bakbensskydd

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 167

em76

Trådstartare
Nyss hemkommen från hopptävling har jag en fråga, varför byter man bakbensskydd innan man rider in på banan? såg flera stycken som gjorde det.

Sv: bakbensskydd

De kanske bytte till teknikskydd. Tanken med sådana lite stelare, tyngre eller högre skydd är att hästen ska öppna upp bättre bak. Jag gissar att effekten blir störst det första när man satt på dem, och då är det väl bra att byta precis innan start.

Inte vad jag vet på vuxen häst. I championaten i Falsterbo är maxvikten 400 g och de väger alla ekipages skydd.

Om det hade gjort jätteskillnad hade det antagligen varit mer vanligt att de används. Det är individuellt hur hästarna reagerar på dem.

Jag tror man inte får ha för mkt vikter oavsett vuxen häst eller inte, men är inte säker på maxvikten..

jag hoppar och rider fram utan bakskydd, men sätter på senskydd bak nåt språng innan vi går in på banan! han kan vara lite slarvig ibland och jag tycker han hoppar bättre och öppnar upp bak mera med skydden bak!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 532
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Cambrie
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd