Bakgrundsbild till hemsida - storlek?

gul_zebra

Trådstartare
Har tänkt göra om min hemsida och hade då velat ha en bild i bakgrunden. Vilken storlek ska bilden ha för att det inte ska bli rullister om hemsidan är anpassad till 1024*768 på skärmen?

Sv: Bakgrundsbild till hemsida - storlek?

Jag brukade ha 1024x625.

Men om du sätter den som bakrundsbild så kommer det inte bli rullister.

Printa annars ditt internet fönster och klipp ut just emellan "Start-listen" längst ner på sidan och så, asså BARA där hemsidan syns i internetfönstret så får du ju rätta storleken efter din dator! ;)

Ah smart! Att jag inte tänkte på det :D Har det perfekta utseendet till bakgrunden i huvet nämnligen (och i datorn, fast inte i rätt storlek) :bump:
Tackar! :bow:

Hoppas jag inte missförstått inlägget nu, men...
Om man använder en bakgrundsbild stor som hela sidan kommer sidan bli rejält tungladdad, vilket man till varje pris brukar undvika.
Börja skissa på en sida med en bakgrund av vanlig hexadecimal färg(#fff för vit). Lägg sedan till en logga eller mindre bilder, som livar upp sidan.
Att minimera nedladdningstider är en av utmaningarna i webbdesign =o)

Samt att ha ett mönster på en hemsidas bakgrund är inte alltid så bra eftersom det kan vara svårläst då.

Då gäller det att tona ner den ordentligt.

Ja det förstås.

Hmm... Hela bilden är vit med något smått i hörnen bara, så det lär ju egentligen funka prima om jag bara kodar in själva bilderna på rätt ställe. Om man nu lyckas få in de på rätt ställe vill säga :crazy:

Laban: Det är inga problem iaf, hatar såna sidor själv :D Hade tänkt ha den vit med liten bild i två hörn bara.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag skulle vilja - snabbt och enkelt - fixa en hemsida till mitt författarskap och mina böcker. Utan att det kostar en förmogenhet och...
Svar
5
· Visningar
343
Senast: Saigon
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
419
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
563
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 197
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka