Examensarbete som gravid

Lime

Trådstartare
Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som kan komma med tankar och råd.

Om några veckor påbörjar jag sista året på mitt kandidatprogram och det börjar bli hög tid att fundera över examensarbetet på 15 hp som ska skrivas under kommande vår. Jag har valt utbildning inom ett område som idag är mansdominerad, men som strävar efter att få in fler kvinnor. Arbetsmarknaden är i balans och det har känts viktigt för mig att skriva ett bra examensarbete för att förhoppningsvis lättare komma in i branschen.

För några veckor fick jag upp ögonen för ett examensarbete som ett stort och framgångsrikt företag vill att 1-2 studenter skriver för dem. Ämnet för arbetet är jätteintressant och skulle fylla en stor kunskapslucka som finns i dagsläget, dessutom ska arbetet utföras inom det område jag bor i. Att få skriva arbetet skulle vara otroligt värdefullt och ge goda chanser till jobb hos företaget. Av de företag som finns inom branschen är det just det här företaget som jag strävat efter att få arbeta hos sedan jag började studera. Men, examensarbetet har sin start nu i september och pågår fram till nästa sommar och omfattar 30 hp istället för 15 hp. Jag har lyft idén för en kurskamrat jag arbetat mycket med innan, vi arbetar bra ihop och även hon blev eld och lågor över projektet. Finns det möjlighet att dela arbetet sinsemellan blir det 15 hp vardera och problemet är löst. Jag har dock ställt mig fundersam till om det kommer att bli övermäktigt att examensarbetet drar igång så snart, eftersom vi ska läsa 30 hp kurser i höst och arbetet sannolikt kommer att förläggas på helger. Min vän är gravid och ska få barn i mitten av december och har för ambition att läsa 50 % nästa vår, enbart ägna sig åt examensarbetet och vänta med våra sista kurser och bli klar ett år senare.

Så här långt har examensarbetet känts genomförbart och vi har planerat att ta kontakt med vår programansvarig och det aktuella företaget för att diskutera ett upplägg och genomförande. Men, nu är även jag gravid och om allt går vägen är mitt barn beräknat till april nästa år. Jag har därför tänkt att jag får släppa det ”fantastiska” examensarbetet och skriva ett som inte kommer att vara lika krävande. Jag har pratat med kurskamraten och hon blev väldigt besviken över att jag backade. Hon påtalade att det är en otrolig möjlighet för oss att komma in på ett bra företag, vilket jag är medveten om. Hon åtog sig att dra ett tyngre lass av arbetet i vår när jag kanske inte orkar. Kände mig helt rådvill efter samtalet och inte alls lika säker på mitt beslut. Frågade min partner vad han tyckte om situationen och hans svar var ”det här arbetet är världens möjlighet för dig”.

Så, kära buke – vad gör jag nu? Ska jag stå fast vid mitt beslut att skriva ett annat arbete, självständigt på 15 hp under nästa vår när det är tänkt att vi ska skriva? Eller ska två gravida kvinnor försöka haka på ett omfattande arbete som kan ge dig en god chans in i arbetslivet? Personligen är jag orolig för hur vi kommer att uppfattas.

Tillägg, jag hittade igår ett annat förslag till examensarbete som jag skulle kunna tänka mig att skriva åt en myndighet. Även det en potentiell arbetsplats, men som ytterst sällan nyanställer.
 
Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som kan komma med tankar och råd.

Om några veckor påbörjar jag sista året på mitt kandidatprogram och det börjar bli hög tid att fundera över examensarbetet på 15 hp som ska skrivas under kommande vår. Jag har valt utbildning inom ett område som idag är mansdominerad, men som strävar efter att få in fler kvinnor. Arbetsmarknaden är i balans och det har känts viktigt för mig att skriva ett bra examensarbete för att förhoppningsvis lättare komma in i branschen.

För några veckor fick jag upp ögonen för ett examensarbete som ett stort och framgångsrikt företag vill att 1-2 studenter skriver för dem. Ämnet för arbetet är jätteintressant och skulle fylla en stor kunskapslucka som finns i dagsläget, dessutom ska arbetet utföras inom det område jag bor i. Att få skriva arbetet skulle vara otroligt värdefullt och ge goda chanser till jobb hos företaget. Av de företag som finns inom branschen är det just det här företaget som jag strävat efter att få arbeta hos sedan jag började studera. Men, examensarbetet har sin start nu i september och pågår fram till nästa sommar och omfattar 30 hp istället för 15 hp. Jag har lyft idén för en kurskamrat jag arbetat mycket med innan, vi arbetar bra ihop och även hon blev eld och lågor över projektet. Finns det möjlighet att dela arbetet sinsemellan blir det 15 hp vardera och problemet är löst. Jag har dock ställt mig fundersam till om det kommer att bli övermäktigt att examensarbetet drar igång så snart, eftersom vi ska läsa 30 hp kurser i höst och arbetet sannolikt kommer att förläggas på helger. Min vän är gravid och ska få barn i mitten av december och har för ambition att läsa 50 % nästa vår, enbart ägna sig åt examensarbetet och vänta med våra sista kurser och bli klar ett år senare.

Så här långt har examensarbetet känts genomförbart och vi har planerat att ta kontakt med vår programansvarig och det aktuella företaget för att diskutera ett upplägg och genomförande. Men, nu är även jag gravid och om allt går vägen är mitt barn beräknat till april nästa år. Jag har därför tänkt att jag får släppa det ”fantastiska” examensarbetet och skriva ett som inte kommer att vara lika krävande. Jag har pratat med kurskamraten och hon blev väldigt besviken över att jag backade. Hon påtalade att det är en otrolig möjlighet för oss att komma in på ett bra företag, vilket jag är medveten om. Hon åtog sig att dra ett tyngre lass av arbetet i vår när jag kanske inte orkar. Kände mig helt rådvill efter samtalet och inte alls lika säker på mitt beslut. Frågade min partner vad han tyckte om situationen och hans svar var ”det här arbetet är världens möjlighet för dig”.

Så, kära buke – vad gör jag nu? Ska jag stå fast vid mitt beslut att skriva ett annat arbete, självständigt på 15 hp under nästa vår när det är tänkt att vi ska skriva? Eller ska två gravida kvinnor försöka haka på ett omfattande arbete som kan ge dig en god chans in i arbetslivet? Personligen är jag orolig för hur vi kommer att uppfattas.

Tillägg, jag hittade igår ett annat förslag till examensarbete som jag skulle kunna tänka mig att skriva åt en myndighet. Även det en potentiell arbetsplats, men som ytterst sällan nyanställer.
Den finns ingen möjlighet att ni kan få längre tid på er att skriva ex-jobbet iom att ni är gravida båda två? Det låter ju som om du/ni verkligen vill göra det egentligen. För egen del har jag erfarenhet av att göra ett inte så spännande ex-jobb istället för ett som hade varit intressantare. Min ex-jobbspartner hoppade av utbildningen och jag fick därför gå in i ett annat ex-jobb. Det var sådär kul, men enda möjligheten där och då.
 
Om ni kan dela på det och börjar redan i september blir det alltså 25% under våren? Om du inte tänker ta studieuppehåll kan det ju snarare bli lättare under den jobbigaste tiden, men tungt i höst. Registreras det som en kurs i vår oavsett eller kan CSN protestera så du får ta föräldradagar också?

Vad är det för typ av exjobb, kan ni sitta hemma och skriva eller måste ni vara på företaget? Fysiskt krävande eller inte?

Mitt eget exjobb (vilket var innan graviditet och barn) krävde betydligt mer än heltidsstudier på motsvarande poäng och jag hade svårt att säga stopp eftersom jag ville ha det så bra som möjligt. Förhoppningsvis är inte alla utbildningar /handledare likadana men värt att fundera över.

Jag hade velat försöka skriva det. Känner att jag inte kom med så mycket råd dock utan snarare mer att fundera över.
 
För att få det större måste du alltså både plugga heltid på andra kurser och sedan ovanpå det skriva arbetet?

Jag hade inte orkat idag.
För 10 år sedan innan jag blev utbränd hade jag gjort det.
 
Jag skrev mitt examensarbete på 30 poäng när jag väntade sonen. Började i september, satte upp en ordentlig planering med tydliga delmål, och presenterade arbetet i slutet av januari. Sonen kom i början av april. Det var helt klart genomförbart och var inte hämmad av graviditeten. Arbetet skedde enbart på kontor och hade således inga praktiska inslag.

Om du kan skriva arbetet utan att läsa de andra kurserna bredvid så tror jag inte att det kommer bli några problem för dig, men för min egen del hade jag aldrig orkat med att skriva exjobb och samtidigt läsa kurser på det. Men det vet jag inte om jag hade pallat som ogravid heller ;).

Till syvende och sist handlar det om vad du mår bäst av. Vad, tänker du, att graviditeten gör som försvårar ditt exjobb?
 
Läste nu att, om jag tolkat dig rätt, exjobbet även kommer att skrivas under våren. Då hade jag varit mer oroad över att behöva pausa examensjobbet över förlossningen och sedan fortsätta plugga när barnet är fött. Personligen hade jag aldrig velat tänka på studier när sonen var nyfödd.
 
Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som kan komma med tankar och råd.

Om några veckor påbörjar jag sista året på mitt kandidatprogram och det börjar bli hög tid att fundera över examensarbetet på 15 hp som ska skrivas under kommande vår. Jag har valt utbildning inom ett område som idag är mansdominerad, men som strävar efter att få in fler kvinnor. Arbetsmarknaden är i balans och det har känts viktigt för mig att skriva ett bra examensarbete för att förhoppningsvis lättare komma in i branschen.

För några veckor fick jag upp ögonen för ett examensarbete som ett stort och framgångsrikt företag vill att 1-2 studenter skriver för dem. Ämnet för arbetet är jätteintressant och skulle fylla en stor kunskapslucka som finns i dagsläget, dessutom ska arbetet utföras inom det område jag bor i. Att få skriva arbetet skulle vara otroligt värdefullt och ge goda chanser till jobb hos företaget. Av de företag som finns inom branschen är det just det här företaget som jag strävat efter att få arbeta hos sedan jag började studera. Men, examensarbetet har sin start nu i september och pågår fram till nästa sommar och omfattar 30 hp istället för 15 hp. Jag har lyft idén för en kurskamrat jag arbetat mycket med innan, vi arbetar bra ihop och även hon blev eld och lågor över projektet. Finns det möjlighet att dela arbetet sinsemellan blir det 15 hp vardera och problemet är löst. Jag har dock ställt mig fundersam till om det kommer att bli övermäktigt att examensarbetet drar igång så snart, eftersom vi ska läsa 30 hp kurser i höst och arbetet sannolikt kommer att förläggas på helger. Min vän är gravid och ska få barn i mitten av december och har för ambition att läsa 50 % nästa vår, enbart ägna sig åt examensarbetet och vänta med våra sista kurser och bli klar ett år senare.

Så här långt har examensarbetet känts genomförbart och vi har planerat att ta kontakt med vår programansvarig och det aktuella företaget för att diskutera ett upplägg och genomförande. Men, nu är även jag gravid och om allt går vägen är mitt barn beräknat till april nästa år. Jag har därför tänkt att jag får släppa det ”fantastiska” examensarbetet och skriva ett som inte kommer att vara lika krävande. Jag har pratat med kurskamraten och hon blev väldigt besviken över att jag backade. Hon påtalade att det är en otrolig möjlighet för oss att komma in på ett bra företag, vilket jag är medveten om. Hon åtog sig att dra ett tyngre lass av arbetet i vår när jag kanske inte orkar. Kände mig helt rådvill efter samtalet och inte alls lika säker på mitt beslut. Frågade min partner vad han tyckte om situationen och hans svar var ”det här arbetet är världens möjlighet för dig”.

Så, kära buke – vad gör jag nu? Ska jag stå fast vid mitt beslut att skriva ett annat arbete, självständigt på 15 hp under nästa vår när det är tänkt att vi ska skriva? Eller ska två gravida kvinnor försöka haka på ett omfattande arbete som kan ge dig en god chans in i arbetslivet? Personligen är jag orolig för hur vi kommer att uppfattas.

Tillägg, jag hittade igår ett annat förslag till examensarbete som jag skulle kunna tänka mig att skriva åt en myndighet. Även det en potentiell arbetsplats, men som ytterst sällan nyanställer.

Jag pluggade under senare del av graviditeten och gjorde klart kursen bär hon var 3 veckor. När hon var 6 veckor började jag jobba 50% och sambon fick komma med henne när hon behövde ammas och ofta hade jag helt enkelt med henne i bärsjal på jobbet, jag har ammat i sjalen mååånga gånger under möten. Första 5 månaderna var inga problem sen var hon svårare att ha med. Summan av kardemumman - har du en sambo som kan stötta så går det mesta även fast man helammar. Dock behöver man ju ändå tid för att vila osv och när man lägger bebisens sovtid på att plugga/ jobba behövs kanske andra lösningar, vi har t ex valt att ha städhjälp för att lösa ett moment i vardagen.
 
Tack för alla svar! Jag ska läsa igenom lite noggrannare och svara när dottern sover :)
 
Hur hårt bundna är ni av tidsplan och närvaro på företaget?
Om ni är intresserade och seriösa så borde det finnas utrymme för viss flexibilitet, ifall det inte är något som måste vara klart till en deadline av någon anledning. Har ni pratat med företaget om saken?
 
Jag fick mitt första barn på sista terminen på ett treårigt program.

Den korta versionen : det gick ordentligt åt helvete. Inte bara skolan fuckade up, utan även min hjärna. Det lider jag av ännu. Den är pajj.

Men, min dotter ammade varannan timme dygnet om och sov inget dagtid. Jag tror det var sömnbristen som var den största anledningen till att det gick som det gick.
Om man får ett snällt barn som sover hela nätter och gärna några timmar dagtid så går det nog lättare.

Men det är svårt att veta i förväg hur ens barn kommer att bli :)
 
Graviditet ser jag inte som något problem, jag disputerade höggravid. Men sen, med bebis, DET är en helt annan sak.
 
Tack för alla svar! Jag har insett att jag inte var tillräckligt utförlig i min beskrivning av examensarbetet i mitt ursprungsinlägg. Det här rör sig om 30 hp i fält, ute i skog och mark under både hösten men framför allt våren på ett stort geografiskt område som skulle komma att innebära en hel del bilkörning utöver omfattande datainsamling i fält. Att jag fixar ett 15 hp examensarbete med mindre eller inget fältarbete som gravid hyser jag inga tvivel om.

Jag väntar mitt andra barn under utbildningen och har inte gjort något uppehåll under studietiden. Jag gjorde klart första vårterminen med en nyfödd dotter och läste heltid på hösten samtidigt som jag var föräldraledig. Det var kämpigt för både mig och partnern eftersom hon var mycket vaken och mina studier förlades till kvällar och helger, medan pappan till stor del fick sköta markservicen med barn och djur. Efter den terminen enades vi om att vi inte skulle göra om det.
Jag har för ambition att bli klar till nästa sommar, så vad som hade varit aktuellt för mig hade varit att sköta examensarbete och 30 hp studier parallellt under hösten, förutsatt att partnern ställt upp på ännu en tuff höst.

Sedan jag startade tråden har vi varit i kontakt med universitetet som godkänt att vi delar på examensarbetet sinsemellan, dock kommer de att ställa högre krav eftersom arbetet omfattar 30 hp istället för 15 hp. Vi har därtill insett att datainsamlingen i fält inte var lika simpel som vi tänkt oss, tvärtom finns det risk för att 30 hp är i underkant från företagets sida. Vi har därför tagit ett gemensamt beslut att släppa arbetet och skriva varsitt enskilt nästa vår. Min studiekamrat är i kontakt med ett annat företag och själv är jag intresserad av examensarbetet en myndighet erbjuder i ursprungsinlägget. Det kommer sannolikt inte att innebära något fältarbete, utan i så fall röra sig om djupintervjuer eller en enkätundersökning. Vi hade säkert fixat examensarbetet med mycket fältarbete om vi fått förlängd tidsfrist, men det sistnämnda känns mer genomförbart som höggravid nästa vår.
 
Skönt att du tagit ett beslut! Det låter rätt i mina öron! Lycka till med både bäbis och plugg, och för att dra en sliten klyscha, de är bara små en gång- ta vara på tiden!

Btw hoppade jag på ett nytt jobb - spm dessutom inte visade sig vara så bra som jag hoppats och trott- när vårt mellanbarn var 4 månader. Det funkade med f l sambo (förstås), pump och flaska o lite ersättning vid behov, och i och med att det bara var 60 proc, men jag kan fortfarande ångra att jag missade bäbistiden som föräldraledig och framförallt att mitt fokus kom att ligga på mkt annat än bäbis även de dagar jag var hemma med henne. Hade jobbet inte blivit en besvikelse (jag tackade för mig när hon fyllde ett ungefär och var helt fl i 6 mån sen så visst var jag f l, men inte så mkt under lillbäbis- tiden) så hade jag kanske känt annorlunda.

Med barn 1 och 3 jobbade jag en kväll i veckan (är ridlärare) från att de var ett par månader, och det kändes bra på alla sätt. Tre heldagar i veckan (på ett jobb som dessutom blev en besvikelse) var däremot alldeles för mycket för mig med en så liten bäbis hemma.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 685
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 662
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp