Bajsar inte helt ok av torrfoder.

jkbpower

Trådstartare
Hej,
Har en Grand Danois som är snart 8mån.
Han åt Royal Canin när vi hämtade honom hos uppfödaren men eftersom jag inte tyckte han bajsade helt ok så bytte vi och provade magnussons.
Ingen större skillnad faktist. Korvarna är liksom lösa så det knappt går a plocka upp och så ska det ju inte vara.
Fick tips att prova Pro Plan(tror det var kyckling i den) och ungefär lika.
Han åt nåt olämpligt för nån vecka sedan och då blev det lite fart på magen så jag har kokat ris och kyckling åt honom som jag kört en vecka och då blev det bra.
Fick tips att prova Standardt MILD som jag började blanda med riset och kycklingen lite smått och det har funkat bra.
Sen fick han bara torrfoder och första och andra dan såg det bra ut men nu börjar det bli lösare igen.
Nån som kan ha en aning om vad som gör att det blir så. Han är ju pigg och glad annars. (lite för pigg :-)).
Nu tänkte jag köra Standardt et tag till för att se om mage och tarmar vänjer sig. Har även ett mag pulver från standardt som ska neutralisera tarmfloran så kör ett tag så får vi se.
Men alla tips är välkommna.

mvh
Jimmy
 
Vår valp var likadan, vi bytte från ett annat torrfoder till Magnussons utan skillnad. Han var inte dålig i magen direkt men bajsade väldigt kletigt och mjukt, och ofta.

I samband med att han åt något dumt ute i skogen och blev jättesjuk och sen inte repade sig riktigt så testade vi för giardia. Resultatet var positivt så då behandlade vi och gav vetfoder (royal canin) ett tag. Efter detta blev han helt bra i magen, nu äter han Magnussons och nordic färskfoder.

Kanske inte stämmer för din valp, men kan kanske vara värt att testa om foderbyten inte funkar.
 
Enligt min erfarenhet så beror smetigt bajs och stora högar nästan alltid på att det är för mycket vete i fodret. Testa att hitta ett foder utan vete eller som innehåller en mindre mängd vete och se om det blir skillnad. Min hund skiter också som en ko när det är för mycket vete i fodret och min förra hund hade samma problem.
 
Har också funderat på om det kan vara nåt typ giardia men eftersom han verkar hur bra som helst när han äter vanligt ris och kokt kyckling borde det inte vara det tänker jag. Men jag ska nog kolla i alla fall om han inte blir bättre snart.

Just nu har jag Standardt Mild och så här står det på innehållet:
1626097659027.png

Och det verkar inte vara nåt veta alls i det fodret.
Sen är det ju en hel del tillsatta vitaminer och annat som Koppar,magnesium,Kobolt och zink mm. (hmm undrar om det är nyttigt allt det där egentligen).

Man kan kanske vara känslig för sånna metaller också tänker jag för det är det väl i alla foder i stort sett.
 
Har också funderat på om det kan vara nåt typ giardia men eftersom han verkar hur bra som helst när han äter vanligt ris och kokt kyckling borde det inte vara det tänker jag. Men jag ska nog kolla i alla fall om han inte blir bättre snart.

Just nu har jag Standardt Mild och så här står det på innehållet:
Visa bifogad fil 73484
Och det verkar inte vara nåt veta alls i det fodret.
Sen är det ju en hel del tillsatta vitaminer och annat som Koppar,magnesium,Kobolt och zink mm. (hmm undrar om det är nyttigt allt det där egentligen).

Man kan kanske vara känslig för sånna metaller också tänker jag för det är det väl i alla foder i stort sett.

Tro mig, både du och din hund behöver de där metallerna (benämns som mineral/spårämnen när de ingår i kosttillskott/föda). Kolla en en random burk multivitamin med mineraler för människor så kommer du att hitta en liknande lista.

Allt är giftigt i fel mängd men vi behöver dessa spårämnen för att vår kropp ska fungera.
 
Du har byt foder 4 ggr på 6 månader, det är ganska ofta, att byta foder ofta kan göra magen orolig.
Jag skulle göra en koll på avföringen för att utesluta sjukdomar/parasiter/mask.
Och sedan skulle jag blanda 50% Royal Canin Gastro Intestinal Junior med 50% av ett valpfoder för storväxta hundar.
 
Jag håller helt med @iNHALE, det är inte konstigt att hunden bajsar löst när fodren innehåller mestadels majs, ris eller vete. Det blir så då.
Innehållen i fodren står i mängdordning, så det som står först är det mest av. Själv avstår jag alla foder som har icke-animaliska första ingredienser.
 
Innan man börjar hatta av och an med foder (det är så typiskt att folk kommer och rekommenderar det som funkar för just deras hund) så kollar man parasiterna. Kan mycket väl vara giardia.

Sen, om proverna är negativa (se till att få ett ordentligt giardiaprov, med tre dagars insamling) så kan man börja med ett lättsmält foder för att lugna magen. Typ RC gastro.
 
Torrfoder är långt ifrån det bästa man kan ge. Många ingredienser är saker som hundar inte kan smälta optimalt. Har du provat färskfoder?
 
Jag håller helt med @iNHALE, det är inte konstigt att hunden bajsar löst när fodren innehåller mestadels majs, ris eller vete. Det blir så då.
Innehållen i fodren står i mängdordning, så det som står först är det mest av. Själv avstår jag alla foder som har icke-animaliska första ingredienser.

Det är dock ett lite förenklat sätt att tänka. En del fodertillverkare använder många olika icke-animaliska ingredienser, som sammanslaget skulle hamna före animalierna om det i stället var ett foder med t ex bara ris i. Om fodret dessutom listar färska animalier som ingredienser måste man räkna om det till torrvara för att få en korrekt jämförelse. Jag gjorde för några år sedan en fullständig uträkning på ett av de då väldigt populära torrfodermärkena(tror att det var Acana Red), och den sorten jag tittade på innehöll inte mer animalier än t ex det svensktillverkade fodret Standardt Original Extra, där ris är första listade ingrediensen. Dessutom innehöll Acana vegetabilier med högre proteinhalt, om man vill att proteinet i fodret i så stor utsträckning som möjligt ska vara animaliskt. Nåja, det är nog överkurs.

Själv bryr jag mig mest om hur hundarna mår på fodret. Hundar har inga problem att smälta vegetabilier eller spannmål i torrfoder. Huvudsaken är att de är fina i hull, päls och allmänt mående.
 
Innan man börjar hatta av och an med foder (det är så typiskt att folk kommer och rekommenderar det som funkar för just deras hund) så kollar man parasiterna. Kan mycket väl vara giardia.

Sen, om proverna är negativa (se till att få ett ordentligt giardiaprov, med tre dagars insamling) så kan man börja med ett lättsmält foder för att lugna magen. Typ RC gastro.

Tycker att detta låter som ett bra förslag. Om det är en parasit som ställer till det spelar det ju ingen roll hur många foderbyten man gör. Det kanske är bra att höra med uppfödaren också, om hen vet om de andra valparna är risiga i magen eller om hundarna i släkten är känsliga mot något i foderväg?
 
Ja alltså jag har inget emot färskfoder eller barf och ger helst detta själv också. Men det har blivit något av en trend att genast ge exempel på femton foder som är bättre och som ska testas. Jag vet hundägare som bytt foder efter foder för att alla skriver att nåt annat är bättre. Hundens mage blir bättre, sämre igen, och så byter man foder än en gång.

För att veta vilket foder man ska byta till så måste man ju få hjälp med att reda ut vad som är fel. Har hunden halsbränna, är den allergisk, har den en parasit...

Och spannmål är liksom inte farligt eller automatiskt dåligt för en hund

(ps jag ger helt spannmålsfritt själv men av medicinska skäl)
 
Ta ett giardiaprov. Min valp kom med giardia, han var symptomfri på färskfoder och hemlagat men oavsett torrfoder så var bajset kladdigt. I övrigt var han pigg o glad, inte tunn. Efter detta har jag blivit mer medveten om hur vanligt det är med giardia och hur lätt det smittar så jag skickar regelbundet in bajsprover.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp