Bukefalos 28 år!

C

claraswe

Vet inte om jag lägger den här tråden rätt nu men är lite nyfiken på skillnaden på vanliga strykappor och höga bakbenskydd? :confused:
För/nackdelar. När ska de användas? ser flera med höga bakbensskydd och lika många med låga och alla i olika delar utav grenarna i ridsport så jag har inte fått någon hum om detta. Skulle någon vänlig själ här på buke förklara detta för mig. :D
Tackar på förhand
 
Höga Strykkappor skyddar hela insidan av benen, just där hästar vanligtvis stryker sig.

Låga strykkappor skyddar bara kotan mot strykningar.

Senskydd till bakbenen (höga) ska skydda senorna från slag i första hand men funkar också samtidigt till hästar som stryker sig. Det är ganska ovanligt med senskador just på bakbenen så därför används oftast vanliga korta strykkappor på hopptävlingar.

Sen finns det fälttävlansskydd och neopreneridskydd som ska ge både skydd från slag runt om på benen men också stöd och strykskydd.

Senskydd skyddar senan.

Lindor ger stöd.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 628
Senast: Jeps
·
Relationer Hur vet man om någon stöter på en? Kan man ens veta det? Eller kanske snarare när bör man börja förstå att personen stöter på en/tänker...
2
Svar
25
· Visningar
3 236
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 886
Senast: Gumman123
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 445
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp