Bakslag med lastningen! Hjälp!

C

cindypindy

Om han nu åkt flera gånger... Bara hem FRÅN roliga ställen dit vi ridit... 3 gånger
Varför blåvägrar han nu? :confused:
Det tog sin tid att få in honom i början. De gånger vi åkte gick det på 5-10 minuter.
Vi var överlyckliga!

Så detta bakslag. Efetr 2 timmar frös vi nästan ihjäl. Han vände huvudet från maten. backade vid rörelse bakom honom.

Vi var lov att lämna honom och han fick ridas hem nästa dag. :(

Måste fixa det här nu.

Om man tar ut någon som kan träna hästen med transporten, hur hjälper det mig? Han går inte in med någon.

Inte använt linor.
Inget våld.
Jag HAR läst trådarna här. Har haft tålamod. Hållt på i timmar. Ändå blir det fel... :cry:
 
Det kommer ju ofta bakslag, större eller mindre. Varför inte ta en dag när det inte är för kallt och du har gott om tid, ställ upp transporten och lastträna. Se till att vara tillräckligt många. Har du inte provat med linor eller är du emot det? Jag har använt det under en period. När han gått in, ge mat och massor med beröm. Gå in och ut tills han går in utan problem. Om du har ständig tillgång till transport kan han ju få sitt kraftfoder där några dagar? Då blir transporten något positivt. Tänk också positiva tankar när du lastar, hur roligt det är att gå in i transporten. Gör man tvärtom känner hästen det, de är ofta väldigt intuitiva.

Lycka till! :bump:
 
Hej och tack för ditt positiva svar!
Lastträna har vi gjort i månader. Då har vi testat de flesta trick i boken. Han springer baklänges när linorna kommer fram. men jag har inget emot dem. Det har bara inte fungerat...
Mat och massor av beröm har fungerat bra. Bäst.
Så vi började rida till träningar o tävlingar o åka hem. Han var klockren! Tills bakslaget.

Har tyvärr inte tillgång till transport så ofta. Annars är det en kanonide´.

Det lustiga är att när vi hämtat transporten de sista gångerna vi tränade så ställde vi den bredvid hagen , då kommer han fram och väntar vid den. För där finns det mat! Det rä så vi vill att han ska se den som. En mat-transport.
 
I mitt stall kom det en ponny för snrt 1år sedan, han var 3år då, det gick super att lasta honom under en tid, sen en dag så bara tvärvägrade han...helt utan anledning.

Så vi fick börja från grunden...gå runt släpet, låta han lukta på släpet, gick han upp på lemmen backade vi ut honom , sen fick han gå in och ut, in och ut osv.
Tränade i typ 5-gånger, nu går han på utan problem igen. :confused: :)

Tror att envishet och träning är ända svaret!!!
 
Jag förstår ditt problem...Vår ponny har ju börjat trilskas efter sin åtskilla veterinärbesök, fast flera timmar har vi aldrig behövt hålla på som tur är.

Linor har funkat för oss. Det gäller bara att få hästen såpass nära transporten så att man kan "fånga in" baken med linan. Backar hästen så varför inte visa hästen ett spö? Jag menar inte att slå, utan bara visa att det finns där.

Vi måste ta tag i det här med lastträning vi också...Fördelen för oss är att vi har egen transport, men man måste ju ha gott om tid också!
 
jobbigt.karnsje han tröttnat?

har du forsökt tvinga på honom med longerings lina i kryss rundt bakbena och pressa på honom?då vinner han inte oansätt och dom flesta hästar går då på pgr av trycket
 
Hej!
Mitt sto fick ett bakslag när vi skulle hem från en träning för några veckor sedan. Vi höll på i över en timme innan hon gick in. Nästa gång trilskades hon också, vilket vi hade räknat med. Hon gick på några steg men sen smet hon ut på vänstersidan av rampen. Nu gör vi som så: Vi knyter fast en lina på vänstersidan och en person står med linan sträckt bakåt längs rampen och så fort hon ska kliva av (vilket hon bara gjorde ett par ggr efter det) Så börjar den som håller i linan att vifta hej vilt med den, vilket gjorde att hästen inte tyckte det var så kul att gå där längre...istället så ställer hon sig bara helt still och vägrar gå, ofast på halva rampen. Så börjar mitt jobb som är att slå korta, lätta, irriterande slag med pisken på rumpan ända tills hon tar ett kliv framåt, då slutar jag och ger beröm, sen forsätter jag så tills hon ger upp helt och går rakt in. :D Det funkar super på henne och det går bara bättre och bättre, snart är hon som vanligt igen! Hon vet ju att vi ändå vinner! Och så får hon havre när hon kommer in, har aldrig gillat det där med mat som belöning när man lastar men det funkar bra på min pålla har jag upptäckt! Att sätta linor bakom henne gör bara at hon får panik!

Hon fick också en tendens att vilja backa ut så fort hon kom in i släpet ibland så nu snurrar jag alltid grimskaftet et varv runt bommen vilket gör att jag blir jättestark och om hon mot förmodan skulle få panik och kasta sig så åker det ju upp direkt när jag släpper, likadant när jag ska gå ur släpet och jag inte vill att hon ska backa ur så fort man öppnat!
 
Linor, det går att få runt dem, man kan lägga dem på marken beredda osv.

Med mitt odjur så är det en ovärdelig hjälp. Hon får en eller två chanser att gå in själv och sen lägger vi en lina runt rumpan och då kliver hon på och så åker vi. Orkar inte stå i flera timmar :o

Första gångerna hade vi två linor för att rama in henne bättre men det gick fort då också. Nu har vi gått över till en för att jag ska kunna göra det själv så småningom.

Inget bråkande, inget skrikande utan vi tar bara fram linan och alltid beröm vid alla steg framåt och "ignore" när hon backar.

Mat fungerar inte, vänta fungerar inte. De två gångerna innan jag tog hem henne från Täby har det räckt med att jag skjuter på rumpan för hand men nu testade hon väl läget antar jag.

Det som jag försökt markera med ponnyn är att vi INTE tänker hålla på och dumglo i flera timmar utan antingen går hon på direkt eller så "drar" vi in henne. Hon är lastad sedan hon var föl och vi har på sista tiden bara gjort roliga resor (nåja jag har tyckte att det har varit kul iaf).

Vad som fungerar på vilken häst är ju nästan omöjligt att säga och jag är absolut övertygad om att det INTE skulle hjälpa MIG om vi tog ut någon som lastövade för hon är smartare än så, ponnyer... :love: :crazy:

Hon är inte rädd heller, väl inne så står hon lugnt och kikar gärna ut bakåt. När man lastar av så brukar hon testa bommen två gånger, om man väntar med att öppna tills hon gjort det så kan hon stå utan bom och lucka hela dan i princip. Vi har åkt utan bom en gång och då drog hon åt sig rumpan när vi öppnade i stället så hon är smart, vill inte ramla ut.
 
Nä, ärligt talat så tycker jag att det kan vara för mkt fjantande med vissa hästar när det gäller lastning. Jag har inte heller orken att stå i flera timmar och göra typ ingenting och vänta in hästen, så långt tålamod har jag tyvärr inte. Har man en känslig häst så visst men med min pissemärr som är riktigt van vid det här laget så känner jag att jag kan kräva att hon går in! Har hon inte gått in inom fem minuter så får jag nästan panik när jag vet att hon bara jävlas och man har bråttom till träningen, för att inte tala om tävling, då är jag tillräckligt nervig ändå! Och så den där tjuriga blicken... :devil: Sen när hon gått in är det givetvis en massa beröm som gäller! :love: Men man får ju räkna med att tonåringarna kan vara så där ibland *tänker tillbaka på min tonårstid!* :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp