Bakbenshälta

Rosen

Trådstartare
Är det någon som har erfarenheter av hästar som blivit halta p.g.a. spark från annan häst i hagen som träffat bakdelen. Veterinären trodde att min häst var halt för att han fått spark någonstans kring höftben/lårben.Täcket hade fått en stor reva på den sidan troligen av en ordentlig spark. Han är nu behandlad med cortisonsprutor 3 gånger med fem dagar mellan rum och är ännu inte helt bra. Det jag undrar över är om ni vet om en muskelskada kan ta så lång tid att läka? Kan något annat ha tagit skada än muskler på ett sånt ställe? Man tycker ju att skinkan med sina stora kraftiga muskler borde skydda ev leder. Ju mer man börjar fundera ju mer osäker blir man. Tacksam för svar från någon med samma erfarenheter.
 
En spark som träffar "klockrent" över muskler kan ta tid att läka. Du har kanske hört talas om "lårkakor", eventuellt haft någon själv? Om din veterinär inte tror att någon led har tagit skada är det läge att anlita en hästmassör. Om du inte vill/kan det kan du prova att massera med liniment varje dag och efter det gå en liten runda. Muskelskador kan som sagt vara sega men med massage kan man förkorta rehabiliteringen. Den viktigaste hjälpen man kan ge vid spark etc är den akuta hjälpen som består av att man trycker på skadan med något kallt i 10-12minuter(som fotbollsspelare tex som blivit sparkade). Detta ska ske precis när skadan har hänt vilket ibland är omöjligt. Om hästen är mycket öm på skadan kan du ändå nu prova med att kyla ner med is några minuter varje dag några dagar och sen ge daglig massage.
Lycka till!
 
Tack för dom goda råden. Jag har gett honom massage med liniment varannan dag. Det som gör mig lite tveksam är att jag inte tycker att han ömmar någonstans men fortfarande är halt när man longerar honom.
 
Blödningen som blev i musklerna efter sparken kan sitta ganska djupt och på det sättet störa rörelsen. Undvik att longera så länge hästen är halt. Haltar den på rakt spår? Om inte, håll dig till rakt spår ett tag i skritt och bygg hästen så. Om du är osäker rekommenderar jag ändå dig att plocka ut en massör och/eller en veterinär. Ibland ligger störningen i musklerna längre ifrån själva skadeplatsen. Blödningen kan ha lagt sig på ett "annat håll". När du masserar din häst(om den inte ömmar) gör du det ganska hårt, annars kommer du inte ner i musklerna. Se upp så hästen inte kickar dig om du råkar hitta en punkt som gör ont. Mer än en snäll häst har kickat till av smärtor som en reflex. Håll ena handen på hästens bakknä så stoppar du kicken effektivt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 112
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp