Hjälp med val av transport

Bluefish

Trådstartare
Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har, utifrån det tänkte jag att ni kunde komma med tips!

Den ska ha en totalvikt på max 1600, gärna 1400. Boggie. Ljus invändigt, rymlig och inbjudande. Minst 2 fönster, gärna fler ( Boj? ), bra ventilation. Lucka baktill, ingen gardin. Gärna dörrar istället för bommar, men det kan jag göra avkall på. Plats för hösegel är ett stort plus, vill gärna ha sadelkammare också. Men det är inte avgörande, sadeln kan åka i bilen. Bra på vägen och bekväm för hästen helt enkelt. Hög lastvikt är ett + men har till syvende och sist en liten häst. Bra och smidiga lösningar, ingen sketen hasp att låsa skötardörren med tex. Kollar på Ume, Boj, Thule/Star Trailer och Ifor Williams hittills. Cheval Liberte och VV går fetbort då vi hyrt dessa släp och inte är helt nöjda. Bör vi vidga vyerna eller är vi ganska rätt ute? Kylinge? Budgeten är tänkt till ca 50.000, rimligt?
 
Sv: Hjälp med val av transport

Hade jag haft de kraven på vikten och den ekonomin hade jag köpt en kylinge tror jag. Finns fina vagnar för 35 tkr med sadelskåp (ca 10 år gamla iofs) Men jag har ingen erfarenhet mer än forum som jag läst hur mkt som helst i.. Verkar som om folk är jättenöjda med de transporterna.
 
Sv: Hjälp med val av transport

Ja Kylinge är intressant, men jag vill inte ha sadelskåp fram, min sadel ryms inte. Ska läsa mer om dem, de låter ju rätt nordiska. Men jag ser inga nya modeller, bara äldre?
 
Sv: Hjälp med val av transport

Nej, den nyaste verkar vara från -03.. men sen tycker jag att star trailer verkar vara riktigt fina transporter också.. Men då sitter också sadelkammaren utanpå, men den verkar vara större än kylinges..
 
Sv: Hjälp med val av transport

Jag tycker det låter som en Boj skulle passa.
Min sadel var ett stort problem när jag kollade in sadelkammare för x antal år sedan. Boj blev det och det har jag inte ångrat.
// Linda
 
Sv: Hjälp med val av transport

Jag har en Thule royal och har bara positivt att säga om den vagnen, vet dock inte vad dom ligger i för prisklass begagnat. Två öppningsbara fönster, lucka baktill, bra ventilation, ljus innuti, går bra efter bilen, plats för hösegel, jag har bommar bak men jag tror att det gick att eftermontera dörrar? någon som vet?
Sadelkammaren är ljus och rymlig.
 
Sv: Hjälp med val av transport

Jag tror att Royalen ligger lite högre fortfarande. Jag hade en Thule Prestige 2010 vilket är i princip samma vagn fast utan sadelkammare och min sålde jag för 49000 i januari.

Jag tycker också det är jättebra vagnar men en sak jag inte gillade var spiltlängden i golvnivå. Bakrampen lutar utåt i överkant och golvlängden blev lite snäv för mitt kallblod. Värt att tänka på om man har en lång häst.
 
Sv: Hjälp med val av transport

Ja jag har sett många fina runt 45-55 så de är väldigt attraktiva! Uppfyller alla mina krav också. Det ryms alltså en sadel modell större i deras sadelkammare? W-sadel. Kikade in ett VVs sadelkammare, vet inte ens om man kunde hänga ett träns däri. Smalt och djupt
 
Sv: Hjälp med val av transport

Ja jag gillar thule också, men de låg som sagt lite högt i pris. Jag har en liten häst så det känns inte som att det ska gå på mycket mer än 50 för att den ska rymmas och kunna åka bekvämt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hej, Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla...
Svar
16
· Visningar
4 174
Senast: KSF
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 576
Senast: misen
·
Utrustning Halloj! Jag går i hästtankar och då kommer transport och dragbil med i bilden då jag kommer träna och rida regelbundet i ridhus som...
2
Svar
25
· Visningar
3 310
Senast: Fozzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp