Almii

Trådstartare
Hej!

Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna utredning som en galning vill se till att det finns att hitta nåt för nästa vilsna själar att hitta om saken Hahah.

Vår häst: 7 årig valack, import Holland 2020. Vi köpte honom för 2 månader sedan och har alltså innan det varit i Sverige under 2 år. Ska enligt säljaren inte ha någon skadehistorik.

Symptom:
- ”stampar” ner frambenen vid skritt. Rör sig lite underligt men inget superuppseendeväckande.
- Vi har bara ridit 4 ggr sen köp pga symptomen, 4 av 4 ggr har han börjat passet helt normalt. Plötligt ca 10-15 min in i passet har han blivit blockhalt höger fram vid rakriktad vändning åt vänster i skritt. Kort innan hälta har han upplevts vinglig. När man stannar och hoppas av vill han inte stötta på höger fram under några min. Sen är det som att det släpper och han är helt som vanligt igen alternativt lite halt men inte längre blockhalt.
- vid longering och annan hantering syns ingen hälta förutom nu senaste veckan som han snubblat till i vänster varv vid longering och sedan blivit halt precis som i ridningen. Fortfarande inte halt i hagen, vid promenader eller liknande.
- står som en fånghäst i hagen då och då med höger framben lite framför vänster hela tiden.
- när han ska rulla sig lägger han sig ner väldigt avvikande och underligt.. spikraka bakben trots att heeeela överkroppen är nere i marken och sen typ välter ner rumpan med raka bakben.. upp kommer han som vanligt.
- står alltid på två ben vid hovslagare (lyft vänster fram och han lyfter själv höger bak och balanserar på dom andra två) och kan inte lyfta ena frambenet utan att behöva stötta rumpan mot motsatt vägg för att hålla balansen.
- sparkar sig mot magen oftare än normalt med bara höger fram och höger bak.
- extremt dåligt framåtdriv och allmänt ”seg” häst som är extremt lugnt trots sjukhage och nästan hel vila i 2 månader och bara 7 år gammal. Värt att notera att han är en extremt lugn individ men ändå.. vaken i blicken men brallar inte mer än 2-3 sekunder vid longering och springer aldrig runt i hagen när han får gå i stor hage.

Alla andra yttre symptom - värme, svullnad, feber osv har aldrig funnits.

Hos veterinären första vändan visade han ingen hälta vid vanlig hältutredning (böjprov linjering allt ua.). Visade hälta vid ridprov precis som hemma, vet var lite fundersam över hon snabbt hältan kom och gick.. Röntgade hals och bog utan fynd. Ultraljud visade en liten inflammation på högersidan men enligt vet. inget stort nog för att orsaka hältan utan snarare ett till symptom på det som orsakade hältan.

Skickades hem med kortison under väntetid till nästa utredning för att testa behandla 4 dagar och rida för att se om det gör någon skillnad. Under den här tiden blev han halt redan i longering på både höger fram och höger bak så vi testade aldrig rida.

Vi fick remiss förr TMS hos Strömsholm för att utreda om vi skulle välja att gå vidare med CT eller scint.

På plats för besök var det först hältutredning med lite fler tester än tidigare, mest i skritt då det är där han visar symptom. Tester var ex serpentiner, backa långa sträckor (vilket han klarar utmärkt men rörelsemönstret är udda), små volter och sedan longering trav och galopp. Traven är helt ren men galoppen såg konstig ut.

Den här gången var inte hältutredningen lika klockren som första gången utan här kändes han faktiskt knackig och dålig.

Undersökningen:
Efter hältutredning gick han ganska ordentlig sedering, ställdes i spilta, båda vi som var med vid besöket fick vara med under allt om vi ville vilket vi var. Första gjorde dom frambenen, det sattes nålar till trådar som gick till mätinstrumentet. De använde ett verktyg som skickade ut de magnetiska vågorna på pannan, gjorde 4 ggr fram och 4 ggr bak för att vara säker på att resultaten stämde. De förvarnade om att det kan upplevas som obehagligt eftersom hästen reagerar ganska rejält från att vara tungt sederad till att se helt vaken ut efter att vågen skickats. Han däckade till lika fort som han blev pigg dock mellan varje gång och jag upplevde de inte alls som obehagligt. Han var lugnt hela behandlingen och var inte stressad alls efteråt.

Vi fick fynd på vänster bakben som hade över normalvärdet i reaktionstid och även var stor skillnad från höger bak. Så nånting neurologiskt verkar det vara. Vi kommer att gå vidare med CT och hoppas på fynd som inte syntes vid röntgen och ultraljud.

Om någon annan har tankar om vårat fall, egna erfarenheter av TMS eller bara undrar något får man gärna skriva i tråden. Annars hoppas jag iaf att någon stackare får lite mer klarhet i sin egna situation. Jag skulle absolut rekommendera en TMS till alla med så här konstiga symptom. Enkelt och man får svar direkt samt träffa riktigt kunniga veterinärer kring neurologiska symtom. Det är inte heller många veterinärer som vet om att det finns som alternativ så det kan vara värt att föreslå själva. Vårt besök kostade ca 7000 kr, gick på försäkring (Sveland) för oss.
 
Ville bara utrycka min sympati, har läst andra tråden och tänker hur jävla jobbigt det måste kännas att köpt en ny häst och typ "blivit lurat" rejält, för dom symptomen måste ha funnits hos säljaren, men så oerhört tråkigt båda för dig och hästen att man får hem sin nya dröm och den typ blir krossat sådär och man skall behöva utreda rakt från start. Jag hoppas det är ett problem som går att åtgärda och hästen kan bli det du hoppats på. :heart
 
Ville bara utrycka min sympati, har läst andra tråden och tänker hur jävla jobbigt det måste kännas att köpt en ny häst och typ "blivit lurat" rejält, för dom symptomen måste ha funnits hos säljaren, men så oerhört tråkigt båda för dig och hästen att man får hem sin nya dröm och den typ blir krossat sådär och man skall behöva utreda rakt från start. Jag hoppas det är ett problem som går att åtgärda och hästen kan bli det du hoppats på. :heart
Tack! 🙏🥰 ja det är verkligen supertråkigt, men vi försöker vara positiva över att vi iaf inte känner hästen så bra än om allt slutar med en avlivning.. Det är en så himla fin individ så vi försöker att hålla oss ifrån att bli helt kära tillsvidare för att kunna fortsätta agera logiskt och inte med hjärtat. Men det är ju jobbigt att behöva ha en ofrivillig dispyt (konflikträdda som vi är) med säljarna och samtidigt stå med en häst man inte känner i stallet som vi å ena sidan bara vill bli av med och å andra sidan ju köpte för att vi verkligen ville ha just den hästen.. Jag håller bara alla tummar för att vi kan reda ut orsaken snabbt, man har ju hört om flera fall som utrett i 1-2 års tid efter köp.
 
Tack för att du delar med dig! Säkert blir detta ovärderligt för den som i framtiden söker på ordet TMS och behandlingen.

Det tillhör ju inte vanligheterna och det är bra att ert försäkringsbolag tar dessa kostnader.

Med detta sagt så har jag just inte mer att tillföra. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av denna metod, men har en bekant, vars häst hade ett neurologiskt problem som yttrade sig diffust (med vinglighet då och då), till en början, men som ganska snabbt blev dramatiskt.

Detta upptäcktes via ct/mr om jag minns rätt.
 
Har haft en häst med liknande symptom, vår blev blockhalt, alltid i slutet av ett ridpass och alltid på samma ben. Aldrig varm eller svullen. För vår tog det några dagar innan det släppte och det kunder gå veckor eller månader i mellan. Tillslut blev det sämre och han fick lämna jordelivet. Dock tog vi bort frambenen och åkte till Uppsala med dessa för att se vad felet var och den enda skadan de hittade var på ledkapseln, minns dock ej vilken led, men tror hovleden. De trodde ledkapseln vikt sig under ett steg och att det framkallade blockhältan. När svullnaden gått ner försvann hältan snabbt. Detta var sent 90-tal och undersökningsmetoderna som vi har idag med MR och bra ultraljud fanns inte.

Har ni uteslutit låga hältor? Annars hade jag börjat där.
 
Jag har ingen erfarenhet av TMS men tänkte direkt på en av mina när jag läste din berättelse. Han hade inte fullt lika "grova" symptom (såsom tillfälliga hältor och hade aldrig en böjprovsreaktion under alla år), däremot gick han tex i "spansk skritt" så fort jag kortade tygeln/bad honom "gå i form". Han utreddes under lång tid, röntgade tex halsen väldigt tidigt utan fynd samt även senare scint. Till slut röntgade vi om vissa delar av halsen ur en ovanlig vinkel och kunde då konstatera att han hade ett gammalt trauma på sista facettleden vilket orsakade den neurologiska påverkan. Eftersom det var just sista facettleden fanns det ingen kirurg som vågade operera honom tyvärr.
 
Tack! 🙏🥰 ja det är verkligen supertråkigt, men vi försöker vara positiva över att vi iaf inte känner hästen så bra än om allt slutar med en avlivning.. Det är en så himla fin individ så vi försöker att hålla oss ifrån att bli helt kära tillsvidare för att kunna fortsätta agera logiskt och inte med hjärtat. Men det är ju jobbigt att behöva ha en ofrivillig dispyt (konflikträdda som vi är) med säljarna och samtidigt stå med en häst man inte känner i stallet som vi å ena sidan bara vill bli av med och å andra sidan ju köpte för att vi verkligen ville ha just den hästen.. Jag håller bara alla tummar för att vi kan reda ut orsaken snabbt, man har ju hört om flera fall som utrett i 1-2 års tid efter köp.
Hur har det gått för er?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 193
Senast: Lutten
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp