Baka bröd

Jag vill baka bröd! Vilka är era bästa recept? Helst så saftigt som möjligt :d
Det beror väl på vilken sorts bröd du gillar? Ljust, mörkt, grovt, fint, med russin, frön nötter eller dadlar.

Bröd är enkelt.
Min grund är 1 liter vätska till två paket jäst och 2 fulla mått om 13 dl med mjöl.
Sedan varierar jag mjölet, degvätskan och kryddor och frön.
 
Det beror väl på vilken sorts bröd du gillar? Ljust, mörkt, grovt, fint, med russin, frön nötter eller dadlar.

Bröd är enkelt.
Min grund är 1 liter vätska till två paket jäst och 2 fulla mått om 13 dl med mjöl.
Sedan varierar jag mjölet, degvätskan och kryddor och frön.
Jag gillar allt bröd. Ville veta om ni har några favoritrecept :)
 
Jag gillar allt bröd. Ville veta om ni har några favoritrecept :)
Oki. Bakar nästan alltid på en liter.

Jag använder 1/3 grahamsmjöl, några dl grovt rågmjöl och resten vetemjöl special.
Linfrö, solrosfrönoch pumpafrön. Gärna lite skållade klippta rågkärnor också. Rejält med rapsolja och en liten klatt sirap för jäsning. Halvannan msk salt.
Äppeljuice istället för vatten gör brödet saftigare och lite sötare.

Ibland blandar jag i havremjöl eller havregryn.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 712
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
549
Senast: manda
·
Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
605
Senast: cambodia
·
Mat Ja, vad är din comfort food? Det man äter när man är lite ruggig, behöver muntras upp, eller bara vill trösta sig och må bra. Mina...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp