Baksele och vagn

moiran

Trådstartare
Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar kvar som jag klurar på.

Jag och unge herr Charmig går på inkörningskurs, och det är första kontakten med körning för både mig och honom så vi är helt gröna. Vi har för närvarande en loksele som går ställa in både högt och lågt och som passar fint. Jag har fått låna två likadana "du kan ju ha en med och en utan seltungor, eller köra par med om du kör in den andra", de är köpta för många decennier sedan på överskottsbolaget, men helt oanvända och väl omhändertagna. Jag får förmodligen köpa dem för ett mycket fördelaktigt pris om jag bestämmer mig för att det är kul att köra när inkörningskursen är över.

Nu till frågan. Det saknas bakselar till dessa selar, så det är ju något jag behöver införskaffa om jag tänker köra annat än däck och släpor efter min herre... Remmarna i lokselarna verkar vara av råläder, finns det bakselar i råläder att köpa, eller ska jag köpa svart baksele och matcha den med de svartmålade lokorna? Eller vad ser minst tokigt ut för ett vant kusköga?

Vidare saknar jag åkdon att hänga efter min häst när han väl är körbar. Jag tänkte jag skulle hålla ögonen öppna efter något passande under vintern/våren. Jag skulle i framtiden när hästen och jag fått in lite vana vilja ta med ett 2-3 passagerare på våra turer i vackert väder. Finns det nackdelar med att hänga en fyrhjulig vagn på en oerfaren häst så att jag bör köpa en stabil rockard nu och en annan vagn senare, eller är det bara en kostnadsfråga som gör att 'alla' börjar med en tvåhjulig? Finns det vagnstyper som jag bör undvika eller föredra om jag nu tänker fortsätta köra med lokselen? Eller bör jag köpa en bröstsele om jag vill dra vagn efter honom och använda lokan i skogen om vi kommer så långt?
 
Sv: Baksele och vagn

Verkar inte som om någon bryr sig om att svara, så jag hoppar in och ger min uppfattning betr frågorna. :)

Jag är inte uppdaterad på vad som säljs var, men kolla runt efter "omålad" baksele på nätet. Har själv båda delarna men är inte kinkig betr utseendet i vardagslag, så länge det inte bryter mot gammal vedertagen praxis.

Vidare saknar jag åkdon att hänga efter min häst när han väl är körbar. Jag tänkte jag skulle hålla ögonen öppna efter något passande under vintern/våren. Jag skulle i framtiden när hästen och jag fått in lite vana vilja ta med ett 2-3 passagerare på våra turer i vackert väder. Finns det nackdelar med att hänga en fyrhjulig vagn på en oerfaren häst så att jag bör köpa en stabil rockard nu och en annan vagn senare, eller är det bara en kostnadsfråga som gör att 'alla' börjar med en tvåhjulig? Finns det vagnstyper som jag bör undvika eller föredra om jag nu tänker fortsätta köra med lokselen? Eller bör jag köpa en bröstsele om jag vill dra vagn efter honom och använda lokan i skogen om vi kommer så långt?
Skaffa (köp/hyr/låna) en robust rockard och använd den tills ni, du och hästen, känner er säkra och bekväma med körandet. Det är inte pengar som är avgörande när man väljer en enaxlad vagn första tiden, utan praktiska och säkerhetsmässiga aspekter. T ex, så kan en oerfaren häst lätt få för sig att backa och då får man fällkniv med en två-axlad vagn. Inte roligt!

Vad du ska ha för vagn därefter, bestämmer du utefter behovet. Kanske bäst med tillgång till både en rockard och två-axlat? Under första tiden kan du använda lokselen till rockarden, eftersom du antagligen inte kör så intensivt då. Grovt, så använder man bröstsele till lätt körning och loksele till tung. Gränsen går flytande runt lättare två-axlad vagn, men även häst, last och vägbeskaffenhet bör tas hänsyn till.

Gillar du körandet så tänk dig både loksele och bröstsele, kanske även en gammal finsele av lokmodell, i selkammaren. I vagnslidret kanske en rockard för terrängkörning, en gigg för finåka, en trillavariant/promenadvagn för dina körningar med 2-3 passagerare, en remmalagsvagn för större sällskap, osv. Det finns massor av varianter, fr a bland gamla vagnar.
Detta utan att blanda in tävlingskörning och dess obegränsade krav. ;)

Lite att fundera över?

LIA
 
Sv: Baksele och vagn

Definitivt en del att fundera över! Tack för svaret!

Blir jag biten av körning kan jag mycket väl tänka mig att både selkammaren och vagnslidret växer med tiden! Men det svåra är att veta vad man ska köpa först, eftersom man som total nybörjare inte har en aning om för och nackdelar med olika vagnar, vad man kommer bli nöjd och missnöjd med när man köpt osv! Men nu fick jag en bra förklaring på varför jag ska välja enaxlat som första vagn!

Varför duger inte lokselen till att köra lätt körning?
 
Sv: Baksele och vagn

Jag har två nordsvenskar, och kör bara med loksele oavsett om det är trillan eller gummihjulsvagnen (lite tyngre modell) som jag har efter. Visst skulle jag kunna tänka mig en lättare finsele (då med lokor) men för mig är det än så länge en kostnadsfråga, och med en tyngre häst så ser inte armésele eller liknande klumpig ut. Däremot på en lättare häst blir det ju större kontrast förstås med en grov sele.

Har det senaste halvåret kört in fyraåringen, och efter att ha släpat lite stock med linor och sedan skacklar till dess att han var trygg med det blev det gummihjulsvagnen vi satte för. Han har inte hittills gjort några försök att backa, kanske för att han är van att bara göra det på kommando, och också för att det vi använde vid inkörnigen helt enkelt inte fungerade att backa med, utan att kusken var med o lyfte därbak ;)
Men inte är det någon nackdel att ha enaxlat till en början.

Var/hos vem går du på körkurs?

Lycka till med körningen framöver!
Lotta
 
Sv: Baksele och vagn

Glömde - baksele skulle jag köpa en ljusbrun, så att den är någotsånär lik den du har, det finns då och då någon begagnad.

Jag pm-ar dig också om en selmakare som syr, till BRA pris, och där jag just har fått en baksele sydd!

Lotta
 
Sv: Baksele och vagn

Min är ju ett nätt litet halvblod på 2,5, men jag tycker inte att det ser så klumpigt ut med lokselen trots det. Kanske beror det på att jag inte har något vant öga. Han verkar trivas bra med selen och drar snällt. Så här långt ser det ut som det skulle kunna bli körhäst av honom. :)

Jag får se vad jag får tag på för vagn. Finns inga andra körintresserade som jag känner till häromkring som jag kan låna vagn av, så det blir nog till att köpa. Men jag ska spana på rockard. Jag kan ju faktiskt sälja den senare och köpa vad jag nu vill ha i framtiden när jag väl listat ut vad det är jag behöver. :)

Jag misstänker att jag inte får nämna var och för vem jag går inkörningskurs eftersom det säkert räknas som reklam, så jag tar det över PM.
 

Liknande trådar

Körning Vad skulle ni valt för vagn om ni var i min "sits"? Jag har en 4-årig nordsvensk som jag har framförallt som "allroundhäst" (dressyr...
Svar
0
· Visningar
1 712
Senast: Lydia
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 142
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 464
Senast: _L_
·
Körning Har aldrig ens kört en häst innan och har således ingen koll alls på selar o märken osv. Men nu går unghästen (connemaravalack strax...
2
Svar
22
· Visningar
2 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp