Baklänges/diagonallastat släp?

Cherarriduracell

Trådstartare
Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har, får dra 2000 som mest oavsett b96/BE och högsta totalvikt på b96 2090. Då jag främst vill uppgradera pga åkkomfort är jag inne på släp där hästen åker baklänges eller diagonalt. Baklänges är väl nästan "bäst" utifrån komfort men diagonalt tilltalar eftersom det saknar bommar att klättra över för åkovana hästar. Vill ha så hög lastvikt som möjligt men minst 800-900kg ungefär då jag behöver kunna köra åtminstone ett rejält kallblod med marginalerna på min sida.

Vilka släp ska jag kolla efter? Vilka har ni erfarenhet av? Har hittat equi Trek space treka M (men blir inte så hög lastvikt med totalvikt 2000) ume b50 och cheval liberte duomax. Vad finns det mer? Letar gärna på begagnatmarknaden också.
 
Jag har precis köpt ett äldre b50 släp och kontaktade UMEsläp för att få reda på hur jag kan ändra de gamla bommarna till nyare och mer lätthanterad. Jag fick då svaret att när hästarna åker baklänges så behöver de inte ha en bom framför bogen. Deras tips var att fästa två grimskaft i hästen, så som man har dom i tex stallgången. då finns det ingen bom att klättra över och bom behövs inte på samma sätt som när dom åker med nosen mot bilen, då ska bommen hjälpa hästen vid inbromsningar.
Jag gillar B50 väldigt mycket och det är bra kvalité på släpen. Det jag köpte nu är från-96 Och i väldigt bra skick.
 
Jag har precis köpt ett äldre b50 släp och kontaktade UMEsläp för att få reda på hur jag kan ändra de gamla bommarna till nyare och mer lätthanterad. Jag fick då svaret att när hästarna åker baklänges så behöver de inte ha en bom framför bogen. Deras tips var att fästa två grimskaft i hästen, så som man har dom i tex stallgången. då finns det ingen bom att klättra över och bom behövs inte på samma sätt som när dom åker med nosen mot bilen, då ska bommen hjälpa hästen vid inbromsningar.
Jag gillar B50 väldigt mycket och det är bra kvalité på släpen. Det jag köpte nu är från-96 Och i väldigt bra skick.
Har sett i äldre trådar att folk oroar sig över att det kan bli trångt/riskfyllt att lasta på tävling, med inlastningen fram? Har du hunnit känna på det?

Det som tilltalar mig med equitrek är ju sidoinlastningen som ser bred och "lätt" ut. B50 ser ut att vara lite svårare att övertala en skeptisk häst till att kliva på, men det kanske inte stämmer...? Hästen jag kör mest är van och enkel att få med sig men ibland behöver jag köra mindre vana hästar, vill ge dem så god resa som möjligt 😇
 
Har sett i äldre trådar att folk oroar sig över att det kan bli trångt/riskfyllt att lasta på tävling, med inlastningen fram? Har du hunnit känna på det?

Det som tilltalar mig med equitrek är ju sidoinlastningen som ser bred och "lätt" ut. B50 ser ut att vara lite svårare att övertala en skeptisk häst till att kliva på, men det kanske inte stämmer...? Hästen jag kör mest är van och enkel att få med sig men ibland behöver jag köra mindre vana hästar, vill ge dem så god resa som möjligt 😇
Tycker det brukar gå bra att lasta häst 1. Ska man åka med två blir det väldigt trångt för nummer 2 som måste vara lite smidig.
 
Tycker det brukar gå bra att lasta häst 1. Ska man åka med två blir det väldigt trångt för nummer 2 som måste vara lite smidig.
Har du provat lasta svåra hästar? Har en vi aldrig fått in i b-kortssläp (vanligt, åka framåt) utan bara i b-kortslastbil efter lite vånda. Tänker att en sån kanskw blir svår att få in genom fronten men det kanske inte spelar hästen så stor roll med bredden på ingången?
 
Har du provat lasta svåra hästar? Har en vi aldrig fått in i b-kortssläp (vanligt, åka framåt) utan bara i b-kortslastbil efter lite vånda. Tänker att en sån kanskw blir svår att få in genom fronten men det kanske inte spelar hästen så stor roll med bredden på ingången?
Stod en gång i en timme i nollgradigt regn med en elefant som bara la huvudet på taket :arghh:.
Är dock inte säker på att det gått lättare i ett vanligt släp.
 
Stod en gång i en timme i nollgradigt regn med en elefant som bara la huvudet på taket :arghh:.
Är dock inte säker på att det gått lättare i ett vanligt släp.
Fy fan 😬 kanske säkrare för mig i så fall att köpa ett diagonallastat om jag inte får nys om någon i närheten som har ett b50 vi får provlasta i...
 
Jag upplever det som lättare att lasta i B50, för har hästen kommit bit in så vill dom inte backa ut eftersom det är större yta framför dem. Jag har kört i ett nytt B50 nu då mitt inte är färdig renoverat ännu, och jag upplever hästarna som mycket lugnare och enklare i både lastningen och när dom åker.
Vid tävling har vi alltid bett om att få ställa oss vid lastbilarna för att få den lastplats vi behöver och det har inte varit några problem, eller i utkanten av parkeringen så att ingen kan parkera bredvid. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp