Många frågor om att äga och träna Siberian Husky

millan89

Trådstartare
Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa två stycken och kanske utöka ännu mer med tiden, om vi tycker att det fungerar. Jag skulle vilja börja med dragsport, och vill gärna att detta ska bli en stor del av mitt liv och min livsstil. Har sysslat med hästar förut, men blivit mer hundintresserad med åren. Inom de närmaste fem åren planerar vi att flytta norrut, kanske till Kiruna, och vi hoppas på att kunna bo någonstans ute i skogen, på egen gård. Eftersom jag är en dagdrömmare så tänker jag mycket på detta, och ett antal frågor har dykt upp i mitt huvud, som jag hoppas att någon ska vilja svara på. När våra planer blir mer konkreta så kommer jag också att göra mer ordentlig research, prata med uppfödare, hälsa på huskygårdar osv. Så jag är väl medveten om att min okunskap är stor i det här läget, men jag har många år på mig att samla på mig kunskap, och man måste ju börja någonstans. Så till frågorna:

1. Är det alls möjligt att kombinera varsitt heltidsjobb med huskies? Och har man dem i så fall på dagis, eller har man dem i hundgård? En vanlig sällskapshund hade man ju aldrig haft i hundgård hela dagarna, men jag har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att huskyägare har sina hundar så. Blir det inte hemskt tråkigt för dem, även om man sedan motionerar och dragtränar dem på fritiden? Hunden jag har nu hade nog mördat mig om jag fick för mig att lämna honom så, och en annan hund som sällskap hade varit en klen tröst för honom. Fungerar huskies helt enkelt annorlunda?

2. Vi har sommarstuga i södra Sverige och kommer antagligen att vilja tillbringa sisådär två veckor där varje sommar i resten av våra liv. Är det "elakt" att ta med hundarna längre söderut, i och med att de inte är så förtjusta i värme?

3. Jag läste att man börjar träna draghundar tidigt. Men jag har också fått lära mig att en hund under ett år inte ska motioneras intensivt alls. Hur går det ihop? Igen: Är huskies helt enkelt annorlunda än andra hundar? Utvecklas de på ett annat sätt?

4. Mår en väl omhändertagen husky som får syssa med dragsport så bra som jag hoppas och tror? Pratade lite med min kompis, som själv sysslar med travsport men aldrig sysslat med draghundar. Hon sa att hon tycker så synd om draghundarna, för att de verkar så "hispiga" och för att de sliter så på kroppen att dra tunga människor i flera mil. Hennes bild av det hela skiljde sig alltså kraftigt från min. Vad har ni för åsikt om detta?

5. Man brukar ju säga att en hund inte blir trött och tillfredsställd hur mycket den än motioneras. Det som krävs är mental aktivering. Hur brukar huskyägare aktivera sina hundar mentalt? Är det nödvändigt att t.ex. spårträna dem också?

6. Min tanke är att dragträna sisådär tre gånger i veckan, ta promenader övriga vardagar och åka på längre utflykter på helgerna. Det är så jag vill leva mitt liv, då hade jag varit hemskt lycklig. Men hade hunden varit lycklig? Låter det som ett bra upplägg, eller underskattar jag huskyns behov?
 
Jag väljer att bara svara på fråga 2 och 5, resten lämnar jag till "draghundsexperter".

Fråga 2: Jag har två bekanta som bor här nere på Västkusten. En med 2 Huskys och en 4 Malamute. De kör barmarksdrag (kickbike) pga snöbrist och deras hundar mår utmärkt av att bo och "arbeta" här. När snö finns så passar de givetvis på att nyttja även den. Hon med Malamuterna åker en del norrut också men kort sagt. Hundarna mår inte dåligt av att vistas här.

5: Dessa hundar har inget intresse öht av hjärngympa utan det är motion i stor mängd som gäller. Huskyarna lever inne som familjehundar och hänger med på mycket utflykter och aktiviteter som alla andra "svenssonvovvar" vilket i sig ger mental stimulans.
 
Först och främst: Jättebra att du undersöker saken ordentligt innan du skaffar din hund, och verkligen tänker på dess behov osv!

Ang hundgård så beror det ju SÅ mycket på hur hundgården är utformad. Jag gissar att när du tänker på hundgård så ser du framför dig en liten tråkig grusruta med högt staket och en hundkoja i ena hörnet? En hundgård kan vara så mycket mer!
Här har du lite om hur en med just siberian husky berikat hundgård: https://www.qurts.se/sidor/artikell-berikning-eller-aktivering.html
Här är en annan, även det med siberian husky: https://www.raxeiras.se/2017/06/03/nya-hundgarden-berikning/
Och en väldigt bra sida från en kennel med canaan dog: http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=hagnberikn&parent=om kc

När det gäller mental träning så finns det ett flertal raser som inte vill ha den mentala träningen, utan som har just fysisk träning som "sin grej". Det GÅR ofta att träna lite mentala grejer med sådana hundar ändå, men de är då svårmotiverade, har dålig mental uthållighet och man behöver ofta träna först bara på att kunna belöna hunden och få den att alls vilja göra saker med sin människa. Sådana hundar behöver få köra slut på sig fysiskt, och det är ofta svårt att göra det pga jaktinstinkter eller annat vilket gör att de hundarna inte är hundar för "vem som helst" som vill ha enkel sällskapshund att träna lite med (vilket vissa felaktigt tänker så fort de hör att hundarna inte vill träna mycket mentalt). Dit kan man räkna in tex sibierian husky och flera draghundar, samt vinthundar och säkert några fler raser utöver det.

Sedan finns det ju många andra raser än just siberian husky som fungerar bra som draghundar. Där är det väl frågan då om man vill ha en aktiv sällskapshund som drar lite ibland, eller just en renodlad draghund som måste få dra för att må bra. Hur mycket just en siberian husky kräver överlåter jag dock till andra att svara på. Jag har bara träffat ett fåtal, som tyvärr inte fick dra och som var allt annat än trevliga pga det.
 
Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa två stycken och kanske utöka ännu mer med tiden, om vi tycker att det fungerar. Jag skulle vilja börja med dragsport, och vill gärna att detta ska bli en stor del av mitt liv och min livsstil. Har sysslat med hästar förut, men blivit mer hundintresserad med åren. Inom de närmaste fem åren planerar vi att flytta norrut, kanske till Kiruna, och vi hoppas på att kunna bo någonstans ute i skogen, på egen gård. Eftersom jag är en dagdrömmare så tänker jag mycket på detta, och ett antal frågor har dykt upp i mitt huvud, som jag hoppas att någon ska vilja svara på. När våra planer blir mer konkreta så kommer jag också att göra mer ordentlig research, prata med uppfödare, hälsa på huskygårdar osv. Så jag är väl medveten om att min okunskap är stor i det här läget, men jag har många år på mig att samla på mig kunskap, och man måste ju börja någonstans. Så till frågorna:

1. Är det alls möjligt att kombinera varsitt heltidsjobb med huskies? Och har man dem i så fall på dagis, eller har man dem i hundgård? En vanlig sällskapshund hade man ju aldrig haft i hundgård hela dagarna, men jag har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att huskyägare har sina hundar så. Blir det inte hemskt tråkigt för dem, även om man sedan motionerar och dragtränar dem på fritiden? Hunden jag har nu hade nog mördat mig om jag fick för mig att lämna honom så, och en annan hund som sällskap hade varit en klen tröst för honom. Fungerar huskies helt enkelt annorlunda?

2. Vi har sommarstuga i södra Sverige och kommer antagligen att vilja tillbringa sisådär två veckor där varje sommar i resten av våra liv. Är det "elakt" att ta med hundarna längre söderut, i och med att de inte är så förtjusta i värme?

3. Jag läste att man börjar träna draghundar tidigt. Men jag har också fått lära mig att en hund under ett år inte ska motioneras intensivt alls. Hur går det ihop? Igen: Är huskies helt enkelt annorlunda än andra hundar? Utvecklas de på ett annat sätt?

4. Mår en väl omhändertagen husky som får syssa med dragsport så bra som jag hoppas och tror? Pratade lite med min kompis, som själv sysslar med travsport men aldrig sysslat med draghundar. Hon sa att hon tycker så synd om draghundarna, för att de verkar så "hispiga" och för att de sliter så på kroppen att dra tunga människor i flera mil. Hennes bild av det hela skiljde sig alltså kraftigt från min. Vad har ni för åsikt om detta?

5. Man brukar ju säga att en hund inte blir trött och tillfredsställd hur mycket den än motioneras. Det som krävs är mental aktivering. Hur brukar huskyägare aktivera sina hundar mentalt? Är det nödvändigt att t.ex. spårträna dem också?

6. Min tanke är att dragträna sisådär tre gånger i veckan, ta promenader övriga vardagar och åka på längre utflykter på helgerna. Det är så jag vill leva mitt liv, då hade jag varit hemskt lycklig. Men hade hunden varit lycklig? Låter det som ett bra upplägg, eller underskattar jag huskyns behov?

Vi har 5 alaskan husky, 2 siberian husky (samt en siberian på lån till sommaren), 3 jakthundar (en stövare och två beaglar). Det är min karl som håller på med draghundarna men lite koll har jag.
Både siberian och alaskan är flockdjur och trivs bäst med sällskap av andra hundar. Våra huskysar bor ute året om (kommer självklart in ibland en och en men blir körigt att ha 11 hundar inne 😅). Hundgården är till för vila och bus mellan varandra, men det är vila de ska göra för att orka dra. De trivs alldeles utmärkt där ute, nöjda över att komma in ibland men tycker oftast det är alldeles för varmt inne och vill ut.
Även jakthundarna är ute dagtid men kommer in nattetid för det är det de är vana vid.
Oftast har huskyägarna sina hundar ute eftersom man sällan bara har en eller två, utan kanske 6-40 st 😉

2. Våra älskar sol och värme sommartid, ligger gärna i solen och myser, men inte komma in vintertid då de har riktigt tjock päls för att klara -30. Så självklart kan de följa med på resa söder ut.

3. Inte riktigt min avdelning. Men en husky tränas oftast relativt tidigt men anpassat efter ålder. Vi har en på 1,3 år hemma. Han springer med någon mil, men ibland får han åka på släden för att vila. Vid 18 mån anses de vara redo att tävla. Finns lite forskningar som även visar att vi belastar våra hundar för lite i tidig ålder, är alldeles för försiktiga och därför har problemen ökat. Ser sällan de problemen varken bland drag eller jakthundar där hundarna börjar tränas relativt tidigt i varierande terräng, men noggrant lyssna på hunden och eftersom belasta den mer. Sommar och hösttröning är viktig. Men den frågan kommer du få 100 olika svar på.

4. Anledningen till att de är hispiga är oftast uppfostran men även att de blir så glada av att få dra. Sen vår personliga erfarenhet av siberian är att de är mer hispiga och skrikiga än alaskan 😉 Inga fler siberian hos oss. Har en bekant som har släktingar för turister, hon har över 40 husky, de står stilla i väntan på att få springa, hon ger alla 40 hundar mat och de väntar på klartecken innan de äter osv, väldigt väluppfostrade och älskar att dra.
Men att det skulle vara synd för dom att dra, aldrig. Men ska du köra släde med 2 hundar på längre turer får du nog tänka om. Du behöver iaf 4-8 st. Men åka skidor med 2 går alldeles utmärkt. Eller självklart kan de funka med 2, men då får du nog se till att ha bra spår och platta ställen att köra på. Blir roligare med fler och du kan köra längre. Karln tycker 6 hundar är perfekt egentligen, 8 blir lite för mycket för honom (väldigt styrka i delen, de drar iväg med 400 kg som att det vore ingenting) men 4 för lite för längre turer på 4-6 mil eller tävling. Bra selar och vältränade hundar är de inte synd om, de älskar det! De kan dra flera 100 kg. Varför skulle de vara mer synd om hundar än travhästar?

5. De blir nöjda med motion men vilar sig snabbt. Så efter ett par timmars vila och extra energi så är de redo att springa ett par mil till. Några av våra älskar spår, men de blir inte särskilt trött av det.

6. Vissa mår bra av det, andra vill springa 2-4 mil varje dag. Men du får räkna med att du MÅSTE dragträna dem 3-4 gånger veckan (Vi försöker köra varannan dag), minst 2-4 mil varje gång. Dock brukar draghundar få vila när temperaturen är över +10 grader för då är det för varmt och fuktigt att köra hårda dragpass. Så sommartid är det mest lugna promenader eller sena nattkörningar som gäller. Framemot hösten börjar träningen hårdare inför vintern.

Hoppas det gav lite info 😀
 
Senast ändrad:
Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa två stycken och kanske utöka ännu mer med tiden, om vi tycker att det fungerar. Jag skulle vilja börja med dragsport, och vill gärna att detta ska bli en stor del av mitt liv och min livsstil. Har sysslat med hästar förut, men blivit mer hundintresserad med åren. Inom de närmaste fem åren planerar vi att flytta norrut, kanske till Kiruna, och vi hoppas på att kunna bo någonstans ute i skogen, på egen gård. Eftersom jag är en dagdrömmare så tänker jag mycket på detta, och ett antal frågor har dykt upp i mitt huvud, som jag hoppas att någon ska vilja svara på. När våra planer blir mer konkreta så kommer jag också att göra mer ordentlig research, prata med uppfödare, hälsa på huskygårdar osv. Så jag är väl medveten om att min okunskap är stor i det här läget, men jag har många år på mig att samla på mig kunskap, och man måste ju börja någonstans. Så till frågorna:

1. Är det alls möjligt att kombinera varsitt heltidsjobb med huskies? Och har man dem i så fall på dagis, eller har man dem i hundgård? En vanlig sällskapshund hade man ju aldrig haft i hundgård hela dagarna, men jag har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att huskyägare har sina hundar så. Blir det inte hemskt tråkigt för dem, även om man sedan motionerar och dragtränar dem på fritiden? Hunden jag har nu hade nog mördat mig om jag fick för mig att lämna honom så, och en annan hund som sällskap hade varit en klen tröst för honom. Fungerar huskies helt enkelt annorlunda?

2. Vi har sommarstuga i södra Sverige och kommer antagligen att vilja tillbringa sisådär två veckor där varje sommar i resten av våra liv. Är det "elakt" att ta med hundarna längre söderut, i och med att de inte är så förtjusta i värme?

3. Jag läste att man börjar träna draghundar tidigt. Men jag har också fått lära mig att en hund under ett år inte ska motioneras intensivt alls. Hur går det ihop? Igen: Är huskies helt enkelt annorlunda än andra hundar? Utvecklas de på ett annat sätt?

4. Mår en väl omhändertagen husky som får syssa med dragsport så bra som jag hoppas och tror? Pratade lite med min kompis, som själv sysslar med travsport men aldrig sysslat med draghundar. Hon sa att hon tycker så synd om draghundarna, för att de verkar så "hispiga" och för att de sliter så på kroppen att dra tunga människor i flera mil. Hennes bild av det hela skiljde sig alltså kraftigt från min. Vad har ni för åsikt om detta?

5. Man brukar ju säga att en hund inte blir trött och tillfredsställd hur mycket den än motioneras. Det som krävs är mental aktivering. Hur brukar huskyägare aktivera sina hundar mentalt? Är det nödvändigt att t.ex. spårträna dem också?

6. Min tanke är att dragträna sisådär tre gånger i veckan, ta promenader övriga vardagar och åka på längre utflykter på helgerna. Det är så jag vill leva mitt liv, då hade jag varit hemskt lycklig. Men hade hunden varit lycklig? Låter det som ett bra upplägg, eller underskattar jag huskyns behov?
Det viktigaste av allt är en bra ledarhund, utan en bra ledare kommer du få kaos. Kolla gärna på omplaceringar från bra tävlingkörare eller fritidsverksamheten. Oftast säljer de hundarna som kanske inte passar för distansen de ska tävla eller turistverksamheten men är bra draghundar i övrigt. Kan vara bra med någon äldre i spannet som vet vad de sysslar med så där i början 😀
 
Du vet att du är på ett forum för hästmänniskor va? :angel:
I och för sig, men så är det även många hästmänniskor som går i väggen, eller går ner i tid för att hinna med hästen. Själv har jag valt bort hästar efter många års slit för att jag känner att jag inte har tiden och orken när jag jobbar heltid. Det skulle vara nyttigt för många att fundera på hur man ska orka i längden, nått kommer att få mindre tid, dygnet har bara 24h och man har bara ett liv.
 
I och för sig, men så är det även många hästmänniskor som går i väggen, eller går ner i tid för att hinna med hästen. Själv har jag valt bort hästar efter många års slit för att jag känner att jag inte har tiden och orken när jag jobbar heltid. Det skulle vara nyttigt för många att fundera på hur man ska orka i längden, nått kommer att få mindre tid, dygnet har bara 24h och man har bara ett liv.

Ja, jag har heller inga hästar (eller hund!) av den anledningen och undrar själv hur många orkar. Men väldigt många tycker ju att det är helt normalt och inga konstigheter med så späckat schema.
 
Ja, jag har heller inga hästar (eller hund!) av den anledningen och undrar själv hur många orkar. Men väldigt många tycker ju att det är helt normalt och inga konstigheter med så späckat schema.
Så länge de orkar, sen är det få som vågar/vill berätta att det faktiskt inte funkar, för det ser ut som om de är sämre personer.
Jag har som sagt lagt av, jag har en kollega med häst och vi pratar ofta om hur man får det att funka, men hen sliter och konstaterar att om de kommer att skaffa barn så kräver det omstrukturering av livet.
 
Så länge de orkar, sen är det få som vågar/vill berätta att det faktiskt inte funkar, för det ser ut som om de är sämre personer.
Jag har som sagt lagt av, jag har en kollega med häst och vi pratar ofta om hur man får det att funka, men hen sliter och konstaterar att om de kommer att skaffa barn så kräver det omstrukturering av livet.

Jag har inte häst nu och vet inte riktigt vad jag ska göra med den ocean av tid jag har över 😂
Klättrar på väggarna hemma, extrajobbar i stall så mycket jag kan 😅
Jobbar heltid.
 
Det stora problemet blir att hinna och orka träna med heltidsjobb, jobba 8-17, restid, hinna köra 2-4 mil, äta sova, jobba. Det kan bli tungt i längden oavsett ras.

Håller nog med om jag skulle se till mig själv men det beror nog på vad man är för person och vilka förutsättningar man har. Iallafall så för min del så är 8-17 jobb en mardröm som dränerar mig helt medans det passar min man utmärkt och han orkar även träna hund ordentligt nån dag i veckan efter jobbet och satsar man på ordentliga träningspass på helgen så duger det nog för de flesta hundar. Jag kan tänka mig att ut och åka 2-4 mil med hundarna även är återhämtning för själen om det är det man brinner för.
För min del så senast jag testade 07-17 så var jag helt knäckt efter tre dagar och fick absolut inget gjort när jag väl kom hem så det är inget alternativ för mig, jag jobbar natt. Jag tror det beror helt på hur man fungerar som person helt enkelt och vad man kan skala ner på i övrigt för att frigöra tid till sina intressen.
 
Jag har inte häst nu och vet inte riktigt vad jag ska göra med den ocean av tid jag har över 😂
Klättrar på väggarna hemma, extrajobbar i stall så mycket jag kan 😅
Jobbar heltid.
Det beror nog på hur man är och hur man har övriga livet. Vi bor ute på landet med många hus, det finns mängder av saker vi måste göra, saker vi borde göra och saker jag vill göra. Sen är vi engagerade i föreningslivet, dels en sport och dels rasen. Jag vill även hålla på med en massa andra saker, resa, umgås med folk, läsa kurser.
Men visst andra bor i lägenhet utan något underhållsbehov, är inte engagerad i något mer än sin häst och då räcker säkert tiden till och blir över.
Det viktiga är att tänka på att man inte kan få allt, utan man funderar på vad som är viktigt för en själv.
 
Det beror nog på hur man är och hur man har övriga livet. Vi bor ute på landet med många hus, det finns mängder av saker vi måste göra, saker vi borde göra och saker jag vill göra. Sen är vi engagerade i föreningslivet, dels en sport och dels rasen. Jag vill även hålla på med en massa andra saker, resa, umgås med folk, läsa kurser.
Men visst andra bor i lägenhet utan något underhållsbehov, är inte engagerad i något mer än sin häst och då räcker säkert tiden till och blir över.
Det viktiga är att tänka på att man inte kan få allt, utan man funderar på vad som är viktigt för en själv.

Visst är det så!
Jag är en hästnörd i själ och hjärta ❤️
 
Nu är detta väldigt länge sedan men min faster hade huskies och höll på med drag.

Dom började med en hund som snabbt blev 2 som ännu snabbare blev 4.
Sedan flyttade dom till ny gård och jag tror dom hade 8 hundar som mest och tävlade med i olika klasser och sammansättningar.

Dom bodde i Småland så det var mycket barmarksdrag och resor norrut på vintern.
Dom hade en specialbyggd släpkärra med små bås för varje hund. Isolerat men välventilerat.

Parkerad så bodde hundarna i denna med möjlighet att hoppa ur och sova/vila utanför i snön om de ville.

Hemma bodde de i hundgård dygnet runt Men hundarna kom in och spenderade kväll/natt inomhus 2 och 2 på ett roterande schema, mycket för att få lite av "normal människo-socialisering".

Minst sagt gapiga och "hispiga" (förväntansfulla) varje gång vagnen kom fram.
De hade en fyrhjulsvagn som såg mycket ut som en maraton-vagn för shettisar.
Hade även andra mindre olika 3-hjuls modeller för att dra med bara 1-2-3 hundar osv..

De motionerade hundarna några mil varje dag, det var inte tal om att försöka "gå på promenad" istället. Hundarna var inte intresserade av nose work men ibland gömde dom hundgodis inomhus för skojs skull för de 2 som var inne på kvällen.
Hundarna kunde inte vara lösa ute då de jagar allt och inte lyssnar på någon människa :angel:

När de väl fick dra var dock en annan femma, fokuserade på sitt jobb.

Min faster la ner allt efter att de fick barn. Tiden fanns inte längre då de kräver ett par timmar förberedelse/motion/rengöring av utrustning efter, varje dag.

Samt tid att åka runt på träningsläger och tävlingar blev begränsat med småbarn.

Hundarna såldes till vänner/andra inom sporten och uppfödare. De behöll de två äldsta som på gamla dar var sällskapshundar inne med familjen och barnen tills de somnade in av ålder 12 år och den sista blev 15.
 
Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa två stycken och kanske utöka ännu mer med tiden, om vi tycker att det fungerar. Jag skulle vilja börja med dragsport, och vill gärna att detta ska bli en stor del av mitt liv och min livsstil. Har sysslat med hästar förut, men blivit mer hundintresserad med åren. Inom de närmaste fem åren planerar vi att flytta norrut, kanske till Kiruna, och vi hoppas på att kunna bo någonstans ute i skogen, på egen gård. Eftersom jag är en dagdrömmare så tänker jag mycket på detta, och ett antal frågor har dykt upp i mitt huvud, som jag hoppas att någon ska vilja svara på. När våra planer blir mer konkreta så kommer jag också att göra mer ordentlig research, prata med uppfödare, hälsa på huskygårdar osv. Så jag är väl medveten om att min okunskap är stor i det här läget, men jag har många år på mig att samla på mig kunskap, och man måste ju börja någonstans. Så till frågorna:

1. Är det alls möjligt att kombinera varsitt heltidsjobb med huskies? Och har man dem i så fall på dagis, eller har man dem i hundgård? En vanlig sällskapshund hade man ju aldrig haft i hundgård hela dagarna, men jag har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att huskyägare har sina hundar så. Blir det inte hemskt tråkigt för dem, även om man sedan motionerar och dragtränar dem på fritiden? Hunden jag har nu hade nog mördat mig om jag fick för mig att lämna honom så, och en annan hund som sällskap hade varit en klen tröst för honom. Fungerar huskies helt enkelt annorlunda?

2. Vi har sommarstuga i södra Sverige och kommer antagligen att vilja tillbringa sisådär två veckor där varje sommar i resten av våra liv. Är det "elakt" att ta med hundarna längre söderut, i och med att de inte är så förtjusta i värme?

3. Jag läste att man börjar träna draghundar tidigt. Men jag har också fått lära mig att en hund under ett år inte ska motioneras intensivt alls. Hur går det ihop? Igen: Är huskies helt enkelt annorlunda än andra hundar? Utvecklas de på ett annat sätt?

4. Mår en väl omhändertagen husky som får syssa med dragsport så bra som jag hoppas och tror? Pratade lite med min kompis, som själv sysslar med travsport men aldrig sysslat med draghundar. Hon sa att hon tycker så synd om draghundarna, för att de verkar så "hispiga" och för att de sliter så på kroppen att dra tunga människor i flera mil. Hennes bild av det hela skiljde sig alltså kraftigt från min. Vad har ni för åsikt om detta?

5. Man brukar ju säga att en hund inte blir trött och tillfredsställd hur mycket den än motioneras. Det som krävs är mental aktivering. Hur brukar huskyägare aktivera sina hundar mentalt? Är det nödvändigt att t.ex. spårträna dem också?

6. Min tanke är att dragträna sisådär tre gånger i veckan, ta promenader övriga vardagar och åka på längre utflykter på helgerna. Det är så jag vill leva mitt liv, då hade jag varit hemskt lycklig. Men hade hunden varit lycklig? Låter det som ett bra upplägg, eller underskattar jag huskyns behov?
Nu bara baserat på en ej renrasig... Ägt en Alaska husky(sibirean, grönlandshund, malamute) med främst sibirean och en renrasig Alaska malamute. Malamuten var oerhört mycket enklare än huskyn som var lite mer katt i hundkläder.:D
Pigg och aktivireringskrävande högt upp i åldern. En 12 åring var fortfarande mer fart på än en hälften så gammal golden.
Började lugna ner sig till lite mer lätthanterlig hög aktiveringsnivå vid 6-7års ålder. Vad jag förstått så är det också en ålder där ofta slädhundar byts ut om de inte är ledarhund.
Värmen ställer till träningen, men skönt att ligga och steka i solen.
Hundgården älskades och ville hellre vara ute än inne.
Lite mental träning var rolig, men upprepning samma dag var ointressant. Springa var alltid roligast.
 
Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa två stycken och kanske utöka ännu mer med tiden, om vi tycker att det fungerar. Jag skulle vilja börja med dragsport, och vill gärna att detta ska bli en stor del av mitt liv och min livsstil. Har sysslat med hästar förut, men blivit mer hundintresserad med åren. Inom de närmaste fem åren planerar vi att flytta norrut, kanske till Kiruna, och vi hoppas på att kunna bo någonstans ute i skogen, på egen gård. Eftersom jag är en dagdrömmare så tänker jag mycket på detta, och ett antal frågor har dykt upp i mitt huvud, som jag hoppas att någon ska vilja svara på. När våra planer blir mer konkreta så kommer jag också att göra mer ordentlig research, prata med uppfödare, hälsa på huskygårdar osv. Så jag är väl medveten om att min okunskap är stor i det här läget, men jag har många år på mig att samla på mig kunskap, och man måste ju börja någonstans. Så till frågorna:

1. Är det alls möjligt att kombinera varsitt heltidsjobb med huskies? Och har man dem i så fall på dagis, eller har man dem i hundgård? En vanlig sällskapshund hade man ju aldrig haft i hundgård hela dagarna, men jag har fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att huskyägare har sina hundar så. Blir det inte hemskt tråkigt för dem, även om man sedan motionerar och dragtränar dem på fritiden? Hunden jag har nu hade nog mördat mig om jag fick för mig att lämna honom så, och en annan hund som sällskap hade varit en klen tröst för honom. Fungerar huskies helt enkelt annorlunda?

2. Vi har sommarstuga i södra Sverige och kommer antagligen att vilja tillbringa sisådär två veckor där varje sommar i resten av våra liv. Är det "elakt" att ta med hundarna längre söderut, i och med att de inte är så förtjusta i värme?

3. Jag läste att man börjar träna draghundar tidigt. Men jag har också fått lära mig att en hund under ett år inte ska motioneras intensivt alls. Hur går det ihop? Igen: Är huskies helt enkelt annorlunda än andra hundar? Utvecklas de på ett annat sätt?

4. Mår en väl omhändertagen husky som får syssa med dragsport så bra som jag hoppas och tror? Pratade lite med min kompis, som själv sysslar med travsport men aldrig sysslat med draghundar. Hon sa att hon tycker så synd om draghundarna, för att de verkar så "hispiga" och för att de sliter så på kroppen att dra tunga människor i flera mil. Hennes bild av det hela skiljde sig alltså kraftigt från min. Vad har ni för åsikt om detta?

5. Man brukar ju säga att en hund inte blir trött och tillfredsställd hur mycket den än motioneras. Det som krävs är mental aktivering. Hur brukar huskyägare aktivera sina hundar mentalt? Är det nödvändigt att t.ex. spårträna dem också?

6. Min tanke är att dragträna sisådär tre gånger i veckan, ta promenader övriga vardagar och åka på längre utflykter på helgerna. Det är så jag vill leva mitt liv, då hade jag varit hemskt lycklig. Men hade hunden varit lycklig? Låter det som ett bra upplägg, eller underskattar jag huskyns behov?
Vi hade en husky av tävlingstyp. Finns en grövre typ som också är husky men kallas av draghundsägarna för utställningshysky och ser ut som de amerikanska huskys. Draghundarna är spensligare, piggare och lättare.
Vår hund fick minst två timmars promenad per dag och levde för övrigt som familjehund. Hon var ruskigt intelligent, mycket smartare än vår pudel som vi tidigare tyckte var smart. Huskyn kunde sitta och titta hur vi tryckte ned handtaget och så fort hon nådde upp så öppnade hon dörrar. Hon förstod även att om hon hörde klicket var det ingen idé att dra i dörren. Hon kunde kolla vart kopplet fastnat och gå runt tillbaka samma väg så att hon kom loss. Hon tyckte det var så kul att titta i spegeln på oss runt hörnet, vi såg att hon mötte blicken i spegeln, vände sig om och tittade på oss och så i spegeln igen. Helt fantastisk hund mao. Lärde sig det hon ville på ett försök.
Gjorde det sedan enbart om hon kände för det och hon var väldigt tuff mot andra hundar som inte backade. Alla som backade gick det kanon med.
Det går inte att träna dem att inte rymma. Vi hade henne lös från valptiden och tänkte att självklart går det om det sker från början men som 8-9 mån började hon dra iväg på långa språngmarscher på egen hand. Hon kom alltid hem men det kunde ta timmar så vi kunde ej släppa henne. Blev dock några rymningar under åren…
På vintern släppte vi henne i fjällen och såg hur hon sprang uppför och nedför fjällen. Hon jagade möss och tog en lämmel en gång men inga större djur som vi vet om men jag hade en kollega vars två huskys började riva får så det förekommer liksom alla raser att de har jaktinstinkt. En igelkott i hennes hundgård strök också med en gång så smådjur gick inte säkra..ändå var hon ingen jakthund som spårade utan bara sprang och när det var snö gjorde hon rävhopp i snön efter möss.
De är väldigt självständiga så har du två eller flera och en stor hundgård lär du inte behöva dagis. De kommer ha mysigt och leka softa ihop.
Kanske sent svar men men 😂 ligger med influensa och kollar buke.
 
Vi hade en husky av tävlingstyp. Finns en grövre typ som också är husky men kallas av draghundsägarna för utställningshysky och ser ut som de amerikanska huskys. Draghundarna är spensligare, piggare och lättare.
Vår hund fick minst två timmars promenad per dag och levde för övrigt som familjehund. Hon var ruskigt intelligent, mycket smartare än vår pudel som vi tidigare tyckte var smart. Huskyn kunde sitta och titta hur vi tryckte ned handtaget och så fort hon nådde upp så öppnade hon dörrar. Hon förstod även att om hon hörde klicket var det ingen idé att dra i dörren. Hon kunde kolla vart kopplet fastnat och gå runt tillbaka samma väg så att hon kom loss. Hon tyckte det var så kul att titta i spegeln på oss runt hörnet, vi såg att hon mötte blicken i spegeln, vände sig om och tittade på oss och så i spegeln igen. Helt fantastisk hund mao. Lärde sig det hon ville på ett försök.
Gjorde det sedan enbart om hon kände för det och hon var väldigt tuff mot andra hundar som inte backade. Alla som backade gick det kanon med.
Det går inte att träna dem att inte rymma. Vi hade henne lös från valptiden och tänkte att självklart går det om det sker från början men som 8-9 mån började hon dra iväg på långa språngmarscher på egen hand. Hon kom alltid hem men det kunde ta timmar så vi kunde ej släppa henne. Blev dock några rymningar under åren…
På vintern släppte vi henne i fjällen och såg hur hon sprang uppför och nedför fjällen. Hon jagade möss och tog en lämmel en gång men inga större djur som vi vet om men jag hade en kollega vars två huskys började riva får så det förekommer liksom alla raser att de har jaktinstinkt. En igelkott i hennes hundgård strök också med en gång så smådjur gick inte säkra..ändå var hon ingen jakthund som spårade utan bara sprang och när det var snö gjorde hon rävhopp i snön efter möss.
De är väldigt självständiga så har du två eller flera och en stor hundgård lär du inte behöva dagis. De kommer ha mysigt och leka softa ihop.
Kanske sent svar men men 😂 ligger med influensa och kollar buke.
Du beskriver min rätt bra! Han är rätt stor och grov, mycket päls jämfört med de kortpälsade jag ibland ser. Importerad från Ryssland så vet inte om han är draghundstyp eller utställning egentligen. Han älskar skogen och låter folk få höra det. Gör rävhopp i högt gräs efter smådjur, är gräsligt snabb, i sin reaktion alltså, har en näsa som heter duga liksom, lär sig fort osv. Men. Han är envis som synden. Han är en smart och klok hund och fattar preciiiis vad jag menar, men är en stjärna på att ignorera och låtsas vara oförstående när han känner för det. Han rycket på axlarna och himlar med ögonen åt mig när han är på det humöret, men lyder blint nästa stund, så det är verkligen kan om han vill där. Bästa sättet att lära honom på är att han lär sig själv- att lära honom är han allergisk mot, lydnad är inte för huskysar brukar han svara mig med en blick och vända röven till. Han är dock svag för vissa hundkex så då kan man ju få honom att göra en hel del i utbyte. För att inte tala om hur mycket han älskar sin balkong. Den är hans. Inte min. Hans. Där kan han ligga dag som natt, i timmar, i snö, i minusgrader. Helt oberörd. Förutom i stark sol och i regn, icke då. Men för att komma ut dit byter han sina leksaker mot att jag öppnar dörren när den är stängd. När han släpat hit 7-8 leksaker och lagt vid mina fötter och sitter och stirrar på mig och jag upprepat "Nej, int nu, det är kallt, jag fryser, sen kanske" så brukar jag ändå ge mig och släppa ut honom när han kommer med nästa....

Han får promenader på totalt 4 timmar per dag, han skulle väl orka med det dubbla, men.... Han aktiveras mentalt varje dag med godissök inne, aktiveringsleksaker och hans favorit där är godismattan man gömmer en massa gott i, man ser att han blir trött av mental aktivering. Dottern cyklade lite med honom tidigare och sprang med honom också men det sker inte nu. Att gå i skogen är också mental aktivering på ett helt annat sätt än att gå på grönområdena här även om det är samma längd osv, skogen ger så mycket mer hjärngympa med alla sina intryck.
 
Du beskriver min rätt bra! Han är rätt stor och grov, mycket päls jämfört med de kortpälsade jag ibland ser. Importerad från Ryssland så vet inte om han är draghundstyp eller utställning egentligen. Han älskar skogen och låter folk få höra det. Gör rävhopp i högt gräs efter smådjur, är gräsligt snabb, i sin reaktion alltså, har en näsa som heter duga liksom, lär sig fort osv. Men. Han är envis som synden. Han är en smart och klok hund och fattar preciiiis vad jag menar, men är en stjärna på att ignorera och låtsas vara oförstående när han känner för det. Han rycket på axlarna och himlar med ögonen åt mig när han är på det humöret, men lyder blint nästa stund, så det är verkligen kan om han vill där. Bästa sättet att lära honom på är att han lär sig själv- att lära honom är han allergisk mot, lydnad är inte för huskysar brukar han svara mig med en blick och vända röven till. Han är dock svag för vissa hundkex så då kan man ju få honom att göra en hel del i utbyte. För att inte tala om hur mycket han älskar sin balkong. Den är hans. Inte min. Hans. Där kan han ligga dag som natt, i timmar, i snö, i minusgrader. Helt oberörd. Förutom i stark sol och i regn, icke då. Men för att komma ut dit byter han sina leksaker mot att jag öppnar dörren när den är stängd. När han släpat hit 7-8 leksaker och lagt vid mina fötter och sitter och stirrar på mig och jag upprepat "Nej, int nu, det är kallt, jag fryser, sen kanske" så brukar jag ändå ge mig och släppa ut honom när han kommer med nästa....

Han får promenader på totalt 4 timmar per dag, han skulle väl orka med det dubbla, men.... Han aktiveras mentalt varje dag med godissök inne, aktiveringsleksaker och hans favorit där är godismattan man gömmer en massa gott i, man ser att han blir trött av mental aktivering. Dottern cyklade lite med honom tidigare och sprang med honom också men det sker inte nu. Att gå i skogen är också mental aktivering på ett helt annat sätt än att gå på grönområdena här även om det är samma längd osv, skogen ger så mycket mer hjärngympa med alla sina intryck.
Det låter som om du har en klassisk utställnings-typ. De är också jättefina!
Vår fick också cykla en gång per vecka för att få rusa av sig ordentligt och jag brukade träna löpning med henne och på vintern åkte jag skidor med henne. Det var så kul!

Visst ja, Ts: du undrade över värme. De tål värme jättebra för pälsen isolerar fint även för värme. Vår hund brukade ligga och stela sig i solen, ibland på rygg tills hon blev glödhet, då gick hon till skuggan. Bada i havet var det bästa hon visste, hon vräkte sig i så fort hon såg vatten.
Hon älskade våra somrar vid Bohusläns klippor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp