Bakdelsvänding

Sv: Bakdelsvänding

När jag tränar bakdelsvändning rider jag alltid i öppna på rakt spår till att börja med. När det är dags för vändningen gör jag givetvis en halvhalt, drar bak min ytterskänkel ngt, innerskänkel håller om, yttertygeln reglerar ställningen och jag leder med innertygeln. Vänder bara ett par steg till att börja med.

På min STORA häst så är det lättare om jag inte för tillbaka yttern eftersom det är framdelen som jag ska flytta runt.
Leder inte, för att jag vill ha innerbogen inplacerad.
Behöver då inte driva för att hästen ska trampa runt med inre bak.

Tja, alla ryttar-häst-kombinationer är ju olika så man får kanske prova sig fram? När jag drar bak min ytterskänkel något så säger jag åt inner bak att trampa runt ytter bak och säger samtidigt åt ytter bak att inte trampa iväg utåt. Med innerskänkeln håller jag emot så att innerbogen förblir rätt placerad, och jag leder med innertygeln och reglerar ställningen med yttertygeln så mkt som det behövs.

suisyola skrev:
vänder ett steg i taget,sen rakt fram vänder ett steg till
har alltid funkat kanon för mig,blir snabbt en liten fin vänding utan skruv och bananhäst

Väldigt bra metod för att bibehålla framåtbjudningen även i själva vändningen. Hästen ska ju fortfarande tänka framåt. :)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
12 138
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
2 181
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka