Bakning för dummie

KesoNeso

Trådstartare
Jag bakar i princip aldrig. De få gånger jag bakar så är det med två-tre kända recept.
Nu ska jag göra muffins, eller cupcakes som det väl heter för jag ska ha frosting/glasyr/topping (vilket som nu är rätt namn).
Men hur gör man den?
Är det meningen den ska förbli mjuk eller ska den stelna som på pepparkakor?
Jag har liksom själv aldrig ätit en cupcake.

Jag behöver kunna forma den som en figur och att den blir kvar, dvs den får inte säcka ihop.
Jag googlade runt och hamnade på nåt ställe där man blandade smör och florsocker. Kan det stämma? Det måste ju bli jättefett?
När jag var liten och vi gjorde glasyr till pepparkakor gjorde vi med vatten och florsocker, men det känns inte helt optimalt heller? Eller det kan funka?

Kan någon hjälpa mig? 🫣

Jag bakar i princip aldrig. De få gånger jag bakar så är det med två-tre kända recept.
Nu ska jag göra muffins, eller cupcakes som det väl heter för jag ska ha frosting/glasyr/topping (vilket som nu är rätt namn).
Men hur gör man den?
Är det meningen den ska förbli mjuk eller ska den stelna som på pepparkakor?
Jag har liksom själv aldrig ätit en cupcake.

Jag behöver kunna forma den som en figur och att den blir kvar, dvs den får inte säcka ihop.
Jag googlade runt och hamnade på nåt ställe där man blandade smör och florsocker. Kan det stämma? Det måste ju bli jättefett?
När jag var liten och vi gjorde glasyr till pepparkakor gjorde vi med vatten och florsocker, men det känns inte helt optimalt heller? Eller det kan funka?

Kan någon hjälpa mig? 🫣
Om du ska kunna forma något (spritsa?) så är det förmodligen smörkräm du är ute efter, och det görs mycket riktigt på smör och florsocker plus någon smaksättning (t.ex. vaniljsocker eller kakao). Sedan går det ju att göra frosting på färskost, smör och florsocker också, vilket jag tycker blir jättegott. Med lite varning för att det kan vara knepigt att vispa ihop så det inte bara blir en rinnig smet. Det jag gör numera är att vispa smör och florsocker först och sedan tillsätta färskosten sist. Det brukar funka jättebra :)! Men det som förmodligen är det säkraste kortet är en helt vanlig smörkräm.

Om du ska kunna forma något (spritsa?) så är det förmodligen smörkräm du är ute efter, och det görs mycket riktigt på smör och florsocker plus någon smaksättning (t.ex. vaniljsocker eller kakao). Sedan går det ju att göra frosting på färskost, smör och florsocker också, vilket jag tycker blir jättegott. Med lite varning för att det kan vara knepigt att vispa ihop så det inte bara blir en rinnig smet. Det jag gör numera är att vispa smör och florsocker först och sedan tillsätta färskosten sist. Det brukar funka jättebra :)! Men det som förmodligen är det säkraste kortet är en helt vanlig smörkräm.

Ja då är det klart smörkräm jag har sett. Jag bara tycker det känns som det skulle bli så fettigt att äta, men det blir det alltså inte?
Färskost tycker jag inte om så det hoppar jag nog över oavsett :D

Smör+florsocker+färskost som @bettysmatte dvs liknande som till morotskaka brukar bli jättegott!

Annars kan jag tipsa om oboygrädde vilket är vispad grädde med oboy i vilket blir lite som chokladmousse, fantastiskt gott :D

Det där lät faktiskt som ett bra alternativ, toppingen ska nämligen vara brunfärgad !
Kan man få grädden stabil nog?

Skulle det gå att använda chokladmousse?
Sån där man köper som pulver och vispar ihop. Eller den blir för rinnig?
Någon som vet?

Ja då är det klart smörkräm jag har sett. Jag bara tycker det känns som det skulle bli så fettigt att äta, men det blir det alltså inte?
Det är klart att smörkräm blir rätt sött och mäktigt, men man behöver ju inte spritsa supermycket på muffisen? Det är ju i princip samma som man har i drömrulltårta och biskvier. Allt är gott, men man kan inte äta supermycket kanske.

Det är klart att smörkräm blir rätt sött och mäktigt, men man behöver ju inte spritsa supermycket på muffisen? Det är ju i princip samma som man har i drömrulltårta och biskvier. Allt är gott, men man kan inte äta supermycket kanske.
Aha! Vad bra du sa det, då vet jag hur det smakar och sån kräm är inte min favorit.
Då provar jag nog hellre med grädde eller nåt.

Större mängder smörkräm är fettigt att äta så det beror hur mycket du ska toppa med. Vill du kunna spritsa någon större mängd skulle jag rekommendera en smörkräm på italiensk eller schweizisk maräng, men då är det direkt mer avancerat att göra. Skulle jag ha den enklare smörkrämen (florsocker+smör+smaksättning) skulle jag ta mindre topping helt enkelt.

Men går ju att toppa med annat också som smaksatt vispad grädde, mousse eller vispad pannacotta. Det vanligaste är dock någon typ sv färskostfrosting.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka