Bajsar för lite?

Bukefalos 30 år!

Novisis

Trådstartare
Jag tycker att häst bajsar för lite i perioder. Har haft lindrig kolik vid två tillfällen senaste veckorna. Har uppvärmd termobar. Får uppblött foder en gång/dygn. Går på lösdrift, motioneras regelbundet. Vad kan jag göra för att hon ska bajsa mer, och förhindra fler kolikanfall?

Hur mycket bajsar hon när ni rider?

Red ut förra helgen och var ute 1,5 timma och då fick många hästar igång magen 😅
Den jag red bajsade 3 gånger

Jag tycker att häst bajsar för lite i perioder. Har haft lindrig kolik vid två tillfällen senaste veckorna. Har uppvärmd termobar. Får uppblött foder en gång/dygn. Går på lösdrift, motioneras regelbundet. Vad kan jag göra för att hon ska bajsa mer, och förhindra fler kolikanfall?
Se till att hästen dricker tillräckligt, kanske ta in hästen och låt den dricka där om den vill. Min häst drack på vintern alltid upp allt vatten jag gav honom i boxen när jag tog in honom så jag erbjöd alltid vatten i hink vid intag. Han hade också termobar på lösdriftet men hästar är ju bekväma och jag tror inte dom alltid gick ner och drack som dom skulle.

Och öka motioneringen om hästen inte rör sig tillräckligt i hagen, speciellt på vintern så går ju inte hästar jättemycket även om dom står på lösdrift. Så ut och rid mer skulle jag säga, och erbjud vatten i hink när hon kommer in före och efter ridturen.

Svårt att säga hur mycket hon bajsar i normala fall och hur mycket när det är lite. Men mindre är det ☺️ Oftast bajsar hon en gång under en "normal" ridtur (45-60 min), men tycker det är flera ridturer senaste tiden då hon inte bajsat alls.

Se till att hästen dricker tillräckligt, kanske ta in hästen och låt den dricka där om den vill. Min häst drack på vintern alltid upp allt vatten jag gav honom i boxen när jag tog in honom så jag erbjöd alltid vatten i hink vid intag. Han hade också termobar på lösdriftet men hästar är ju bekväma och jag tror inte dom alltid gick ner och drack som dom skulle.
Hon erbjuds alltid vatten när jag borstar henne. Dricker oftast inte då. Lägger lite hö i vattnet, och det äter hon upp iallafall.

Hon erbjuds alltid vatten när jag borstar henne. Dricker oftast inte då. Lägger lite hö i vattnet, och det äter hon upp iallafall.
Skulle kunna tänka mig att det är det då att hon antagligen rör på sig väldigt lite i hagen, dom flesta hästar står ju stilla och äter på vintern upplever jag. Speciellt om dom har fri tillgång på hö. Så mer motion kanske, så kroppen kommer igång litegrann. Det kan också påverka så att hon dricker lite mera.

Skulle kunna tänka mig att det är det då att hon antagligen rör på sig väldigt lite i hagen, dom flesta hästar står ju stilla och äter på vintern upplever jag. Speciellt om dom har fri tillgång på hö. Så mer motion kanske, så kroppen kommer igång litegrann. Det kan också påverka så att hon dricker lite mera.
De har inte fri tillgång, men rör sig helt klart mindre än övriga året. Sprider ut höet över stora ytor, men det blir ju inte överdrivet mycket rörelse iallafall.

Jag ger mina en matsked salt i fodret varje dag, hade gärna gett mer men då äter de inte upp. Märker stor skillnad på att de dricker mer.

Jag gillar verkligheten konceptet lösdrift men det finns nackdelar och en av dem är att man inte har lika mycket koll på hur hästen äter, dricker osv. Studier visar ju att lösdrift minskar risken för kolik men det är ju på ett generellt plan som inte kan överföras till alla individer eller alla lösdrifter. Fortsätter problemet hade jag valt att byta stall.

Hösilage, ts runt 80.

Vid närmare eftertanke är bajset lite mörkt och hårt, så för lite vätska är nog boven.
Ja det låter klokt. Du får försöka att hitta lösningar till att få i hästen mer vätska men om problemet kvarstår så behöver du nog tänka om och byta miljön.

Har du provat ha i koncentrerad äppeljuice eller liknande?
Tagit vattenprov? Det kanske är nåt som gör att det smakar dåligt. Behöver inte vara otjänligt men kanske bara nåt hon inte gillar smaken av.

Liknande trådar

• Gasig häst
  • R
    Går det att få lite tips kring foder?
  • Stötta häst i sjukhage
  • Lite råd - katt som kräks

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur