer tveksam.
Muslimska män har sannolikt en betydligt sämre "status" jämfört med "infödda" män, ja.
Men jämfört med kvinnor är jag väldigt osäker.

Jag känner mig inte särskilt osäker. Vi för förvisso ingen statistik på muslimer levnadsförhållanden per se men det finns statistik på sysselsättningsgrad, utbildningsnivå och inkomstnivåer för grupper från olika regioner och länder där majoriteten är muslimer och deras barn. Vi vet även att personer med utländska namn har mycket svårare att landa en jobbintervju (alla muslimer har inte utländska namn men en större andel än gruppen kvinnor har det). O.s.v.

Det går att göra en mycket mer detaljerad genomgång men som snabbfakta jag kan nämna att utomeuropeiska invandrares förvärvsinkomster är ungefär 50% av inrikes föddas. Det är en flera gånger större skillnad än mellan män och kvinnor. Sen så finns det naturligtvis muslimer som är födda i Sverige, utomeuropeiska invandrare som inte är muslimer (även om en stor del av dem kommer från länder med muslimsk majoritetsbefolkning) o.s.v, men det ger en fingervisning åtminstone.
 
Senast ändrad:
Det är positivt att det har kommit fram och att de har en chans att lösa detta tills nästa val.

Du har alltså helt missat islamofobin? Förutom sådant som hatbrott kan islamofobi vara diskriminering och allmäna fördomar om hur muslimer är som grupp, de stereotypa uppfattningarna kan nog ses som ett av de vanligaste uttrycken för islamofobi. Bilden som människor har av islam och muslimer är ofta onyanserad, dvs många dömer alla muslimer efter extremister när flertalet muslimer i själva verket är som folk är mest. Dvs inte fundamentalistiska, inte våldsamma, inte antidemokratiska, inte ute efter att införa strikta, religiösa lagar etc.
Du verkar själv lägga problemen enbart på muslimer, sanningen är att vi alla har en skyldighet att bemöta människor efter vad vi vet om dem och inte efter våra fördomar och rädslor.


Jag reagerade väl på att du tyckte det var positivt, när ledningen inte verkar se det som uppdagats som något särskilt problem.. Dvs jobbar de då på att lösa detta när de inte ens ser det som ett problem? Jag får inte förtroende för att de gör det iaf.

Oj vilka anklagelser jag fick nu. Jag frågade dig om exempel på problem med islamofobi, men istället så lägger jag tydligen "alla problemen enbart på muslimer" ? Islam har orsakat och orsakar problem, som jag gav exempel på. Det är du som säger att jag beskyller muslimer för allt, dock.

Jag borde väl inte ens behöva prata om självklarheten i det du säger? Men för att göra det ändå, självklart är det såsom du säger sant att de stora majoriteten av muslimer inte är extremistiska.

Jag tror verkligen inte att så otroligt många "dömer alla muslimer efter extremister". Även de mest extrema rösterna jag hör och läser brukar göra skillnad på extremister och "vanligt folk". Klart det finns idioter som är undantaget dock. Men de utgör ingen stor majoritet som det verkar som du vill ge sken av, IMO.

Men det som är farligt är just extremisterna och folket som stöder ideologin som extremisterna jobbar utifrån, och det är dem jag pratar om.

Jag bemöter gärna vilka problem du anser jag lägger "enbart på muslimer" ifall du specificerar lite närmre..
 
Gick inte att ändra längre...fortsättning angående tidigare inlägg, @Foinix

För att gå lite mer in på det jag pratade om förra inlägget. Problemet med islamister är inte bara själva terroristerna som utför våldsdåden, det är även stödet och förankringen dessa extrema dåd har hos andra som själva dock inte är extrema nog att utföra dem.

Siffror från 2007:
I Storbritannien ansåg enligt undersökningar 24% av muslimer att självmordsbombningar och andra typer av våld mot civila mål för att skydda Islam kunde vara "rättfärdigade sällan, ibland eller ofta". Motsvarande siffror i Frankrike var 35%, Tyskland 13% och Spanien 25%.

Självklart motsvarar inte detta siffrorna som säger hur många som utför dåden, men det är rätt sjukt IMO, och känns som det bara är en värre situation nu, än då. Så om man har lite avvaktande attityd till Islam i ett land där 35% av muslimer kan tänka sig fall där det är OK att bruka våld mot oskyldiga människor för att "skydda sin religion", kan du kanske berätta för mig om hur det är själva islamofobin då som är det stora problemet i det hela?

Självklart finns det rasister och andra typer av främlingsfientliga personer som hatar muslimer och även de utgör ett problem för vårat samhälle. Du får gärna beskriva de problemen också, jag är inte emot att prata om båda sidornas problem.
 
Senast ändrad:
@Foinix

Du skrev att du kan tänka dig ha visst överseende om det är en kvinna som vägrar ta en man i hand eftersom kvinnor inte har samma politiska eller sociala makt att diskriminera. Jag vänder mig mot det eftersom kvinnor i många fall har makten att diskriminera. Om t.ex en kvinnlig chef diskriminerar sina manliga anställda så spelar det inte så stor roll om hennes kön i genomsnitt inte har samma makt att diskriminera eftersom hon har den makten. Därför så menar jag att det är fel att bara se till grupptillhörighet på det sättet du gjorde och att individernas positioner är mer relevanta att analysera. När det kom till Yasri Khan verkade du dela mitt synsätt, då du tog upp hans maktposition som individ och såg inte bara till hans grupptillhörighet. F.ö så ja, jag menade att muslimska män tillhör en mer utsatt grupp än kvinnor i Sverige. Det betyder inte att alla muslimska män är mer utsatta än den mest utsatta kvinnan.

Sen så ja många fall av diskriminering går att se i ett större sammanhang, såsom att diskrimineringen kan vara sprungen ut patriarkala religiösa traditioner. Men jag förstår inte varför det innebär att vi bör ha överseende med diskriminering som inte har den bakgrunden.
Jag skrev inte att vi bör ha överseende med diskriminering, jag skrev att kvinnor inte har samma förutsättningar att systematiskt förtrycka män via konservativ islam eftersom det är ett patriarkalt system. Jag skrev att jag har svårt att se hur en muslimsk kvinna som vägrade skaka hand med män skulle få det att gå ihop med ideal om jämställdhet, men fortfarande har hon inte alls samma maktposition som en man som använder sig av konservativ islam.

Du tar upp uttalade auktoritetsroller och det är klart att kvinnor kan sitta på sådana, såsom en uppsatt position i ett företag etc, det betyder fortfarande inte att just konservativ islam ger kvinnor samma sociala och politiska makt som män. Ja en kvinna kan ha direkt makt över män genom uttalade auktoritetsroller, men reflektionen gällde inte huruvida en kvinnlig chef har makt över sina anställda utan över skillnaden i politisk och social makt mellan män och kvinnor som använder sig av konservativ islam. I det fallet kan just konservativ islam aldrig ge kvinnan samma makt som mannen eftersom det är en patriarkal tradition.
Det blir ganska svårt att diskutera och reflektera över maktstrukturer om invändningen är "men om vi säger att den som förtrycks av maktstrukturen i fråga sitter som chef i ett företag, vad händer då?" Svaret är att då är hen chef, men det raderar ju inte ut maktstrukturer som sträcker sig utöver tilldelade auktoritetsroller.

Khans "formella" maktposition som individ har fortfarande med maktstruktur och grupptillhörighet att göra. Formell makt i form av tilldelad auktoritet (såsom politiska uppdrag) går ju ofta hand i hand med andra maktstrukturer, dvs i sammanhang där konservativ islam är starkt kan det vara betydligt lättare att nå en "formell" maktposition som man. Khans tilldelade politiska uppdrag talar inte alls emot vad jag tagit upp om hans strukturella makt som man inom konservativ islam, tvärtom passar det in precis i den patriarkala maktstrukturen jag beskrivit i flera sidor nu, till synes utan att komma någon vart. Samspel mellan "formell" makt och mer informell makt missar man också om man enbart ser till individens tilldelade auktoritet utan att reflektera över hur det kan ha blivit så.
 
Jag reagerade väl på att du tyckte det var positivt, när ledningen inte verkar se det som uppdagats som något särskilt problem.. Dvs jobbar de då på att lösa detta när de inte ens ser det som ett problem? Jag får inte förtroende för att de gör det iaf.

Oj vilka anklagelser jag fick nu. Jag frågade dig om exempel på problem med islamofobi, men istället så lägger jag tydligen "alla problemen enbart på muslimer" ? Islam har orsakat och orsakar problem, som jag gav exempel på. Det är du som säger att jag beskyller muslimer för allt, dock.

Jag borde väl inte ens behöva prata om självklarheten i det du säger? Men för att göra det ändå, självklart är det såsom du säger sant att de stora majoriteten av muslimer inte är extremistiska.

Jag tror verkligen inte att så otroligt många "dömer alla muslimer efter extremister". Även de mest extrema rösterna jag hör och läser brukar göra skillnad på extremister och "vanligt folk". Klart det finns idioter som är undantaget dock. Men de utgör ingen stor majoritet som det verkar som du vill ge sken av, IMO.

Men det som är farligt är just extremisterna och folket som stöder ideologin som extremisterna jobbar utifrån, och det är dem jag pratar om.

Jag bemöter gärna vilka problem du anser jag lägger "enbart på muslimer" ifall du specificerar lite närmre..
MP är inne i något av en kris och språkrören kommer enligt utsago ställa sina platser till förfogande på kongressen, vad exakt krävs det för att du ska se det som att de tar det på allvar?

Jag håller inte med om att det är ovanligt med islamofobi/rasism gentemot muslimer.
 
MP är inne i något av en kris och språkrören kommer enligt utsago ställa sina platser till förfogande på kongressen, vad exakt krävs det för att du ska se det som att de tar det på allvar?

Jag håller inte med om att det är ovanligt med islamofobi/rasism gentemot muslimer.

Hm, de har inte sagt något som får mig att känna att de tog Kaplans samröre med terrorister på allvar, och Fridolins inställning till Khan-grejen var att han inte förstod riktigt vad problemet var.

Så tja, nått mer än det krävs tycker jag? Men visst, avgår de så tycker jag det är en bra sak iaf.. fast det beror ju iofs å andra sidan verkligen på vem som ska ersätta dem.
 
Senast ändrad:
Absolut! Även om vissa av dedär har varit värre än andra då, men detta är ju en självklarhet?

Gott. Extremism är farligt för ett samhälle oavsett om det rör sig om kristna fundamentalister, islamister eller SD-rasister. Därför ska vi stå upp för kunskap och människors lika rättigheter och rätt till likabehandling oavsett vad alla dessa stollar anför.
 
Gott. Extremism är farligt för ett samhälle oavsett om det rör sig om kristna fundamentalister, islamister eller SD-rasister. Därför ska vi stå upp för kunskap och människors lika rättigheter och rätt till likabehandling oavsett vad alla dessa stollar anför.

Det är klart! Men jag vet inte vad det hade att göra med nått jag skrev?
 
kl

Ett av det stora problemen som jag ser det, är att många tror det existerar en slags gemensam muslimsk identitet och de ser denna identitet som väsensskild, helt olik "vår egen".

Det är ett problem inte bara för de muslimer som drabbas av andras fördomar, det är ett problem eftersom det hindrar oss från att se våra egna snedsteg. Det hjälper oss inte att se klart på våra egna tillkortakommanden att kasta sten i glashus och starkt förknippa vissa frågor med "de andra" när vi själva har i princip exakt samma frågor att ta itu med, kanske bara i något annorlunda form.
 
kl

Ett av det stora problemen som jag ser det, är att många tror det existerar en slags gemensam muslimsk identitet och de ser denna identitet som väsensskild, helt olik "vår egen".

Det är ett problem inte bara för de muslimer som drabbas av andras fördomar, det är ett problem eftersom det hindrar oss från att se våra egna snedsteg. Det hjälper oss inte att se klart på våra egna tillkortakommanden att kasta sten i glashus och starkt förknippa vissa frågor med "de andra" när vi själva har i princip exakt samma frågor att ta itu med, kanske bara i något annorlunda form.

Jag vet inte riktigt vilka frågor du menar bara? Det finns en gemensam muslimsk identitet, som utgörs av den religiösa tron. Sen finns det förstås varianter av den, vars grupper mycket väl kan rakt ut hata varann. Men att säga att det inte finns någonting gemensamt blir rätt konstigt. Men visst, man kan specificera tex shia eller sunni också, för att göra det lite noggrannare, det håller jag med om.

Jag iaf pratar om extremism i form av hemsk människosyn och våld, dvs mer specifikt det som är kopplat till religiös tro. Visst är det sånt som finns hos andra grupper också, och absolut inte behöver vara kopplat till en gemensam nämnare. Men poängen är att det kan vara kopplat på så vis, och i många fall är det.
 
Ja, vi bör respektera att andra människor väljer andra värderingar - i sina hemländer men inte i Sverige.
I Sverige bör våra invandrare - faktiskt - respektera VÅRA värderingar.
Även andra generationens invandrare bör respektera VÅRA västerländska värderingar.

Ja, och det är den process vi nu ser i Sverige. I hela Europa har man nu övergett tankarna på ett mångkulturellt samhälle. Sverige tycks bli sista land i Europa till att komma till den slutsatsen. Bättre sent än aldrig som man säger.
 
Ja, och det är den process vi nu ser i Sverige. I hela Europa har man nu övergett tankarna på ett mångkulturellt samhälle. Sverige tycks bli sista land i Europa till att komma till den slutsatsen. Bättre sent än aldrig som man säger.

Det där stämmer ju inte heller alls, egentligen. Vi har redan mångkulturella samhällen i princip alla Europas länder, till mindre eller större utsträckning förstås. Det som sker nu handlar mer om en extrem ökning i invandringstakt och brist på anpassning och integrering, såväl som att det är omöjligt att finansiera förstås.

Jag vet inte om nån av er har lyssnat på intervjuer med tex ledare inom Pegida/EDL? Oavsett vilket epitet man vill sätta på dem så är det intressant att få insikt i hur alla parter tänker, IMO. Jag lyssnade på Tommy Robinson i några intervjuer, och jag får faktiskt inte ens känslan av att tom en person som honom är särskilt motsatt mångkultur egentligen, iaf inte om man tror att han säger vad han ärligt tycker och tänker. Han har trots allt växt upp och levt i ett samhälle där en hel rad etniciteter och religiösa tillhörigheter funnits under en längre tid, men det är ju först nu som de här organisationerna blivit större och vinner mark.. Nått är det ju som är annorlunda nu, och det är inte så enkelt som att säga "nu kommer mångkulturen".

Edit: Kom på i efterhand att du kanske menade "mångkulturellt samhälle" i den meningen att det då skulle vara ett segregerat samhälle med flera "officiella" kulturer inom gränserna på nått vis?
 
Senast ändrad:
Det där stämmer ju inte heller alls, egentligen. Vi har redan mångkulturella samhällen i princip alla Europas länder, till mindre eller större utsträckning förstås. Det som sker nu handlar mer om en extrem ökning i invandringstakt och brist på anpassning och integrering, såväl som att det är omöjligt att finansiera förstås.

Jag vet inte om nån av er har lyssnat på intervjuer med tex ledare inom Pegida/EDL? Oavsett vilket epitet man vill sätta på dem så är det intressant att få insikt i hur alla parter tänker, IMO. Jag lyssnade på Tommy Robinson i några intervjuer, och jag får faktiskt inte ens känslan av att tom en person som honom är särskilt motsatt mångkultur egentligen, iaf inte om man tror att han säger vad han ärligt tycker och tänker. Han har trots allt växt upp och levt i ett samhälle där en hel rad etniciteter och religiösa tillhörigheter funnits under en längre tid, men det är ju först nu som de här organisationerna blivit större och vinner mark.. Nått är det ju som är annorlunda nu, och det är inte så enkelt som att säga "nu kommer mångkulturen".

Edit: Kom på i efterhand att du kanske menade "mångkulturellt samhälle" i den meningen att det då skulle vara ett segregerat samhälle med flera "officiella" kulturer inom gränserna på nått vis?

Det är klart att frågan om mono eller mångkulturellt samhälle är en flytande skala. Du har fog för att påstå att det fortfarande finns utrymme för olikheter men acceptansen för andra än västerländska kulturer är stadigt minskade. I Tyskland talar man öppet om att invandrarna måste lära sig västerländska värderingar om de ska få stanna.

I Sveriges riksdag säger nu statsministern att i Sverige hälsar vi genom att ta i hand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp