Bukefalos 28 år!

Bakom lod?

E

EmzaPemza

Hej, är inte riktigt säker på var jag skulle lägga den här tråden, men jag skriver här för ni barockare brukar ha så bra idéer om allting :D
Jag har ett arabsto på ca 7 år (bara riden i ca 2år) Jag riden någon blandning mellan AR/western/egen skum ridning... Rättare sagt, jag plockar lite från alla inriktningar och praktiserar det jag tycker låter vettigt.

Nu kommer problemet, jag har precis börjat be om samling och någon sorts form, men det går inte så bra som jag skulle vilja.
Kan berätta att min häst har en väldigt ful ovana att knäcka av i nacken så fort man ber henne om något, hon krullar ihop sig nå så hemskt och låser sig själv på det viset.
Vi har jobbar jättemycket me ddet tillsammans med en tränare, men när jag tränade själv häromdan hände något väldigt konstigt. Vet inte hur jag ska förklara riktigt, men min häst höjde upp sin rygg säkert en decimeter och jag fick väldans svårt att sitta kvar i traven för det skumpade som bara den, hon har aldrig samlar sig så mycket som hon gjorde då, utan att flänga iväg och tappa allt två sekunder efter, men det här höll i sig i flera varv. men min häst fortsatte att gå och bita sig själv i bringan :crazy: Trots att jag red på helt slappa tyglar.
Jag har testat lite tömkörning efter det, och det verkar som det enda sätter för henne att komma under sig och arbete med ryggen är att gå groteskt mycket bakom lod, och det på långa tyglar.
Kan någon hjälpa mig med lite tips och förklaringar? det är trevligt när hon jobbar ordentligt, men jag vill INTE att hon går och krullar ihop sig på det här viset.
:confused:
 
Att det skumpade kan bro på att hon hittade ryggsvingen...min blir också "skumpig" när hon gör det. Fast på ett helt annat sätt än om hon går och trycker bort ryggen.


Det första jag tänkte när jag läst att hon kom upp med ryggen, men ändå bet sig i bringan...en låsning i bäckenet.
Sen kan det vara en ovana, men det känns som att hon har något problem med sin kropp som kan behöva redas ut innan nu ber om samling igen.


Bara ett tips som kan vara väl värt pengarna det kostar att låta en equiterapeut/equitatriker kolla henne. Är allt frid och fröjd; ja då vet man det och kan börja kolla över annat.
 
Det låter som om du har hamnat i ett väldigt besvärligt läge..... Särskilt om du har en tränare som har jobbat väldigt mycket med det här och det har blivit så tokigt.
OM din häst krullar in skallen och halsen och springer på blir stegen stora därför att du inte har någon vikt på bakbenen. Dom kan ta stora steg för att dom inte bär.

Vad är då samling? - Jo det är när hästen bär och vinklar bak - sätter under sig och sänker rumpan. Framdelen blir lättare, gången rytmisk och harmonisk och hästen blir lätt att sitta på. När det fungerar som det skall kommer framdelen också upp - hästen blir lätt, lätt i munnen. - Och går av sig själv i en bra och avspänd hållning.
OBS! Bakdelen skall vara engagerad, och du ska inte bara släppa tygeln - men du får aldrig bli DRAGANDE - för då lär du bara hästen att dra tillbaka......
Så tyvärr verker det som om du har jobbat fram anti-samling. Du borde ta ett rejält snack med din tränare. Be honom/henne förklara - med bilder eller teckningar - hur hon tänker och hur utvecklingsprocessen skall gå. OM hon kan förklara så att du blir nöjd - jättebra. Annars vet du att du måste ta lektioner med en nypa salt och själv börja lära dig mycket mer - börja leta andra tränare som kan mer (och där är det lätt att gå på "minor") -och börja läsa själv. - Det är förbaskat svårt!!!! Och inte så kul att inte tycka som alla andra jämt. Men så småningom kommer verkliga framsteg, som att kunna lätta tygeln och hästen fortfarande bär sig. Men det tar tid...mvh/T_B :)
 
jag har exakt samma problem med min valack.han är också en ihopa krullare :crazy:

när jag var i danmark testade jag ett bett som verkade lite långsammare från ryttare till häst. detta hjälper mig super bra och passar perfekt till oss. nog för att han fortfarande kan krulla ihop sig ngn gg ibland men det har blivit 90% bättre minst!!
 

Liknande trådar

M
Ridning eller något liknande... Har haft honom i ca två år och ridningen har under den här tiden gått framåt på ett positivt sätt. Han har satt...
Svar
17
· Visningar
2 666
Senast: REIN
·
E
Träning Vad gör man när man inser att man rider på ett sätt man inte gillar? Försöker verkligen att ändra på mig, men det är ju så svårt. Har...
Svar
6
· Visningar
828
Senast: Tictacto
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp